Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán
4.6.2021 | Petr Miler
Poprvé skutečně naplno můžeme vidět a slyšet akci motor, který se vzhledem k současnému vývoji stěží kdy dočká nástupce. Alespoň mezi silničními auty.
Geniální konstruktér nejen formulových monopostů Gordon Murray před pár lety usoudil, že ani po mnoha letech a pokusech žádná automobilka nepřišla s plnohodnotným nástupcem jeho největšího silničního díla, McLarenu F1. Důvodů je více, jeden z nich ale tkví v hmotnosti. Novinky od Porsche, Ferrari či Lamborghini považuje Murray za příliš obézní, a proto se rozhodl, že do téže řeky vstoupí znovu, tentokrát pod hlavičkou vlastní firmy Gordon Murray Automotive.
Od té doby uběhlo hodně vody a jeho novinku zvanou T.50 už jsme mohli vidět i v akci na trati Top Gearu. Ze zveřejněných záběrů bylo patrné, že auto stále není hotové, i tak bylo zřejmé, že jde o relativně malý vůz. Také díky domu váží méně než tunu, což by bylo obdivuhodné i auta typu Škoda Fabia s motorem 1,0 MPI. Zde se ale bavíme o voze s dvanáctiválcovým motorem, který sám Murray popisuje jako vůbec nejtočivější sériový agregát v historii. Červené pásmo začíná až na 12 100 ot./min.
Tak vysoko se prý jednotka dokáže dostat za pouhé tři desetiny sekundy, tedy prakticky během mrknutí oka. Produkovat má 672 koní, ovšem na zmíněném videu jsme jej viděli sotva v akci, tehdy motor nesměl točit více než 3 tisíc otáček. Nyní jej ale můžeme pod dohledem Daria Franchittiho v plné akci na motorové stolici, během níž ze sebe agregát dostává všechno, co dokáže.
Konečně jej tak můžeme vidět a hlavně slyšet točit až avizovaných 12 100 otáček za minutu. Projev je o to působivější, že změny otáček reflektují pohyb o legendárním okruhu La Sarthe v Le Mans. Pozoruhodný na jeho projevu není pouze jekot, který připomíná Formuli 1 z dob atmosféricky plněných motorů, ale také zřetelná jemnost, kterou v jeho projevu vycítíte. Jsme tedy vskutku zvědavi na chvíli, kdy motor v hotovém autě uvidíme na silnici nebo alespoň na okruhu a Franchitti zjevně též - po skončení představení, které na přiloženém videu GMA můžete vidět od asi 6. minuty, slavný pilot nemá slov.
Dodejme, že Murray na pohonné jednotce spolupracuje s firmou Cosworth. Jak můžete vidět na fotkách níže, agregát nedostal jen 3,9litrový objem, ale také 48voltový startér-generátor. Doplněn je pak šestistupňovou manuální převodovkou, která přenáší veškerý výkon pouze na zadní kola a jíž si bude užívat řidič sedící stejně jako v McLarenu F1 uprostřed. Bude to nevyhnutelně fascinující stroj.




Zřejmě poslední takto točivý nový motor silničního auta se ukázal v ostré akci v až 12 100 otáčkách, je to skutečně dechberoucí představení. Foto: Cosworth
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před hodinou
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před hodinou
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před 2 hodinami
 Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard
 před 3 hodinami
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 včera
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter