Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Toyota Land Cruiser: motor 3,0 D-4D nově s Euro 5
22.2.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Toyota Land Cruiser dostala upravený motor 3,0 D-4D schopý plnit emisní normu Euro 5. Jde tak trochu o dárek k jejím šedesátým narozeninám.
Toyota Land Cruiser totiž již po šest desetiletí brázdí náročnými terény celém světě. Jde dnes o nejprodávanější vůz s pohonem všech čtyř kol na světě a legendu svého druhu. Dárkem k šedesátému výročí její existence je výkonnější a přitom úspornější čtyřválcový vznětový motor 3,0l D-4D, splňující nově emisní normu Euro 5. Nově jsou také tyto vozy opatřeny speciálním symbolickým znakem „60th Anniversary“.
Motor D-4D se dočkal zlepšení několika novinek, které mu mají zajistit tišší běh a nárůst výkonu o 17 koní na výsledných 190 koní (140 kW), při současném snížení normované spotřeby paliva o 0,3 l na 8,2 l/100 km. Ke zvýšení výkonu, zlepšení spotřeby paliva a snížení emisí přispělo použití piezoelektrických vstřikovacích trysek s maximálním vstřikovacím tlakem 200 MPa a instalace keramických žhavicích svíček s variabilní regulací teploty.
Nízký kompresní poměr (15:1) společně s úpravou tvaru spalovací komory přispěl ke snížení spotřeby paliva i emisí, stejně tak jako hlučnosti motoru. K tiššímu běhu motoru napomohla instalace krytu motoru a řemenice klikového hřídele. Používá se olejové čerpadlo s proměnným tlakem, olej s nízkou viskozitou a kvalitnější olejové těsnění. To se odrazilo ve snížení třecích sil motoru, a tedy i v lepší spotřebě paliva.
Modifikována byla také výfuková soustava, která má dvojité sběrné výfukové potrubí z nerezové oceli s nízkou tepelnou kapacitou a vynikající tepelnou izolací, aby katalyzátor mohl dosáhnout optimální provozní teploty co nejdříve po spuštění motoru, a tedy opět snížit produkované emise. Mezi další klíčová vylepšení patří vysoce účinný mezichladič stlačeného vzduchu, větší chladič systému recirkulace výfukových plynů (EGR) vybavený třístupňovým obtokovým ventilem, nebo vstřikovací ventil ve výfukové soustavě osazený za turbodmychadlem.
Na českém trhu se Land Cruiser, splňující nyní s motorem 3,0 D-4D normu Euro 5, nabízí v třídveřovém provedení ve verzi Terra za 994 900 Kč a ve stejné výbavě od 1 064 tisícovek v pětidvéřovém provedení.
Toyota Land Cruiser, na šedesát nevypadá špatně...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
včera - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
včera - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
včera - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
včera - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
včera
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Politický koutek 05.04. 00:26 - mattonecz
- Rychlodotazy 05.03. 22:01 - HondaMan
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda