Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
VW Golf z dob Sametové revoluce nalezený ve stodole ukázal, co i teď svede na Autobahnu
22.6.2021 | Petr Miler
Zatímco my jsme stále ještě čekali v pořadnících na nový Favorit, pokud jsme vůbec na nějaké nové auto měli, v Německu se dalo koupit tohle. 160koňový hot hatch, který se v provozu neztratí ani dnes.
Letos oslavíme 22. výročí chvíle, kdy jsme se vysekali z komunistických okovů a zamířili po dekádách tím správným směrem. S ohledem na současný vývoj zejména Evropy bychom řekli, že nám to moc dlouho nevydrželo, ale v kontextu tehdejších reálií si pořád není nač stěžovat. Čím dále od přelomu 80. a 90. let minulého století jsme, tím méně bude existovat lidí, kteří moc dobře ví, jak tehdejší svět vypadal u nás i jinde a není od věci si to připomenout automobilovou optikou.
U nás byla tehdy vrcholem nová Škoda Favorit, ve své první iteraci problematický a v podstatě nedostupný vůz. Přesto to byl na poměry východního bloku malý zázrak - relativně moderní hatchback s různými motory 1,3 vpředu a pohonem předních kol, o něčem takovém si většina komunistických zemí té doby mohla nechat jen zdát. Přesto byl západ úplně jinde, což dobře připomíná i video níže, na kterém můžeme vidět pro změnu vrcholnou verzi německého automobilového standardu stejné doby.
Jde o VW Golf druhé generace ve verzi GTI G60, tedy sportovní derivát tehdejšího Golfu s motorem 1,8 přeplňovaným kompresorem. Dával až 118 kW, tedy 160 koní, na stovku akceleroval za 8 sekund a měl se rozjet až na 216 km/h. Velmi slušné hodnoty pohledem Čechoslováka, pro nějž bylo 150 km/h ve Favoritu extází, v mnoha smyslech tohoto slova.
Vidět tehdejší Golf GTI G60 v akci dnešní optikou je raritní věc, člověk stojící za kanálem TopSpeedGermany na Youtube se ale dostal k vozu, který si v 90. letech užil svých asi 180 tisíc km a pak byl zavřený do stodoly. Z té byl vytažen až po dalších dekádách stání a dotyčný dostal za úkol dát jej znovu do plně funkčního stavu. A to víte, že na konci jakési dílčí technické renovace musí proběhnout testovací jízda na německé dálnici.
Právě tu můžeme vidět a je skutečně zajímavá. Auto má velmi, velmi daleko k čemukoli pomalému a byť pištění kompresoru nikoli nepodobné zubní vrtačce nebude příjemné každému, auto se i díky němu s relativní lehkostí dostane na tachometrových asi 230 km/h, což by mohlo být něco kolem udávané maximálky. A funguje při tom velmi dobře, řízení evidentně nevyžaduje žádné mimořádné nasazení. O něčem takovém jsme u nás tehdy mohli jen snít, však se na to podívejte sami...



VW Golf GTI G60 z roku 1990 není ani dnes žádné ořezávátko, zvláště když jej někdo dá po letech stání pořádně do pucu. I to ukazuje video níže. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
před hodinouŠéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí ještě letos, na cokoli levnějšího ale zapomeňte
před 3 hodinamiMercedes mluví o návratu zdravého rozumu, ve skutečnosti ale chystá „elektrický blitzkrieg”
před 4 hodinamiJaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
před 6 hodinamiNejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.14. 12:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka