Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025 | Petr Miler
Exodus schopných evropských designérů do Číny je skutečný a příběh v Česku snad nejznámějšího autora designů moderních aut to jen připomíná. Dlouho se zkoušel chytit u jiných výrobců v Evropě, mnoho kloudného z toho ale nebylo. V Číně jsou z jeho prvních děl nadšeni.
Když se něco moc dlouho opakuje, začíná to znít jako klišé už proto, jenže to samo o sobě neznamená, že to není pravda. Roky zmiňujeme, že Číňané kdysi zkoušeli s vlastními auty prorazit v prvé řadě sami, když ale zjistili, že na ně nikdo není moc zvědavý, zvolili plán B. Přetáhli k sobě nejprve vysloužilé a později i stále aktivní designéry a techniky zejména evropských automobilek, aby jejich vozy udělali fakticky lepšími, pohlednějšími a také originálními. Dnes už víme, že to byla ta správná cesta.
Však co nakonec dělá nějakou automobilku tím, čím je? Hezké logo na budově ústředí? Úderný slogan? Nebo snad pěkně vybavená fabrika? Omyl, je to know-how a byť jde o příliš velké firmy na to, aby jej třímalo v rukou pár lidí, nakonec jsou v některých ohledech klíčoví opravdu jen jedinci, stačí jen rozpoznat, jací to jsou - někteří káru tlačí, jiní se vezou. A někdy soustředění know-how do rukou omezeného spektra lidí jen dílem okolností, třeba v Mercedesu-AMG dnes motory V12 vyrábí dokonce jeden jediný člověk. To neznamená, že se to někdo další nemůže naučit, pokud by ale Číňané chtěli nějaké eso přes dvanáctiválce, může stačit jeden telefonát do Stuttgartu.
Takhle na to šli a na jejich autech je to sakramentsky znát. Nespravíte vše jedním tahem, během pár let se ale posunuli do úplně jiných sfér a patrné je to také v rovině designu. Proč? Protože i tohle pro ně dělají ti nejlepší „od nás”.
Čínskou akvizicí se tak stal i Jozef Kabaň, dlouholetý šéfdesignér Škody, který je podle nás jedním z toho lepšího, co Evropa automobilovému designu dala. Nikdy nikdo neudělal všechno skvěle, a tak ani Kabaňovi některé věci nevyšly (facelift Octavie III?), jinak ale škodovku změnil z Popelky v princeznu cestou nevtíravé elegance. Upřímně řečeno se mi nelíbí, co dělá škodovka s designem svých vozů dnes, jsou nápadné a křiklavé, i když nemusí být ošklivé. Kabaň dal za vznik modelům jako Škoda Superb III, kterou dodnes velebí i věhlasní kolegové, je to nadčasově elegantní model, jenž dodnes vypadá atraktivně. Přesto ze Škody odešel a svém odchodu z Česka zkoušel štěstí zejména ve VW a u BMW, nakonec ale zakotvil v čínském SAICu.
Stalo se tak teprve před rokem, za velkou zdí jdou ale věci rychle, a tak už teď automobilka ukáže první auta s designem z jeho pera. Venku jsou zatím jen upoutávky na něco, co se jmenuje Pearl of China, tedy Perla Číny. A definuje to koncepty značky Roewe, která pod SAIC spadá. Číňané se pochopitelně nechlubí tím, že „klofli” designové eso dnes v Číně bezvýznamné Škody, ale autora Bugatti Veyron, kterým Kabaň skutečně je. A už to budí u domácího publika nadšení. Víc vám zatím o „jeho” prvních autech neřekneme, siluety s pár viditelnými detaily jsou vše, co je zatím venku. Zbytek se ukáže na blížícím se autosalonu v Šangaji.






Jozef Kabaň (na poslední fotce uprostřed) dnes dělá pro čínský SAIC. A toto jsou první dvě auta od něj, zatím koncepty zvané Pearl of China. Foto: Roewe
Zdroj: Roewe/SAIC
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
před 11 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha