Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky
26.7.2021 | Petr Prokopec
U běžných silničních aut je už 5 tisíc otáček docela dost, u tohoto superstroje nejde ale ani o polovinu maxima. Přesto už v těchto sférách zní božsky.
Nepřímý nástupce legendárního McLarenu F1, britský supersport s poněkud nelibozvučným označením T.50, představil jeho tvůrce Gordon Murray již loni v létě. Jednalo se však o prezentaci statickou, na víc jsme si museli ještě dlouho počkat. Samotný motor stroje, dost možná poslední nový točivý motor bez turba určený pro silniční auto, se na brzdě předvedl teprve nedávno. A nyní máme možnost spatřit v alespoň trochu ostřejší akci celé auto.
Vůz se v rámci příprav sériového provedení objevil na aerodromu v Dunsfoldu, který proslul jako testovací trať Top Gearu. Vyložené drama nečekejte, neboť oba prototypy s interními označeními XP2 a XP3 měly omezený potenciál pouze na 5 tisíc otáček, i tak je ale jekot nového dvanáctiválce jasně patrný.
Za volant jednoho z vozů usedl sám Murray, autor několika převratných monopostů Formule 1, a s výsledkem byl spokojen. Vůz prý adekvátně reagoval na pokyny, byl agilní a jízda v něm stála za to. Původem jihoafrický konstruktér mimo jiné poukázal hlavně na to, že motor byl neskutečně živý i v omezeném pásmu otáček, přičemž k rozparádění pneumatik stačilo jen drobně klepnout na plynový pedál. Jak jsme již zmínili, dvanáctiválcová pohonná jednotka zvládá až 12 100 otáček na zadní kola pošle až 663 koní. V případě britské novinky je nicméně dalším důležitým údajem hmotnost, která vyšplhala na pouhých 986 kg. Rázem zde tak máme lepší poměr koní a kil, než jaký vám nabídne třeba ani jakékoliv moderní Bugatti. Při 700 koních na tunu při zvoleném jízdním režimu VMax se totiž T.50 dostává spíše na úroveň prototypů LMP1 z Le Mans. I proto sám autor dodává, že na okruhu s těmito závoďáky dokáže jeho novinka držet krok.
Dodat můžeme už jen tolik, že T.50 vznikne ve sto exemplářích, přičemž výroba se rozjede v lednu příštího roku. Jakmile pak britská automobilka nesoucí Murrayho jméno vyexpeduje poslední kousek, vrhne se na okruhové provedení Niki Lauda, které dorazí jen v pětadvacetikusové sérii. Ve srovnání se základem u této verze výkon narostl na 735 koní, zatímco hmotnost poklesla na 852 kg. Přítlak pak s ohledem na enormní zadní křídlo dosahuje neskutečných 1 500 kg
Gordon Murray si na testovací trati Top Gearu mohl vyzkoušet své nové dílo, supersport T.50 s působivým poměrem výkonu a hmotnosti. I s omezovačem nastaveným na 5 000 ot./min dokáže ohromit. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva