Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1

Člověku se skoro nechce věřit, že by něco takového mohlo v roce 2021 přijít na svět, ale stalo se a nepůjde o jediný takový případ. Motor 6,0 V12 bez turba zní vskutku famózně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1

20.3.2021 | Petr Miler

Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1

/

Foto: Pagani

Člověku se skoro nechce věřit, že by něco takového mohlo v roce 2021 přijít na svět, ale stalo se a nepůjde o jediný takový případ. Motor 6,0 V12 bez turba zní vskutku famózně.

Nůžky mezi přáními zákazníků a nabídkou automobilek se pod tíhou zejména bruselských regulací stále rozevírají, dál ale platí jedno - když máte peníze, možné je cokoli. A tak zatímco mezi běžnými auty je možné vybírat jen z toho, co prošlo regulačním sítem a třeba v případě atmosféricky plněných motorů jde už jen o pár posledních mohykánů, ve světě exkluzivních automobilů nyní takových stroječků dokonce přibývá.

Nemyslíme už na 1. duben, je to fakt. Před pár dny jsme mohli poprvé vidět v akci nové auto geniálního konstruktéra F1 s atmosféricky plněným dvanáctiválcem pod kapotou a podobná auta dnes nabízí či nabídne také Aston Martin, Ferrari, Lamborghini a nejnověji i Pagani. Právě to se nyní vytasilo s Hyarou R s motorem 6,0 V12 bez turba a i když ta na rozdíl od novinka Gordona Murrayho bude moci jen na okruh, tušíme, že lidem schopným a ochotným za ni zaplatit požadovaných 68 milionů korun to bude celkem jedno.

Motor je skutečně úplně nový, nejde o evoluci žádného z dřívějších agregátů Pagani. Vznikl u německé firma HWA, která má na svědomí řadu slavných motorů včetně některých dvanáctiválců ostrých Mercedesů. Tento má zmíněných šest litrů objemu, točí až 9 200 otáček a v 8 250 ot./min pošle na kola brutálních 850 koní. Točivý moment má maximum 750 Nm v 5 500 ot./min, vysoké číslo na šestilitrovou atmosféru.

Jak jsme již naznačili, tento motor nemůže na silnici, takže ani jeho životnost není pro běžné využití předurčena. Pokud s ním budete jen řádit, bude potřebovat vyměnit ventily a ventilové pružiny každých 10 tisíc najetých km, krom běžného servisu, pochopitelně. Odvděčí se ale nízkou hmotností 198 kg (celé auto váží pouhých 1 050 kg) a zvukem, který vám nejlépe přiblíží přiložené video. Horacio Pagani říká, že motor měl znít jako pohonné jednotky starých ef-jedniček, řekli bychom, že uspěl na... ef-jedničku.


Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1 - 1 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 01Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1 - 2 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 02Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1 - 3 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 03Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1 - 4 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 04Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1 - 5 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 05Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1 - 6 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 06Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1 - 7 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 07Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1 - 8 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 08Jeden z posledních nových motorů bez turba se ukázal v akci, zní jako staré F1 - 9 - Pagani Huayra R 2021 motor akce 09
Pagani Huayra R fascinuje hlavně svým novým motorem bez turba. V roce 2021 jde o neskutečnou novinku, třebaže homologovatelná pro běžný provoz bohužel není. Foto: Pagani

Zdroj: Pagani

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše