Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Policista zastavil autonomní taxík v protisměru a nestačil se divit. V autě nikdo nebyl, pokutu nebylo dát komu
5.7.2024 | Petr Prokopec
Tohle je komický konflikt starého světa s novým, policista zjevně netušil, co si v takové situaci počít. Kdo zaplatí pokutu, není jasné, pokud tedy vůbec bude možné někomu v souladu se zákonem nějakou udělit.
Autonomní řízení je nám soustavně prezentováno jako budoucnost automobilismu, pochopitelně kvůli jeho údajné bezpečnosti. Řidiče z masa a kostí, kteří čas od času chybují, jsou nepozorní, unavení či náladoví, mají zastoupit konzistentní algoritmy. Teoreticky to dává smysl, problém je v tom, že každodenní chaos na silnicích vyžaduje také intuici, kterou počítačům nikdo nedal. I když algoritmy jsou konzistentní, jednají primárně konzistentně problematicky, což potvrdila i nedávná studie. Podle ní autonomní řízení mj. při snížené viditelnosti chybuje 5,25krát častěji než lidé.
Auta, jejichž prostřednictvím zapojené firmy vyvíjejí své systémy, ovšem chybují i v mnohem banálnějších situacích, klidně bílého dne. Ukazuje to incident z amerického Phoenixu, při kterém autonomní Jaguar I-Pace společnosti Waymo vjel do protisměru. Toho si všimnul policista, který autonomní vůz zastavil. Po přistoupení k němu se ale nestačil divit - vozu se otevřelo okénko, za volantem ale neseděl nikdo. Komunikovat mohl však strážce zákona jen s operátorem, který mu sdělil, že incident prověří na počítači. Pokutu ale vůz nedostal, neboť za volantem logicky neseděl ani on, ani nikdo jiný.
O celé události jako první informoval AZCentral. Kolegové oslovili Waymo s žádostí o komentář, ten však firma odmítla poskytnout. Ke změně názoru přistoupila až poté, co jí web sdělil, že zprávu bude publikovat tak jako tak. Waymo tak nakonec oznámilo, že vůz, který projížděl staveništěm, „byl zmaten nesouvislým dopravním značením“. A poté měl „být blokován ve snaze vrátit se do správného pruhu“. V protisměru se pak měl nacházet po zhruba 30 sekund, což za daných okolností muselo působit jako věčnost.
Zkuste si nyní představit, že byste podobná slova použili po bezdůvodném a neoprávněném vjetí do protisměru vy - v takové chvíli dostanete opravdu mastnou pokutu, ani nemrknete. A ještě budete rádi, že vás nebudou popotahovat za něco horší, potenciální nebezpečnost takové jízdy je enormní. AZCentral má navíc záznam dalšího vozu Wayma, který po silnici kličkuje, jako kdyby za volantem seděl opilý řidič. Autopiloty ale zjevně mají skoro volné pole působnosti, přímo v provozu. Aktuálně ani není jasné, kdo - a zda vůbec někdo - za toto selhání zaplatí pokutu, americké zákony třeba možností s pokutovat firmu odpovědnou za software, která auto řídí, pochopitelně nepočítají.



Robotické taxíky zjevně představují nemalé riziko, když dokola chybují. Tentokrát ale vedlo jedno ze selhání spíš k úsměvné situaci. Foto: Waymo
Zdroj: AZCentral
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025