Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m

Elektrická auta jako se jako příliš drahá a vzhledem ke své ceně nepřesvědčivá nakonec ukážou být ve většině aspektů, v případě závodů ve sprintu jsou ale vnímána jako neoddiskutovatelní králové. Ani to ale nemusí být pravda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m

8.5.2023 | Petr Miler

Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m

/

Foto: Mercedes-Benz

Elektrická auta jako se jako příliš drahá a vzhledem ke své ceně nepřesvědčivá nakonec ukážou být ve většině aspektů, v případě závodů ve sprintu jsou ale vnímána jako neoddiskutovatelní králové. Ani to ale nemusí být pravda.

Že jsme si elektromobily z titulu jejich vnucování coby univerzálně lepšího řešení - ač realita je obvykle přesně opačná - neoblíbili, asi nemusíme připomínat. Není to žádný „rasismus”, předpojatý odpor ani snaha komukoli cokoli vnucovat. Pokud si z jakéhokoli důvodů chcete elektrické auto koupit, udělejte to, je to vaše věc, vaše volba. Ale nevnucujte ji ostatním a neobhajujte ji očividně falešnými argumenty.

V případě klíčových aspektů vlastnictví a používání automobilu jsou elektrické vozy natolik nekonkurenceschopné ve srovnání se spalovacími vozy, že je opravdu těžké za ně horovat a neztratit vážnost. V případě ekonomiky provozu vůbec není co řešit, elektromobily jsou dramaticky dražší na pořízení, je dramaticky dražší je „krmit”, je dramaticky dražší je pojistit, citelně dražší je i servis a nakonec to nejpodstatnější - zůstatková hodnota po letech provozu - se kvůli omezené životnosti akumulátorů limitně blíží nule. V případě praktické použitelnosti se bavíme o dvou jiných světech, kdy spalovací auta v podstatě nemají žádné limity, zatímco u těch elektrických jste permanentně obětí limitů baterií a infrastruktury. A ekologické aspekty nejsou zdaleka tak přímočaré - elektromobily se jen zřídka prosadí za velmi specifických podmínek a dlouhodobě nejefektivnějším řešením bývá často obyčejný diesel.

Bavíme se tedy o ekvivalentu fotbalového souboje Sparty Praha s FK Zbuzany, bude to tak 10:1 po 20 minutách, pokud tedy budou mít Zbuzany šťastný den. V pár ohledech ale mívají elektromobily navrch, přičemž dynamika v přímce je jedním z nich. I když bývají zejména kvůli bateriím velmi těžké, snadno dosažitelný vysoký výkon v kombinaci s efektivitou jeho využití je ve sprintech posílá na vrchol potravního řetězce. Byli jsme tak docela zvědavi na souboj vrcholných verzí německých elektromobilů od Mercedesu, Porsche a BMW od Carwow, ničeho ohromujícího jsme se ale nedočkali.

Nechme nyní stranou emocionální aspekty jako absenci zvuku, to je věc zvyku. Ale i když tu máme Mercedes-AMG EQS E53 s až 761 koňmi a 1 020 Nm (s paketem Dynamic Plus za několikasettisícový příplatek), Porsche Taycan Turbo S s totožnými 761 koňmi a 1 050 Nm (které je mimochodem o dost levnější než Mercedes) a BMW i70 50 s až 544 koňmi a 750 Nm (ve Velké Británii prozatím vrcholná verze), výsledek neohromí. Porsche nepřekvapivě vyhraje dynamicky, Mercedes překvapivě cenově (v tomto případě 4,34 milionu Kč v přepočtu) a nepřekvapivě váhově (ukrutných 2 580 kg) a BMW nepřekvapivě v ničem, nejlepší čas na čtvrtmíli ale činí 11,4 sekundy, což není nic úchvatného na tak silné vozy.

Pravda na mokru, ale to u aut s pohonem 4x4 nehraje zase takovou roli. Časy Carwow bývají obecně horší než ty nejlepší naměřené, tak jsme zapátrali v historii přímo těchto sprintů a našli pro všechny tyto vozy srovnatelné představení Porsche Panamera Turbo S, které mimochodem bývalo hybridní a nyní je čistě spalovací. Má „jen” 630 koní a 820 Nm a v souboji s BMW M5 CS na videu níže prohraje. I Taycan Turbo S by si ale s časem 11,1 sekundy namazalo na chleba - rozdíl je to tak velký, že by ho ani mokrá dráha nesmazala. K tomu je citelně lehčí a dokonce i o něco levnější, jakkoli to v této třídě aut zásadní roli nehraje. Tak kde je ta evoluce? I spalovací vozy se posouvají vpřed a včerejší úspěchy elektromobilů nutně neznamenají zítřejší slávu...


Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 1 - Mercedes-Benz EQG EQS SUV EQS AMG 2021 prvni sada 16Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 2 - Mercedes-Benz EQG EQS SUV EQS AMG 2021 prvni sada 19Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 3 - Mercedes-Benz EQG EQS SUV EQS AMG 2021 prvni sada 23
Mercedes-AMG EQS... Foto: Mercedes-Benz

Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 4 - Porsche 911 Turbo S vs Taycan Turbo S 04Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 5 - Porsche 911 Turbo S vs Taycan Turbo S 05Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 6 - Porsche 911 Turbo S vs Taycan Turbo S 06
...ani Porsche Taycan Turbo S ve sprintech nepředvedly nic až tak ohromujícího, obě auta by zničila lehčí a levnější Panamera Turbo S. Foto: Porsche

Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 7 - BMW i7 M60 2023 prvni sada 10Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 8 - BMW i7 M60 2023 prvni sada 12Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m - 9 - BMW i7 M60 2023 prvni sada 23
BMW přijde v případě modelu i7 i s lepšími nabídkami jako verzí M60, ani to ale situaci nezmění. Foto: BMW

Zdroj: Carwow@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.