Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Skutečně funguje chiptuning? BMW jen s elektronickou úpravou motoru změřilo síly s tovární verzí
12.1.2022 | Petr Miler
Čistě elektronické úpravy motoru jsou tu s námi už léta, přesto mnozí pochybují, zda vůbec něco dělají. A nebo zda se skutečně starají o avizované zvýšení výkonu, a tedy i zlepšení dynamiky. Srovnání dvou BMW M3, z nichž jedno se dočkalo tzv. chiptuningu, je docela výmluvné.
Pokud patříte mezi dříve narozené, víte, že úpravy motorů aut bývaly docela kumšt. V dobách atmosféricky plněných jednotek „krmených” karburátory jste museli přinejmenším snížit hlavu, upravit sací kanálky, změnit časování ventilů či si i pohrát s jejich pružinami, upravit celé sání, výfuk... A pak si dlouho hrát s karburátorem, jeho tryskami vzdušníky či ovládáním škrtících klapek, abyste něčeho dosáhli. Byla to mravenčí práce plná pokusů a omylů. A když na jejím konci bylo 5 koní navíc a hladký chod, byl to úspěch.
S nástupem elektronického řízení motorů se mnohé změnilo, zvláště pak, když se přeplňování stalo normou. Stačí zajet k úpravci, vyměnit či modifikovat řídicí software motoru a je to. Jsou to ty nejprimitivnější úpravy, často se ale už ty starají o 20-30 % výkonu k dobru. Až se člověku, který zažil doby výše uvedeného piplání, nechce věřit, že to by to vůbec fungovalo.
Naše zkušenosti ale hovoří o tom, že funguje a byť výsledný výkon není vždy tak vysoký, jak úpravci avizují, k citelnému zlepšení zkrátka dojde. Zda to neplatí jen u Octavie 2,0 TDI, ale třeba i u „plnotučného” BMW M3, zkoušel ověřit Mat Watson z Carwow, který na letišti postavil vedle sebe nové BMW M3 Competition xDrive v sériové verzi s 510 koňmi a 650 Nm a úplně to samé auto v čistě elektronické úpravě firmy Wrench Studios se 600 koňmi a 700 Nm. To je dost citelný nárůst výkonu, který by se měl postarat i o velmi citelný nárůst dynamiky.
A vskutku stará, jak ukazuje srovnání. Verze s poladěným motorem sériovku jasně poráží při všech dynamických disciplínách a téměř se jí vyrovná i v testu brzd, třebaže sériové provedení má karbon-keramickou sadu (její výhody by se ale projevily hlavně při opakované deceleraci). Ve sprintu na 400 metrů je to 10,7 s proti 11,2 s, to je vskutku velký rozdíl. Podívejte se na to sami, minimálně tento chiptuning funguje zjevně velmi dobře.



BMW M3 s pohonem všech kol je velmi rychlý stroj už v sériové verzi, s čistě elektronickou úpravou motoru na 600 koní je ale ještě o dost rychlejší, jak ukáže srovnání níže. Foto: BMW
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 8 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 4 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 5 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 5 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 8 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB