Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mazda s Wankelem nekončí, chystá jeho další generaci
12.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Kolem Mazdy a jejího Wankelu se již delší dobu točí mýty, polopravdy a není složité ztratit přehled o tom, jestli má motor s rotačním pístem ještě nějakou budoucnost. Nyní se zdá, že má.
Japonská automobilka se netají tím, že životnost současného modelu RX-8 je u konce. Poslední tisícovka modelů Spirit R tuto kapitolu definitivně uzavře. Důvodů je více. Přísnější regulace emisí a rovněž (a to se poněkud opomíjí) morální zastaralost. Ač se to možná nezdá, tento vůz je na trhu již od roku 2003 a to znamená, že zájem zákazníků o RX-8 by nemusel zvýšit ani zcela nový agregát. Bude ale nějaký?
Odpověď zní, ano. Kdy ale dorazí, v této chvíli není možné odhadnout. Pro Mazdu nicméně tato jednotka představuje stejnou hodnotu, jako třeba pro Audi pohon quattro. „Přestože výroba RX-8 končí, rotační motor bude vždycky reprezentovat ducha Mazdy. Jsme nadále odhodláni pokračovat v jeho vývoji,“ řekl Takashi Tamanouchi, prezident a předseda představenstva značky a pak ještě upřesnil: „Rotační motor bude s námi i v budoucnosti.“
Menší potíž je v tom, že v této chvíli dostala vyšší prioritu nová MX-5 a nástupce RX-8 s nový motorem s interním označením 16X bude muset počkat a my jaksi nevíme, jak dlouho. Ví se pouze tolik, že novinka, která by měla konkurovat připravované Toyotě FT-86, dostane jednotku se zvětšeným objemem 1,6 l, přímé vstřikování, pravděpodobně laserové nebo plazmové zapalování a v zájmu celkového snížení hmotnosti vozu (ta by měla být cirka 1 270 kg) větší podíl hliníkových komponentů. Výkon se podle dostupných informací bude pohybovat kolem 290 až 300 koní.
Navzdory omezeným technickým i finančním zdrojům nasazeným na vývoj nové generace Wankelova motoru ale Mazda zřejmě neodložila tento koncept na neurčito. Pro neustále dotírající a pochybující příznivce automobilky napsal na PR Mazdy na Twitteru odkaz dokonce samotný Takashi Tamanouchi. Pokud je překlad japonského textu správný, stojí v něm zhruba následující: „Děkuji moc za vaši podporu týkající se RX-8 a rotačního motoru. Opravdu nás to těší. Mazda se snaží prosadit převratné technologie Skyactive a horlivě pracujeme také na nové generaci rotačního motoru. Děkuji za vaši podporu! Děkuji moc,“ napsal Tamanouchi.



Model RX-8 Spirit R bude na delší dobu poslední Mazdou s Wankelovým motorem. Nástupce ale podle tvrzení automobilky dorazí.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Chladič, nádrž, řadička. Fiat ukázal první vyrobené nové spalovací pětistovky, zažehne znovu lásku k dnes neprodejnému bestselleru?
před hodinouNissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 3 hodinamiNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch