Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jak vypadá skutečná spojka v akci? Podívejte se na to přímo dírou v karteru
15.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jak funguje spojka, se běžně můžeme podívat leda na animaci, spatřit ji při práci ve skutečném autě je nemožné. Ale když se do karteru udělá díra...
Nemusíte být až tak technicky zdatní, abyste měli představu o tom, jak funguje spojka v autě s manuální převodovkou. Princip je, že sešlápnutí spojkového pedálu přitiskne ložisko na pružiny přítlačného talíře, čímž uvolní jeho tlak na spojku a ta tak ztratí tření vůči setrvačníku a přítlačnému talíři. Efektem je, že se setrvačník, tj. výstup z motoru, a vstupní hřídel převodovky můžou otáčet jinou rychlostí. Účel je jasný - abyste se mohli s autem plynule rozjet a přeřadit.
Nákresy a animace, které tohle všechno ukazují, najdete velmi snadno, jednu takovou přikládáme i níže. Vidět něco takového skutečně v činnosti je ale téměř nemožné - spojka je běžně uzavřená v neprůhledném obalu a skromně pracuje beze snahy ucházet se o pozornost okolí. Jedna poněkud drastická cesta, jak všechno zmíněné vidět na vlastní oči, ale existuje - vyříznou díru v karteru a prostě se podívat. A na obrázcích a videu níže můžete vidět přesně to.
Jestli padl jeden karter jen za oběť tomu snímku, nevíme, v každém případě můžeme krásně vidět, jak funguje skutečná spojka ve skutečném autě, a to s běžícím i se stojícím motorem. Konkrétně se díváme na převodovku ZF310 v BMW 325is z roku 1998. A také na pozoruhodně velké vibrace přítlačné páky, o kterých si nejsme jisti, jestli jsou projevem standardního stavu nebo spíše závady.
Přikládáme ještě třetí video, které na 25 minutách ukáže funkci manuální převodovky zbavené vnější skříně - to kdyby vás zajímalo, co se děje „za spojkou”. Tahle převodovka je určena pro auto se zadním náhonem, konkrétně pochází z Toyoty Tacoma, ale princip je u všech manuálů stejný, i vstupní hřídel je na jedné straně a výstupní na druhé, máme-li před sebou převodovku pro zadokolku s motorem vpředu podélně.




Chtěli jste někdy vidět spojku při práci? Tady máte vcelku unikátní možnost
Zdroj: Ovalbore@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včeraSázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva