Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí

Je to současně ohromující i smutná podívaná. Na jednu stranu jde o jedna z nejvýjimečnějších aut posledních dekád, na tu druhou zejména jedno z nich ukazuje, o co jsme postupem času přišli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí

9.3.2021 | Petr Prokopec

Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí

/

Foto: Lexus

Je to současně ohromující i smutná podívaná. Na jednu stranu jde o jedna z nejvýjimečnějších aut posledních dekád, na tu druhou zejména jedno z nich ukazuje, o co jsme postupem času přišli.

Co je u supersportovního auta nejdůležitější? Výkon, jízdní dynamika, zapojení řidiče, vzhled nebo ještě něco jiného? Jednoznačná odpověď neexistuje, tedy za předpokladu, že nejde o Lexus LFA. U japonského vozu je tím nejdominantnějším prvkem zvukový doprovod, za kterým stojí 4,8litrový atmosférický desetiválec z dílen závodní divize Yamahy. Pohonná jednotka totiž zvládá točit až 9 500 otáček, díky čemuž se člověku zaryje do paměti a nechce ji opustit.

Za volant tohoto vozu se nyní usadil Tiff Needell, který si střihnul souboj s Mercedesem-Benz SLR McLaren Roadster 722 S. O pohon tohoto vozu se přitom stará kompresorem přeplňovaný 5,4litrový osmiválec, který se nevyznačuje tak působivým zvukovým projevem, vše ale vynahrazuje výkonem až 650 koní a 820 Nm točivého momentu. Lexus má na své straně „jen” 560 koní a 480 Nm.

Již tyto hodnoty naznačují, že třícípá hvězda má dynamicky navrch. A platí to i ve chvíli, kdy vezmeme v potaz hmotnost. Lexus je totiž sice o chlup lehčí (1 480 kg versus 1 550 kg), to ale při takovém výkonovém rozdílu na čtvrtmíli nehraje podstatnou roli. Dokládá to i samotný souboj, který LFA prohraje hned dvakrát. I když při druhém pokusu Needell vypnul kontrolu trakce, povedlo se mu pouze zmenšit náskok, který Mercedes v cíli má.

Třícípá hvězda by nicméně ve finále mohla zvítězit klidně i tisíckrát, ovšem my bychom nakonec v garáži ustájili spíše Lexus, a to právě kvůli jeho zvukovému projevu. Jak se tedy ukazuje, rychlost zkrátka není všechno, stejně jako výjimečnost. SLR 722 S totiž vzniklo pouze ve 150 exemplářích, zatímco LFA a jeho 500 kusů působí navzdory jeho vzácnosti o dost všedněji. Jeho zvukový projev je ale natolik opojný, že názor nezměníme, zvlášť když se z aut moderní produkce kvůli turbům a filtrům pevných částic prakticky vytratil - stále vznikají hezky znějící auta, takto hezky znějící auta ale už bohužel nikoli.


Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí - 1 - Lexus LFA vs Mercedes SLR McLaren 722S 01Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí - 2 - Lexus LFA vs Mercedes SLR McLaren 722S 02Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí - 3 - Lexus LFA vs Mercedes SLR McLaren 722S 03Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí - 4 - Lexus LFA vs Mercedes SLR McLaren 722S 04Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí - 5 - Lexus LFA vs Mercedes SLR McLaren 722S 05Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí - 6 - Lexus LFA vs Mercedes SLR McLaren 722S 06
Japonsko-německý souboj sice po stránce dynamické vyzněl ve prospěch Mercedesu, díky zvuku atmosférického desetiválce bychom ale stejně raději sáhli po Lexusu. Foto: Lexus/Mercedes-Benz

Zdroj: Lovecars@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše