Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Španělské chytré zpomalovací prahy tupě „netrestají” všechny řidiče bez rozdílu, možná proto se neuchytily
22.6.2024 | Petr Prokopec
„Ležící policajt” se jim neříká náhodou, mlátí všechny hlava nehlava, ať už si to zaslouží nebo ne. Produkt společnosti Badennova je chytřejší, na silnicích ho ale nenajdete, i když první verze byla hotová už v roce 2008.
Mé vzpomínky na hodiny fyziky ve škole jsou spíš mlhavé. Nešlo totiž o předmět, který by mě vyloženě bavil, a to mimo jiné i proto, že při něm nedocházelo tak často na reálné pokusy, jako tomu bylo v hodinách chemie. Dost věcí z fyziky si ale i tak pamatuji, přičemž nejde pouze o výpočet zrychlení aut nebo zákon akce a reakce. Jednou z kapitol, které mi zůstaly v hlavě, jsou nenewtonovské kapaliny.
Jde o tekutiny, u kterých neplatí Newtonův zákon viskozity. V klidu a při pomalých změnách podmínek se chovají jako běžná tekutina, pokud je ale změna například tlaku rychlá, ztvrdnou. Typickým příkladem jsou podmáčené písky či tekuté bahno. Pokud totiž po takovém povrchu jdete rychle, chová se jako pevná plocha. Jakmile zastavíte, začnou převládat vlastnosti tekutiny - a vy se začnete propadat. Vyzkoušet si to můžete i při domácím pokusu, kdy smícháte škrob a vodu, a do směsi následně udeříte - v té chvíli bude působit skoro jako beton. Jinak vám ale steče po rukou.
O nenewtonovských kapalinách se zjevně učí i Španělé. A právě tamní společnost Badennova se rozhodla nabitých znalostí využít v automobilové branži, jak si s odstupem času všimli kolegové z Jalopniku. S pomocí směsi připomínající pudink totiž vyrobila netradiční silniční retardér. Ten se chová stejně jako výše popsané tekuté bahno. Pokud jej tedy přejedete v nízké rychlosti, čeká vás pouhé zhoupnutí na rozdíl od vyššího tempa, které má za následek ztvrdnutí směsi.
Badennova vůbec první verzi inovativních retardérů představila již v roce 2008, pak následovalo pět let pokusů, po nichž přišla nová verze. Ta již nereagovala na pokles či vzestup okolní teploty, nýbrž pouze na rychlost. Ke slovu tak přišly testy na skutečných silnicích, které skončily úspěchem. Flexibilní retardéry totiž byly nejen ohleduplnější k automobilům a jejich řidičům, zároveň došlo na redukci hluku. A snížilo se i riziko poškození napojované vozovky.
Právě tyto výsledky vedly k nemalému zájmu ze zahraničí. Od roku 2017 měl projekt také podporu Evropské unie. Přesto všechno ovšem na silnicích nadále najdeme klasické gumové či kovové retardéry. Proč? Na to asi nejlépe odpovídají data EU. Výroba a instalace jednoho retardéru totiž vyšla na - a teď se možná vážně něčeho chytněte - šílených 71 429 Eur, tedy cca 1,78 milionu korun. Brusel na to přitom přispěl částkou 50 000 Eur (1,24 mil. Kč).
Když se přitom podíváte na internet, zjistíte, že cena běžných retardérů se pohybuje klidně o několik řádů níž. Některé obce přitom mají roční rozpočet nižší, než na kolik jeden flexibilní retardér vyjde. Nakonec tedy není divu, že komunální politici raději skončí u nákupu těch běžných. Nebo jednoduše nechají při záplatování vozovky vylít na silnici trochu více asfaltu, načež začnou motoristé raději jezdit ještě pomaleji, než jim přikazuje místní dopravní značení. Smutné, ale pravdivé.

Španělé přišli, zkusili to a odešli. Flexibilní retardéry se navzdory své přívětivosti neuchytily, jednoduše jsou totiž příliš drahé. Foto: Badennova, tiskové materiály
Zdroje: Jalopnik, Insider Tech, Cordis
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Luca Marini zůstává v nemocnici, kdo pojede místo něho? včera 15:15
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou 30.5.2025
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu 30.5.2025
- Co nového v Supersportech? 29.5.2025
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP 29.5.2025
Nejčtenější články
Nissan začal prodávat auto, které je velké jako Škoda Superb, ale stojí míň než úplně základní Fabie
2.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Šéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
2.5.2025Nový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
2.5.2025Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
2.5.2025
Živá témata na fóru
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.31. 14:17 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.31. 14:17 - pavproch
- VZKAZY 05.31. 14:09 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.30. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.30. 20:22 - řidičBOB
- Rychlodotazy 05.30. 13:57 - delphin
- Politický koutek 05.29. 13:49 - jerry
- BMW Divize 05.29. 13:32 - pavproch