Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jaguar C-X75: britské LaFerrari na videu znovu pod drobnohledem, okolnosti „nevýroby” neřeší
28.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jaguar říká, jak je to fantastický stroj a minimálně ve smyslu specifik jeho technického řešení nepřehání. Proč jej tedy nechce vyrábět? To se ani na novém videu nedozvíte.
Před dvěma léty jsme psali o tom, že míří do výroby ještě v původním provedení s plynovými turbínami. Pak se ukázalo, že turbíny nahradí motor 1,6 s výkonem 500 koní a vývoji bude sloužit hned 5 prototypů. Nakonec ale projekt zamířil k ledu, na čemž se do dnešního dne nic nezměnilo.
Na Jaguar C-X75 tak nyní můžeme jen vzpomínat, což jsme tento týden také udělali. Učinil tak i Jaguar prostřednictvím přiloženého videa, ve kterém se rozplývá nad jeho technickými specifiky, rychlostí, použitelností a nakonec konstatuje cosi o tom, že „budoucnost přátelská k přírodě může být i vzrušující”. Trochu patetické, uvážíme-li, že energii tomuto vozu by beztak musel dodávat především jistě žíznivý čtyřválec s dvojitým přeplňováním a pěti stovkami koní, nad tím se dnes ale pozastavovat nechceme. Spíše nás zaráží, že automobilka poslala celý projekt k ledu, když je tak skvělý a příklady LaFerrari a McLarenu P1 ukazují, že prodat omezenou výrobní sérii podobně laděných superaut není nic nemožného. V čem je tedy potíž?
Jednoznačnou odpověď vám nedáme, máme ale zato, že automobilka zkrátka nedokázala dodat vozu techniku, která by i v reálném světě zajišťovala avizované výkony s patřičnou spolehlivostí, ve všech smyslech tohto slova. Zatímco zbylé hybridní supersporty více či méně sází hlavně na klasický spalovací motor s elektrickým pomocníkem, což je „udržitelné” řešení, původní C-X75 žijící do značné míry z elektromotorů umístěných v kolech a plynové turbíny coby zdroje energie bylo pojízdnou utopií.
Přepřáhnutí na spalovací motor a dvojici elektrických agregátů s výkony po 204 koních se zdá být realistickým vystřízlivěním, ale pořád tu máte přes 400 koní z celkových 850, které mohou zajišťovat elektromotory. To je příliš, uvážíme-li kapacitu akumulátorů jen 19 kWh (teoreticky by obsloužily ani ne čtyři minuty jízdy na plný výkon) - při ostrém zacházení by vozu stejně dříve či později nezbylo nic jiného než se spolehnout na spalovací motor 1,6 s dvojitým přeplňováním a „jen” 500 koňmi. Netřeba pochybovat, že by i takové auto jelo dobře, ale konkurovat supersportům z nejvyšších sfér by nesvedlo. A pak je otázkou, jak dlouho by takový motor vydržel fungovat, přes 300 koní z litru objemu dlouhověkosti svědčit nebude...
Je tedy pravděpodobné, že Jaguar došel ke stejnému závěru, podobně fungujícím autem se nechce diskreditovat a další změnu projektu nechce připustit, i ta by pro něj ostatně byla do značné míry diskreditující. A tak z vozu udělal zpět to, čím původně byl - výstavku inovativních řešení. Následující video budiž dalším dokumentem o ní pojednávajícím...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
14.11.2025
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
14.11.2025
Renesance osmiválců pokračuje. Firma, která chtěla úplně skončit se spalovacími motory, nacpala 20 miliard do nových V8
14.11.2025
Šéf BMW dál tvrdě kritizuje EU. Podle něj zabíjí místní autoprůmysl, i když BMW její tlak viditelně neškodí
14.11.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
