Toyota Land Cruiser: motor 3,0 D-4D nově s Euro 5

Toyota Land Cruiser dostala upravený motor 3,0 D-4D schopý plnit emisní normu Euro 5. Jde tak trochu o dárek k jejím šedesátým narozeninám.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Toyota Land Cruiser: motor 3,0 D-4D nově s Euro 5

22.2.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Toyota Land Cruiser: motor 3,0 D-4D nově s Euro 5

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Toyota Land Cruiser dostala upravený motor 3,0 D-4D schopý plnit emisní normu Euro 5. Jde tak trochu o dárek k jejím šedesátým narozeninám.

Toyota Land Cruiser totiž již po šest desetiletí brázdí náročnými terény celém světě. Jde dnes o nejprodávanější vůz s pohonem všech čtyř kol na světě a legendu svého druhu. Dárkem k šedesátému výročí její existence je výkonnější a přitom úspornější čtyřválcový vznětový motor 3,0l D-4D, splňující nově emisní normu Euro 5. Nově jsou také tyto vozy opatřeny speciálním symbolickým znakem „60th Anniversary“.

Motor D-4D se dočkal zlepšení několika novinek, které mu mají zajistit tišší běh a nárůst výkonu o 17 koní na výsledných 190 koní (140 kW), při současném snížení normované spotřeby paliva o 0,3 l na 8,2 l/100 km. Ke zvýšení výkonu, zlepšení spotřeby paliva a snížení emisí přispělo použití piezoelektrických vstřikovacích trysek s maximálním vstřikovacím tlakem 200 MPa a instalace keramických žhavicích svíček s variabilní regulací teploty.

Nízký kompresní poměr (15:1) společně s úpravou tvaru spalovací komory přispěl ke snížení spotřeby paliva i emisí, stejně tak jako hlučnosti motoru. K tiššímu běhu motoru napomohla instalace krytu motoru a řemenice klikového hřídele. Používá se olejové čerpadlo s proměnným tlakem, olej s nízkou viskozitou a kvalitnější olejové těsnění. To se odrazilo ve snížení třecích sil motoru, a tedy i v lepší spotřebě paliva.

Modifikována byla také výfuková soustava, která má dvojité sběrné výfukové potrubí z nerezové oceli s nízkou tepelnou kapacitou a vynikající tepelnou izolací, aby katalyzátor mohl dosáhnout optimální provozní teploty co nejdříve po spuštění motoru, a tedy opět snížit produkované emise. Mezi další klíčová vylepšení patří vysoce účinný mezichladič stlačeného vzduchu, větší chladič systému recirkulace výfukových plynů (EGR) vybavený třístupňovým obtokovým ventilem, nebo vstřikovací ventil ve výfukové soustavě osazený za turbodmychadlem.

Na českém trhu se Land Cruiser, splňující nyní s motorem 3,0 D-4D normu Euro 5, nabízí v třídveřovém provedení ve verzi Terra za 994 900 Kč a ve stejné výbavě od 1 064 tisícovek v pětidvéřovém provedení.


Toyota Land Cruiser: motor 3,0 D-4D nově s Euro 5 - 1 - LC_60 LC_60anniversary1Toyota Land Cruiser: motor 3,0 D-4D nově s Euro 5 - 2 - LC_60 LC_60anniversary3Toyota Land Cruiser: motor 3,0 D-4D nově s Euro 5 - 3 - LC_60 LC_60anniversary2
Toyota Land Cruiser, na šedesát nevypadá špatně...

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.