Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka

Počet stupňů současných převodovek roste do závratných výšin, týká se to ale jen automatických skříní. Porsche chce „kolečko navíc” přidat i přímo řazeným převodovce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka

1.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Počet stupňů současných převodovek roste do závratných výšin, týká se to ale jen automatických skříní. Porsche chce „kolečko navíc” přidat i přímo řazeným převodovce.

Spekulace okolo nového Porsche 911 a standardně montovaného systému KERS budou patrně liché, americký Car and Driver má ale naštěstí v zásobě jiné zvěsti. Považuje dokonce za hotovou věc, že nová 911 dostane přímo řazenou převodovku se sedmi stupni. Ano, čtete správně, řeč je o třech pedálech a sedmi kvaltech.

U automatických převodovek se více než šest stupňů pomalu stává standardem. Volkswagen stále častěji používá sedmistupňové DSG nebo osmistupňový Tiptronic i do relativně dostupných modelů (Fabia RS by mohla vyprávět), BMW má sedmistupňové M-DTC a osmistupňový automat od ZF, za hranici šesti stupňů se již dávno vydal Mercedes se svým 7G-Tronicem a jinak na tom není ani Lexus, Porsche a někteří další výrobci.

Pomyslný šestistupňový Rubikon ale zatím nikdo nepřekročil u manuální převodovky. Důvod je zřejmý - ne snad, že by vytvoření podobné převodovky bylo komplikované z technického hlediska, je spíše uživatelský pohled, který dalšímu rozšíření brání. Klasické „háčko” už sice není tak docela písmenem H, ale i v jeho třech svislých řadách je možné se s řadící pákou snadno pohybovat. Doleva je jednička a dvojka, doprava pětka a šestka, uprostřed zůstávají převodové stupně tři a čtyři. Ale kam se sedmičkou?

Lidé od Porsche prý říkají, že sedmý stupeň by byla tak trochu úlitba evropským regulacím snažícím se přimět výrobce k co nejnižší normované spotřebě paliva a z ní pramenících emisí CO2. 911 by si tak ponechala šest svých dnešních stupňů rozložených optimálně mezi nulovou a maximální rychlost, sedmička by byla jen jakýmsi šetřičem paliva. Nebyla by tedy používána při jakkoli agilní jízdě a mohla by být řazena ve čtvrté řadě vedle pětky, přičemž pro její zařazení by bylo nutné zmáčknout jakési odjištění nikoli nepodobné tomu, které slouží pro zařazení zpětného chodu. I ten je vždy umístěn ve čtvrté řadě a na jeho přítomnost jsme si již dávno zvykli.

Cesta Porsche vypadá jako snaha ponechat kozu v podobě 911 bez úhony a přitom nakrmit bruselského vlka, což má naši podporu, přesto je třeba se nad celou věcí pozastavit. Jednak by něco podobného nemělo šanci vzniknout na jiném než zregulovaném trhu, kde dosažení nižší normované spotřeby znamená především konkurenční výhodu kvůli nižším pokutám za nadlimitní emise CO2. A pak, pokud Porsche opravdu nabídne manuální „sedmikvalt”, otevírá cestu i k osmistupňové manuální převodovce. A to se nám příliš nelíbí, šest přímo řazených stupňů je i u sporťákům jako je Porsche zcela dostačujících.


Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka - 1 - Porsche 911 GT3 RS 4.0 oficialni dalsi nove 01Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka - 2 - Porsche 911 GT3 RS 4.0 oficialni dalsi nove 02Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka - 3 - Porsche 911 GT3 RS 4.0 oficialni dalsi nove 03Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka - 4 - Porsche 911 GT3 RS 4.0 oficialni dalsi nove 08Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka - 5 - Porsche 911 GT3 RS 4.0 oficialni dalsi nove 11Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka - 6 - Porsche 911 GT3 RS 4.0 oficialni dalsi nove 10
Současná 911 997 se zřejmě „bude divit” tomu, co všechno potká její mladší sestru s označením 991

Zdroj: Car and Driver

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.