Slabší spalovací sporťák ve sprintu vyběhl s 830koňovým elektromobilem, stačilo přidat jednu zatáčku

Kolikrát už padlo, že elektromobily jsou v případě dynamiky poníky schopnými zvládat jen jediný trik? Američané se to nyní rozhodli ukázat velmi názorně. Pokud ke sprinterskému klání přidáte jedinou zatáčku resp. otočku, ze zdánlivě jasného vítěze se stává poražený.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Slabší spalovací sporťák ve sprintu vyběhl s 830koňovým elektromobilem, stačilo přidat jednu zatáčku

20.2.2024 | Petr Prokopec

Slabší spalovací sporťák ve sprintu vyběhl s 830koňovým elektromobilem, stačilo přidat jednu zatáčku

/

Foto: Honda

Kolikrát už padlo, že elektromobily jsou v případě dynamiky poníky schopnými zvládat jen jediný trik? Američané se to nyní rozhodli ukázat velmi názorně. Pokud ke sprinterskému klání přidáte jedinou zatáčku resp. otočku, ze zdánlivě jasného vítěze se stává poražený.

Není pochyb o tom, že elektromobily zvládají akcelerovat v přímém směru rychleji než auta se spalovacím motorem. Dáno je to tím, že své vysoké výkony generují od velmi nízkých otáček motoru, navíc s nimi dokáží velmi efektivně pracovat. Co na tom, že s klesajícím napětím v akumulátorech jejich dynamika vázne - pokud jsou plně nabité, jedou. A nic jiného na videích, která mají demonstrovat jejich ohromující akceleraci, obvykle neuvidíte.

Je tu ale ještě jeden problém - jde obvykle o extrémně těžké vozy, které krom zrychlení v přímce nezvládají přesvědčivě prakticky nic. Vysoká hmotnost devastuje schopnosti zatáčet i decelerovat, což se pozná na okruhu. Jenže kdo jezdí na okruhy, že? Ale potřebujete nakonec okruh, aby se to jasně poznalo? Magazín Edmunds se rozhodl ukázat, že nikoli.

Závody ve sprintu tak zpestřil otočkou, po jejímž absolvování se auta musí vrátit zpět na výchozí čáru. Během jedné disciplíny tedy dochází na start z pevného místa, deceleraci, zatočení a pružné zrychlení. Dosažené výsledky tak lépe vykreslují schopnosti toho kterého vozu, i když jde pořád z valné většiny o akceleraci v přímce. Už tahle jedna modifikace ale akcie elektromobilů posílá ke dnu.

Patrné je to z poslední komparace Edmundsu, ve které se na startovní čáru postavila Honda NSX Type-S proti Lucidu Air Grand Touring. Pohled na technické parametry naznačuje, že elektromobil by nad benzinovým hybridem měl mít znovu navrch, i když má na svém kontě 2 370 kg - ani NSX se svými 1 775 kily rozhodně není žádnou muší vahou. Přitom k dispozici má „jen“ 608 koní oproti 830.

Již při první rozjížďce je nicméně patrné, že Lucid se musí opravdu snažit, aby dosáhl vítězství. To je navíc vrtkavé a při druhém sprintu se již přiklání k Hondě, která vydělala hlavně na oné otočce. Třetí pokus ovšem dopadl v její prospěch zcela, neboť elektromobil měl již prakticky upečené brzdy. Jeho otočka tak byla nekonečně dlouhá, navíc při závěrečném sprintu byl patrný i slábnoucí výkon.

Lucid Air je tak možná sice rychlejší při zrychlení na stovku či na čtvrtmíli, ovšem tím v podstatě jeho nadvláda končí. A dá se předpokládat, že podobně by tomu bylo i u mnoha jiných elektromobilů. Výrobci jim totiž dávají do vínku neskutečný výkon, aby mohli okouzlit publikum. Hmotnost a „co se stane pak” napoprvé vidět nejsou, tady si o obojím můžete udělat obrázek.


Slabší spalovací sporťák ve sprintu vyběhl s 830koňovým elektromobilem, stačilo přidat jednu zatáčku - 1 - Honda NSX Type S 2021 prvni sada 07Slabší spalovací sporťák ve sprintu vyběhl s 830koňovým elektromobilem, stačilo přidat jednu zatáčku - 2 - Honda NSX Type S 2021 prvni sada 08Slabší spalovací sporťák ve sprintu vyběhl s 830koňovým elektromobilem, stačilo přidat jednu zatáčku - 3 - Honda NSX Type S 2021 prvni sada 27
Honda NSX druhé generace nepatří ani mezi nejlehčí, ani mezi nejvýkonnější auta. Přesto si ale dokázala poradit s elektrickým Lucidem Air s 830 koňmi, navíc v přímém směru. Stačilo jen, aby test zahrnoval jednu otočku. Foto: Honda

Zdroj: Edmunds Cars@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše