Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Policista zastavil autonomní taxík v protisměru a nestačil se divit. V autě nikdo nebyl, pokutu nebylo dát komu
5.7.2024 | Petr Prokopec
Tohle je komický konflikt starého světa s novým, policista zjevně netušil, co si v takové situaci počít. Kdo zaplatí pokutu, není jasné, pokud tedy vůbec bude možné někomu v souladu se zákonem nějakou udělit.
Autonomní řízení je nám soustavně prezentováno jako budoucnost automobilismu, pochopitelně kvůli jeho údajné bezpečnosti. Řidiče z masa a kostí, kteří čas od času chybují, jsou nepozorní, unavení či náladoví, mají zastoupit konzistentní algoritmy. Teoreticky to dává smysl, problém je v tom, že každodenní chaos na silnicích vyžaduje také intuici, kterou počítačům nikdo nedal. I když algoritmy jsou konzistentní, jednají primárně konzistentně problematicky, což potvrdila i nedávná studie. Podle ní autonomní řízení mj. při snížené viditelnosti chybuje 5,25krát častěji než lidé.
Auta, jejichž prostřednictvím zapojené firmy vyvíjejí své systémy, ovšem chybují i v mnohem banálnějších situacích, klidně bílého dne. Ukazuje to incident z amerického Phoenixu, při kterém autonomní Jaguar I-Pace společnosti Waymo vjel do protisměru. Toho si všimnul policista, který autonomní vůz zastavil. Po přistoupení k němu se ale nestačil divit - vozu se otevřelo okénko, za volantem ale neseděl nikdo. Komunikovat mohl však strážce zákona jen s operátorem, který mu sdělil, že incident prověří na počítači. Pokutu ale vůz nedostal, neboť za volantem logicky neseděl ani on, ani nikdo jiný.
O celé události jako první informoval AZCentral. Kolegové oslovili Waymo s žádostí o komentář, ten však firma odmítla poskytnout. Ke změně názoru přistoupila až poté, co jí web sdělil, že zprávu bude publikovat tak jako tak. Waymo tak nakonec oznámilo, že vůz, který projížděl staveništěm, „byl zmaten nesouvislým dopravním značením“. A poté měl „být blokován ve snaze vrátit se do správného pruhu“. V protisměru se pak měl nacházet po zhruba 30 sekund, což za daných okolností muselo působit jako věčnost.
Zkuste si nyní představit, že byste podobná slova použili po bezdůvodném a neoprávněném vjetí do protisměru vy - v takové chvíli dostanete opravdu mastnou pokutu, ani nemrknete. A ještě budete rádi, že vás nebudou popotahovat za něco horší, potenciální nebezpečnost takové jízdy je enormní. AZCentral má navíc záznam dalšího vozu Wayma, který po silnici kličkuje, jako kdyby za volantem seděl opilý řidič. Autopiloty ale zjevně mají skoro volné pole působnosti, přímo v provozu. Aktuálně ani není jasné, kdo - a zda vůbec někdo - za toto selhání zaplatí pokutu, americké zákony třeba možností s pokutovat firmu odpovědnou za software, která auto řídí, pochopitelně nepočítají.



Robotické taxíky zjevně představují nemalé riziko, když dokola chybují. Tentokrát ale vedlo jedno ze selhání spíš k úsměvné situaci. Foto: Waymo
Zdroj: AZCentral
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 3 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva