Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva

(+ video) Toto je nejlepší pohled do motoru v akci, co se nám kdy naskytl. Navíc jde o motor typu SV, umožňující vidět pracovat ventily i píst naráz.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva

18.1.2017 | Marek Bednář | 12 příspěvků

Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Toto je nejlepší pohled do motoru v akci, co se nám kdy naskytl. Navíc jde o motor typu SV, umožňující vidět pracovat ventily i píst naráz.

Většina motoristů po teoretické stránce ví, co se ve čtyřtaktním motoru při jeho běhu odehrává, chápe fáze sání - komprese - expanze - výfuk. Jenže málokdy máme příležitost se do motoru podívat, jak to v něm skutečně vypadá. Pravda, měli jsme tu video s kamerou přímo uvnitř a nedávno také pohled do dvoutaktu průhlednou hlavou, dnešní video je ale daleko nejlepší.

Ukazuje vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec s rozvodem SV, tedy s postranními ventily, také označovaný jako „flathead”. Autor videa mu vyrobil hlavu z plexiskla, namontoval ji místo původní a namířil na něj kameru. Dokonale vidíme, jak se otevírají ventily, jak hoří palivo a jak mizí zplodiny výfukem ven.

Zkouška probíhala se třemi typy paliva - s klasickým benzínem, s isopropylalkoholem a s acetylénem. V každém případě vypadalo spalování úplně jinak, přičemž klasický benzín byl asi nejméně spektakulární. Všimněte si, jakým směrem hoří palivo, jak velkou vzdálenost musí plamen v motoru flathead urazit, aby spálil všechno palivo. První je normální benzín.


Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 1 - pruhledna hlava motoru flathead video 02Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 2 - pruhledna hlava motoru flathead video 03Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 3 - pruhledna hlava motoru flathead video 04

Druhý na řadu přišel isopropylalkohol. Nejzajímavější tu je, jak extrémní množství ho bylo do spalovací komory nasáváno. Směs byla tak bohatá, že svíčka měla problém ji zapálit, ale zapálila dost na to, aby byl píst stlačen dolů. Zajímavé také je, jak isopropylalkohol válec vyčistil.

Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 4 - pruhledna hlava motoru flathead video 05Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 5 - pruhledna hlava motoru flathead video 06Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 6 - pruhledna hlava motoru flathead video 07Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 7 - pruhledna hlava motoru flathead video 08

Posledním palivem je acetylen, který produkoval obrovské množství sazí. Když ho ale bylo správné množství, právě acetylen hořel nejjasnějším plamenem. Ke konci nicméně už nevidíme ani pohyb pístu kvůli sazím na hlavě. Mohlo by být zajímavé po acetylénu znovu zkusit isopropylalkohol a dívat se, jak by vypadalo čištění.

Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 8 - pruhledna hlava motoru flathead video 09Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 9 - pruhledna hlava motoru flathead video 10Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 10 - pruhledna hlava motoru flathead video 11Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Podívejte se hned na tři různá paliva - 11 - pruhledna hlava motoru flathead video 12

Zdroj: Warped Perception@YouTube

Marek Bednář

Diskuze 12 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše