Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 | Petr Miler
Asi se shodneme na tom, že pneumatika je na jednu stranu geniální vynález, na tu druhou se ale nezdá, že by na jejím fungování bylo mnoho co zkoumat. Fascinující záběry přímo z jejího nitra za jízdy vás přesvědčí o opaku.
Je vždy zajímavé podívat se do míst, která jsou běžně lidským očím skryta. A teď nemyslíme nic perverzního, zůstáváme pořád u aut, alespoň pro naše obveselení je zkoumání jejich zákoutí dostačující. Dříve jsme tak mohli nahlédnout třeba do srdce konvenčních aut, tedy do jejich motorů za běhu, viděli jsme také, jak funguje spojka. A teď se s námi můžete podívat, jak to za jízdy vypadá uvnitř pneumatiky.
Smysl existence pneumatik asi nemusíme dlouze vysvětlovat, je to klíčové pojítko auta s povrchem zemským. Ačkoli jde o velmi starý vynález, zůstává v principu dodnes stejný - pryž nasazená na disku kola naplněná vzduchem (či jiným plynem) pod určitým tlakem využívá stlačitelnosti plynných látek a dovoluje vozu lépe kopírovat povrch silnice. Auto má díky tomu vyšší přilnavost, což oceníte při akceleraci, v zatáčkách i při brzdění, dokáže také díky tomu neznatelně překonat spoustu menších nerovností, neboť je pneumatika svou deformací alespoň částečně pohltí. Napadlo vás ale někdy zajímat se o to, jak její práce vypadá zevnitř?
Asi ne, věčně zvědavého člověka stojícího za kanálem Warped Perception na Youtube ale ano. A tak se po řadě jiných automobilových experimentů rozhodl realizovat přesně to. Vzal tedy jedno ze svých starších aut, tentokrát SUV Chevroletu, a do jedné z jeho pneumatik instaloval kameru s LED světlem, vysílačem a také vyvažovacími korálky, které dobře nastíní vývoj odstředivých sil uvnitř obutí. A vyjel na silnici.
Vzhledem k tomu, jak se pneumatika za jízdy deformuje a jak velkou kameru použil, nemohl jet moc rychle, ostatně kolo se kvůli tomu jistě stalo částečně nevyváženým, i tak je ale patrné, jak moc se pneu „nadře”, aby zvládla vše zmíněné. Ať už se pohybuje po jakýchkoli ulicích Chicaga, v pneumatice to pořádně žije, když musí prakticky neustále měnit svůj tvar, aby se současně přizpůsobovala povrchu i měnící se rychlosti resp. otáčkám kola. A ony korálky tomu přidávají další rozměr.
Celé video tak nejlépe připomíná, že pneumatika je až zázračný, geniálně jednoduchý mechanismus, jehož význam pro většinu podstatných vlastností možná patřičně neoceňujete. Třeba se to po zhlédnutí přiložených záběrů změní.

Pneumatiky zná většina z nás zevnitř nanejvýš takto, tedy v „surové” podobě před nasazením na disk kola. Záběry z jejího nitra za chodu níže vám odhalí trochu jiný svět. Ilustrační foto: Bridgestone
Zdroj: Warped Perception@Youtube
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 dnes
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejčtenější články
 Nissan v krizi prodává, co může. Zbavuje se dokonce i jednoho z nejúspěšnějších fotbalových klubů, který před 53 roky založil Nissan v krizi prodává, co může. Zbavuje se dokonce i jednoho z nejúspěšnějších fotbalových klubů, který před 53 roky založil
 2.10.2025
 Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
 2.10.2025
 Šéf Xiaomi přiznal, jak firma dala tak rychle dohromady své vlastní auto. A není to to jediné, čím překvapil Šéf Xiaomi přiznal, jak firma dala tak rychle dohromady své vlastní auto. A není to to jediné, čím překvapil
 2.10.2025
 Příklad VW táhne: Americké automobilky prodaly spoustu elektrických aut samy sobě, aby na poslední chvíli ohnuly dotační mechanismy Příklad VW táhne: Americké automobilky prodaly spoustu elektrických aut samy sobě, aby na poslední chvíli ohnuly dotační mechanismy
 3.10.2025
 Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce
 3.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter