Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jediný superkombík s motorem s kořeny v F1 oslnil na Autobahnu, v 330 km/h ječí jako oběti Normana Batese
24.10.2023 | Petr Prokopec
Jeho výroba skončila už před 13 roky, přesto i dnes dokáže ohromit. S „jen“ 507 koňmi se umí rozjet na 330 km/h, tedy na vyšší tempo, než jaké mu oficiálně nadělila automobilka, stačí odstranit omezovač. A zní při tom naprosto úchvatně.
V roce 1999 vyhrálo BMW vůbec poprvé a zatím i naposledy závod 24 hodin Le Mans. Hned následující sezónu mnichovská automobilka vstoupila do Formule 1, spolupráce s týmem Williams však již žádné zlaté vavříny nepřinesla. I přesto všechno za ni můžeme být vděční, neboť sama o sobě přinesla zajímavá představení (vzpomeňme tehdejší úspěchy Juana Pabla Montoyi a Ralfa Schumachera) a své ovoce nesla také jinde. BMW totiž pro královskou motoristickou disciplínu vyvinulo třílitrový atmosférický desetiválec. Od této pohonné jednotky byl pak alespoň vzdáleně odvozen pětilitrový agregát S85 pro silniční modely mnichovské divize M.
BMW M5 generace E60 se tak stalo vůbec prvním produkčním sedanem, pod jehož kapotu se nastěhoval benzinový motor V10. Automobilka nicméně kromě 19 564 kusů méně praktické karosářské varianty přišla také s 1 009 exempláři kombi varianty zvané Touring. Ta byla k mání pouze v Evropě, obejít se tak musela bez šestistupňového manuálu. Tuto převodovku totiž automobilka nabízela pouze na americkém trhu. Celkově jí nicméně bylo osazeno pouze 1 366 sedanů.
S maximálkou 305 km/h (po instalaci příplatkového paketu M Driver's Package) se méně praktický model stal nejrychlejším produkčním sedanem na světě. Akcelerace pak sedanu měla dle továrny zabrat 4,7 sekundy, řada novinářů však reálně vozu naměřila pouze 4,1sekundový čas. Něco takového pochopitelně asi nikdo BMW zazlívat nebude. Stejně jako se jistě lidé z nizozemského AutoTopNL nezlobili, když s kombíkem dosáhli na Autobahnu rychlosti 330 km/h s vozem, kterému chyběl i onen příplatkový omezovač. A zvuk, který motor generuje (slyšet je ovšem lépe v nižších rychlostech, zejména pak v dálničním podjezdu) je jedním slovem odzbrojující, je to úžasný sytý jekot.
M5 Touring s kódovým označením E61 se tak rázem zvládá vyrovnat i celé řadě supersportů, a to přesto, že pohonná jednotka produkuje „jen“ 507 koní výkonu a 520 Nm točivého momentu. Co dnes nejsou zase tak odzbrojující čísla, to byl před dvaceti lety vrchol pro většinu světa. BMW je pak sice spojilo s nemalou hmotností, i tady se ale měřítka změnila - 1 880 kg dnes může snadno vážit model M3.
Pokud byste přitom dnes po desetiválcovém kombíku zatoužili, musíte si připravit minimálně 1,2 milionu korun. A rovnou zapomeňte na jakékoliv smlouvání, dostupných exemplářů je jako šafránu. Onen agregát ovšem za nemalé peníze rozhodně stojí, při správné údržbě totiž i dnes dokáže produkovat pomalu stejný výkon, jakým disponoval při opouštění továrny. Ten navíc posílal pouze na zadní kola, což je koncepce, jakou BMW u M5 aktuálně již nezastává.






M5 Touring je poměrně vzácným zbožím, celkově vzniklo jen 1 009 kusů. Na rozdíl od sedanu ovšem bylo nabízeno jen v Evropě, v důsledku čehož nebylo k mání s manuálem. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: AutoTopNL@YouTube
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejnovější články
Zpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
před 10 hodinamiVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraLada nečekaně inovovala svou novější Nivu, vypadá překvapivě svěže. A další překvapení se skrývá pod kapotou
včeraNové Audi Q3 v úplném základu působí neuvěřitelně uboze. Tohle za 1,1 milionu korun?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva