Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
VW Golf z dob Sametové revoluce nalezený ve stodole ukázal, co i teď svede na Autobahnu
22.6.2021 | Petr Miler
Zatímco my jsme stále ještě čekali v pořadnících na nový Favorit, pokud jsme vůbec na nějaké nové auto měli, v Německu se dalo koupit tohle. 160koňový hot hatch, který se v provozu neztratí ani dnes.
Letos oslavíme 22. výročí chvíle, kdy jsme se vysekali z komunistických okovů a zamířili po dekádách tím správným směrem. S ohledem na současný vývoj zejména Evropy bychom řekli, že nám to moc dlouho nevydrželo, ale v kontextu tehdejších reálií si pořád není nač stěžovat. Čím dále od přelomu 80. a 90. let minulého století jsme, tím méně bude existovat lidí, kteří moc dobře ví, jak tehdejší svět vypadal u nás i jinde a není od věci si to připomenout automobilovou optikou.
U nás byla tehdy vrcholem nová Škoda Favorit, ve své první iteraci problematický a v podstatě nedostupný vůz. Přesto to byl na poměry východního bloku malý zázrak - relativně moderní hatchback s různými motory 1,3 vpředu a pohonem předních kol, o něčem takovém si většina komunistických zemí té doby mohla nechat jen zdát. Přesto byl západ úplně jinde, což dobře připomíná i video níže, na kterém můžeme vidět pro změnu vrcholnou verzi německého automobilového standardu stejné doby.
Jde o VW Golf druhé generace ve verzi GTI G60, tedy sportovní derivát tehdejšího Golfu s motorem 1,8 přeplňovaným kompresorem. Dával až 118 kW, tedy 160 koní, na stovku akceleroval za 8 sekund a měl se rozjet až na 216 km/h. Velmi slušné hodnoty pohledem Čechoslováka, pro nějž bylo 150 km/h ve Favoritu extází, v mnoha smyslech tohoto slova.
Vidět tehdejší Golf GTI G60 v akci dnešní optikou je raritní věc, člověk stojící za kanálem TopSpeedGermany na Youtube se ale dostal k vozu, který si v 90. letech užil svých asi 180 tisíc km a pak byl zavřený do stodoly. Z té byl vytažen až po dalších dekádách stání a dotyčný dostal za úkol dát jej znovu do plně funkčního stavu. A to víte, že na konci jakési dílčí technické renovace musí proběhnout testovací jízda na německé dálnici.
Právě tu můžeme vidět a je skutečně zajímavá. Auto má velmi, velmi daleko k čemukoli pomalému a byť pištění kompresoru nikoli nepodobné zubní vrtačce nebude příjemné každému, auto se i díky němu s relativní lehkostí dostane na tachometrových asi 230 km/h, což by mohlo být něco kolem udávané maximálky. A funguje při tom velmi dobře, řízení evidentně nevyžaduje žádné mimořádné nasazení. O něčem takovém jsme u nás tehdy mohli jen snít, však se na to podívejte sami...



VW Golf GTI G60 z roku 1990 není ani dnes žádné ořezávátko, zvláště když jej někdo dá po letech stání pořádně do pucu. I to ukazuje video níže. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nejnovější články
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
před 5 hodinamiNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 7 hodinamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 8 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
před 10 hodinamiAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva