Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024 | Petr Prokopec
Písmena XX byla v Maranellu až do loňska zavazující, byly s nimi vždy spojovány jen vrcholné okruhové speciály postavené na základech silničních modelů. Jejich nalepení na sériový vůz tak nemohlo skončit dobře. Jenže realita je ještě horší, než by si kdo pomyslel.
Když Ferrari v červnu loňského roku představilo nový model SF90 XX, zas jednou jsme kroutili hlavou. Dvojité „iks“ totiž italská automobilka do té doby spojovala pouze s okruhovými speciály, které navíc nebyly určeny pro žádnou závodní sérii. Technici a designéři značky tedy měli naprostou svobodu, neboť je nesvazovala žádná pravidla týkající se bezpečnosti, emisí či třeba hluku. A omezením nebyl ani rozpočet, neboť Ferrari je tou značkou, která dokáže i koloběžku cizího výrobce prodat za miliony, stačí jen, aby na ni nalepila svůj ikonický žlutý štít se vzpínajícím se koníkem.
SF90 XX nicméně není okruhovým speciálem, spíše než cokoli jiného jde o evoluci předchozí verze SF90 Stradale, která má silniční homologaci, a tak s ní teď po Monaku jezdí i Charles Leclerc. Což znamená, že svoboda týmu vzala za své a místo toho bylo třeba přistoupit ke značnému množství kompromisů. Jakkoli je tedy hezké, že hybridní pohonné ústrojí posílilo a nabízí 1 030 koní, jenže proti tomu stojí hmotnost v podobě šílených 1 755 kilogramů.
Potlesk tedy opravdu není na místě, ozvat by se spíše mělo bučení, neboť Italové jedním vozem v podstatě zruinovali odkaz, který předtím více než dekádu budovali s pomocí hned několika speciálů. Plně to nyní dokázal Daniel Abt, jenž mimo jiné závodil ve Formuli E. Před třemi lety se ale rozhodl, že více se bude věnovat jiným aktivitám, mimo jiné i tuningové firmě Abt Sportsline založené jeho otcem. V nemalé míře ovšem natáčí také příspěvky pro svůj kanál na Youtube.
Jedno z posledních videí se věnuje souboji SF90 XX a SF90 Stradale, přičemž Abt usedl za volant prvního z nich. A první rozjížďku i vyhrál, neboť jeho známý měl trochu problémy se startem. Nicméně na konci to byl předchozí model značky, který se mohl pyšnit vítěznými vavříny, přičemž rychlejší byl při sprintu na stovku i ve zrychlení ze 100 na 200 km/h či při závodu na 700 metrů, kde XX dostalo naloženo celou desetinu a o chlup prohrálo i v rámci nejvyšší rychlosti.
Dá se předpokládat, že na okruhu by výsledky byly jiné, i proto, že novější Ferrari disponuje výrazným zadním křídlem, které navyšuje přítlak, ovšem zároveň také zvyšuje aerodynamický odpor, což zjevně vedlo k oné prohře v přímém směru. Jenže historie se podrobnostmi až tak nezabývá, místo toho do ní bude zapsáno, že novinka nedokázala naplnit odkaz daný jejím názvem a zároveň ani nezvládla pokořit model, který nahrazuje. Absence jásotu je tak snadno pochopitelná.






SF90 XX se oproti předchůdci dočkalo 30 koní navíc, ty však páruje se vskutku šílenou hmotností. I proto vlastně v oblasti dynamiky neexceluje tak, jak by se slušelo a patřilo. Foto: Ferrari
Zdroj: Daniel Abt@YouTube
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 3 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 9 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 2 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 4 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 5 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 7 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva