Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice

Je to fascinující podívaná už proto, že v roce 2020 opravdu jen tak někoho nespatříte „odpálit” z místa automobilovou ikonu za desítky milionů. Start se moc nepovedl, ale i to nakonec o lecčem vypovídá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice

21.8.2020 | Petr Prokopec

Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice

/

Foto: Lovecars@YouTube

Je to fascinující podívaná už proto, že v roce 2020 opravdu jen tak někoho nespatříte „odpálit” z místa automobilovou ikonu za desítky milionů. Start se moc nepovedl, ale i to nakonec o lecčem vypovídá.

Pokrok nelze zastavit, říká se. Platí to i v automobilovém světě, kde dnes rodinné hatchbacky s cenou pod 1 milion korun dosahují stejné dynamiky, jaká byla ještě před pár dekádami spojena pouze s vrcholnou ligou supersportů, jež si mohli dovolit pouze ti nejbohatší. Co ale když takové auto postavíte proti modernímu sporťáku?

Přesně to se rozhodl udělat bývalý moderátor pořadů Top Gear a Fifth Gear a také bývalý pilot Formule 1 Tiff Needell, který do rohů ringu postavil na první pohled vyrovnané soupeře. Jak Ferrari F40, tak i Ferrari 488 Pista Spider totiž pohání uprostřed uložený dvakrát přeplňovaný osmiválec.

Počet válců a koncepce jsou nicméně jedinými shodami mezi těmito vozy, které od sebe dělí tři dekády. F40 se totiž začalo vyrábět od roku 1987, přičemž automobilka během následujících pěti let poslala do světa 1 315 exemplářů. Poslední vůz, na jehož vývoj dohlížel sám zakladatel značky Enzo Ferrari, zvládne zrychlit na stovku za 4,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 323 km/h. To byly zcela výjimečné hodnoty, které kdysi stačily na titul nejrychlejšího auta světa. Ani dnes nejsou běžné, na podobný titul by ale zdaleka nevydaly.

Naznačuje to už dynamika Ferrari 488 Pista Spider, které nepatří do úplné automobilové smetánky. O jeho pohon se totiž stará osmiválec 3,9litrový a nikoliv 2,9litrový, pročež má řidič pod pravou nohou k dispozici 710 koní a 770 Nm. Počítat pak sice musí s hmotností vyšší o nějakých 100 kilogramů, to však náskok ve výkonu spolehlivě maže. Není tak překvapivé, že stovky vůz dosahuje již za 2,85 sekundy. Maximálka pak sice narostla „jen“ na 340 km/h, o tu ale dnes nepůjde.

Místo toho se Needell pustí do klasického závodu ve sprintu, který je z jeho strany vlastně docela nepovedený. Jakkoliv uvádí, že pokaždé, když usedne do Ferrari F40, musí se začít smát, rozjezd se mu moc nepovedl a dokonale nezvládl ani řazení z jedničky na dvojku. I to ale ukazuje, jaký rozdíl mezi podobnými auty za tu dobu nastal - dnes ideální start klidně s Ferrari zvládne díky elektronice i náctiletý člověk bez řidičáku, dokonalý start s F40 dělá problémy i takovému řidičskému esu, jako je Needell.

Mety 100 km/h tak dosáhl až za 5,34 sekundy, zatímco sprint na čtvrtmíli zabral 12,74 sekundy. Ani Pista Spider ale nedostála firemním údajům, zvítězila totiž s časy 3,38 a 11,17 sekundy. Moderna tedy nepřekvapivě vyklepla zástupce minulosti, jen o to ale nejde. Video stojí za zhlédnutí už proto, že naprostá většina majitelů F40 by nikdy nesvolila k tomu, aby je dnes někdo „týral” ve sprintu na letišti. Můžeme tak na vlastní oči vidět něco, co se prostě nevídá a k tomu se přesvědčit, že F40 je pořád ta správná bestie, která při jízdě nedá kůži ani trochu lacino.


Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 1 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 01Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 2 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 02Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 3 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 03Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 4 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 04Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 5 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 05Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 6 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 06Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 7 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 07Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 8 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 08Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 9 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 09Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice - 10 - Ferrari F40 vs Ferrari 488 Pista Spider 2020 Tiff Needell 10
Tiff Needell srovnal Ferrari F40 s o třicet let mladším Ferrari 488 Pista Spider. Moderna nepřekvapivě vyhrála, ale o to tu nejde, srovnání je zajímavé i z mnoha jiných důvodů. Foto: Lovecars@YouTube

Zdroj: Lovecars@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše