Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Vrcholné verze německých elektromobilů se jako otylý a předražený nesmysl ukázaly i ve sprintu na 400 m
8.5.2023 | Petr Miler
Elektrická auta jako se jako příliš drahá a vzhledem ke své ceně nepřesvědčivá nakonec ukážou být ve většině aspektů, v případě závodů ve sprintu jsou ale vnímána jako neoddiskutovatelní králové. Ani to ale nemusí být pravda.
Že jsme si elektromobily z titulu jejich vnucování coby univerzálně lepšího řešení - ač realita je obvykle přesně opačná - neoblíbili, asi nemusíme připomínat. Není to žádný „rasismus”, předpojatý odpor ani snaha komukoli cokoli vnucovat. Pokud si z jakéhokoli důvodů chcete elektrické auto koupit, udělejte to, je to vaše věc, vaše volba. Ale nevnucujte ji ostatním a neobhajujte ji očividně falešnými argumenty.
V případě klíčových aspektů vlastnictví a používání automobilu jsou elektrické vozy natolik nekonkurenceschopné ve srovnání se spalovacími vozy, že je opravdu těžké za ně horovat a neztratit vážnost. V případě ekonomiky provozu vůbec není co řešit, elektromobily jsou dramaticky dražší na pořízení, je dramaticky dražší je „krmit”, je dramaticky dražší je pojistit, citelně dražší je i servis a nakonec to nejpodstatnější - zůstatková hodnota po letech provozu - se kvůli omezené životnosti akumulátorů limitně blíží nule. V případě praktické použitelnosti se bavíme o dvou jiných světech, kdy spalovací auta v podstatě nemají žádné limity, zatímco u těch elektrických jste permanentně obětí limitů baterií a infrastruktury. A ekologické aspekty nejsou zdaleka tak přímočaré - elektromobily se jen zřídka prosadí za velmi specifických podmínek a dlouhodobě nejefektivnějším řešením bývá často obyčejný diesel.
Bavíme se tedy o ekvivalentu fotbalového souboje Sparty Praha s FK Zbuzany, bude to tak 10:1 po 20 minutách, pokud tedy budou mít Zbuzany šťastný den. V pár ohledech ale mívají elektromobily navrch, přičemž dynamika v přímce je jedním z nich. I když bývají zejména kvůli bateriím velmi těžké, snadno dosažitelný vysoký výkon v kombinaci s efektivitou jeho využití je ve sprintech posílá na vrchol potravního řetězce. Byli jsme tak docela zvědavi na souboj vrcholných verzí německých elektromobilů od Mercedesu, Porsche a BMW od Carwow, ničeho ohromujícího jsme se ale nedočkali.
Nechme nyní stranou emocionální aspekty jako absenci zvuku, to je věc zvyku. Ale i když tu máme Mercedes-AMG EQS E53 s až 761 koňmi a 1 020 Nm (s paketem Dynamic Plus za několikasettisícový příplatek), Porsche Taycan Turbo S s totožnými 761 koňmi a 1 050 Nm (které je mimochodem o dost levnější než Mercedes) a BMW i70 50 s až 544 koňmi a 750 Nm (ve Velké Británii prozatím vrcholná verze), výsledek neohromí. Porsche nepřekvapivě vyhraje dynamicky, Mercedes překvapivě cenově (v tomto případě 4,34 milionu Kč v přepočtu) a nepřekvapivě váhově (ukrutných 2 580 kg) a BMW nepřekvapivě v ničem, nejlepší čas na čtvrtmíli ale činí 11,4 sekundy, což není nic úchvatného na tak silné vozy.
Pravda na mokru, ale to u aut s pohonem 4x4 nehraje zase takovou roli. Časy Carwow bývají obecně horší než ty nejlepší naměřené, tak jsme zapátrali v historii přímo těchto sprintů a našli pro všechny tyto vozy srovnatelné představení Porsche Panamera Turbo S, které mimochodem bývalo hybridní a nyní je čistě spalovací. Má „jen” 630 koní a 820 Nm a v souboji s BMW M5 CS na videu níže prohraje. I Taycan Turbo S by si ale s časem 11,1 sekundy namazalo na chleba - rozdíl je to tak velký, že by ho ani mokrá dráha nesmazala. K tomu je citelně lehčí a dokonce i o něco levnější, jakkoli to v této třídě aut zásadní roli nehraje. Tak kde je ta evoluce? I spalovací vozy se posouvají vpřed a včerejší úspěchy elektromobilů nutně neznamenají zítřejší slávu...



Mercedes-AMG EQS... Foto: Mercedes-Benz
...ani Porsche Taycan Turbo S ve sprintech nepředvedly nic až tak ohromujícího, obě auta by zničila lehčí a levnější Panamera Turbo S. Foto: Porsche
BMW přijde v případě modelu i7 i s lepšími nabídkami jako verzí M60, ani to ale situaci nezmění. Foto: BMW
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnesNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 6 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 8 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 9 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 11 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva