Mazda s Wankelem nekončí, chystá jeho další generaci

Kolem Mazdy a jejího Wankelu se již delší dobu točí mýty, polopravdy a není složité ztratit přehled o tom, jestli má motor s rotačním pístem ještě nějakou budoucnost. Nyní se zdá, že má.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Mazda s Wankelem nekončí, chystá jeho další generaci

12.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Mazda s Wankelem nekončí, chystá jeho další generaci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kolem Mazdy a jejího Wankelu se již delší dobu točí mýty, polopravdy a není složité ztratit přehled o tom, jestli má motor s rotačním pístem ještě nějakou budoucnost. Nyní se zdá, že má.

Japonská automobilka se netají tím, že životnost současného modelu RX-8 je u konce. Poslední tisícovka modelů Spirit R tuto kapitolu definitivně uzavře. Důvodů je více. Přísnější regulace emisí a rovněž (a to se poněkud opomíjí) morální zastaralost. Ač se to možná nezdá, tento vůz je na trhu již od roku 2003 a to znamená, že zájem zákazníků o RX-8 by nemusel zvýšit ani zcela nový agregát. Bude ale nějaký?

Odpověď zní, ano. Kdy ale dorazí, v této chvíli není možné odhadnout. Pro Mazdu nicméně tato jednotka představuje stejnou hodnotu, jako třeba pro Audi pohon quattro. „Přestože výroba RX-8 končí, rotační motor bude vždycky reprezentovat ducha Mazdy. Jsme nadále odhodláni pokračovat v jeho vývoji,“ řekl Takashi Tamanouchi, prezident a předseda představenstva značky a pak ještě upřesnil: „Rotační motor bude s námi i v budoucnosti.“

Menší potíž je v tom, že v této chvíli dostala vyšší prioritu nová MX-5 a nástupce RX-8 s nový motorem s interním označením 16X bude muset počkat a my jaksi nevíme, jak dlouho. Ví se pouze tolik, že novinka, která by měla konkurovat připravované Toyotě FT-86, dostane jednotku se zvětšeným objemem 1,6 l, přímé vstřikování, pravděpodobně laserové nebo plazmové zapalování a v zájmu celkového snížení hmotnosti vozu (ta by měla být cirka 1 270 kg) větší podíl hliníkových komponentů. Výkon se podle dostupných informací bude pohybovat kolem 290 až 300 koní.

Navzdory omezeným technickým i finančním zdrojům nasazeným na vývoj nové generace Wankelova motoru ale Mazda zřejmě neodložila tento koncept na neurčito. Pro neustále dotírající a pochybující příznivce automobilky napsal na PR Mazdy na Twitteru odkaz dokonce samotný Takashi Tamanouchi. Pokud je překlad japonského textu správný, stojí v něm zhruba následující: „Děkuji moc za vaši podporu týkající se RX-8 a rotačního motoru. Opravdu nás to těší. Mazda se snaží prosadit převratné technologie Skyactive a horlivě pracujeme také na nové generaci rotačního motoru. Děkuji za vaši podporu! Děkuji moc,“ napsal Tamanouchi.


Mazda s Wankelem nekončí, chystá jeho další generaci - 1 - Mazda RX-8 Spirit R 01Mazda s Wankelem nekončí, chystá jeho další generaci - 2 - Mazda RX-8 Spirit R 02Mazda s Wankelem nekončí, chystá jeho další generaci - 3 - Mazda RX-8 Spirit R 03
Model RX-8 Spirit R bude na delší dobu poslední Mazdou s Wankelovým motorem. Nástupce ale podle tvrzení automobilky dorazí.

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše