Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
30 nejvýznamnějších aut posledních 30 let dle Britů. Dvě značky tu překvapivě chybí
4.10.2018 | Petr Prokopec
Britové se ohlédli za minulostí a vybrali po deseti nejvýznamnějších vozech z každé ze tří posledních dekád. Zajímavé je, že ostrouhaly dvě i pro nás významné značky.
Třicet let je dlouhá doba, zejména v automobilovém průmyslu. Zatímco totiž ještě na počátku 90. let byly výjimečné turbomotory a atmosférické jednotky jste našly v každém showroomu, dnes je situace zcela opačná. Citelně se rozrostla také portfolia, však třeba BMW v té době prodávalo krom řad 3, 5 a pár exotů a podívejte se na jeho nabídku dnes. Je plná SUV, se kterými bylo kdysi možné počítat pomalu jen u Land Roveru či Jeepu. Ostatně také proto jim většina českých motoristů zjednodušeně říkala „džíp“, ač šlo často i o jinou značku.
Změnami ovšem neprošel jen vkus zákazníků či motorové prostory, ale rovněž kultura s auty spojená. Co totiž dříve bylo vnímáno za symbol společenské prestiže, to je dnes pro spoustu lidí jen pouhým dopravním prostředkem. A pokud vše půjde dle současných prognóz, situace se bude do budoucna jen stěží vyvíjet jiným směrem.
Dnes tu ale nechceme naříkat nad tím, co možná bude, místo toho se ohlédneme za tím, co bylo. Probereme si třicítku nejvýznamnějších aut, která od roku 1988 poznala svět optikou britského Auto Expressu. Právě ten byl v roce 1988 založen, a tak jeho redakce v rámci oslav třicetin zvolila po desítce vozů z každé dekády své existence, které nejvíce ovlivnily automobilový svět. Předem varujeme, že některým z vás může při čtení následujících řádků ukápnout nostalgická slza, přece jen jde někdy o dobře známé hrdiny zdí našich dětských pokojů...
10 nejvýznamnějších aut z období od roku 1988 do roku 1998
Naše toulky po minulosti odstartujeme poněkud smutným okamžikem. Rok předtím, než vypukla Sametová revoluce, totiž zemřel Enzo Ferrari. Ten přitom jako vůbec poslední vůz schválil dnes již kultovní model F40, ten se však kupodivu do výběru britských kolegů chybí. Vlastně v něm nenajdeme jediný vůz z Maranella a předem můžeme říci, že ve výběru chybí i jakákoli Škoda, přestože na britských ostrovech požívá dobrého renomé.
Absentérem je rovněž britský národní poklad, a sice McLaren F1, který se objevil v roce 1994 a na dlouhou dobu uchvátil titul nejrychlejšího produkčního vozu světa a my si o něm myslíme, že přepsal dějiny superaut. Co ale chybět nemůže, to je první generace Fordu Focus, která se objevila o čtyři léta později. Ač přitom nebyla kvalitativně na úrovni Volkswagenu Golf, veškerou konkurenci válcovala podvozkem a řízením. Není tedy divu, že posbírala přes 60 mezinárodních ocenění.
Do této dekády ovšem spadají i další významné debuty. Dorazila totiž první generace Toyoty Prius, čímž japonská automobilka v podstatě odstartovala svou dominanci na poli s hybridními vozy. První BMW X5 pro změnu představovalo novou éru v historii mnichovského výrobce, zatímco třícípá hvězda vyrukovala s třídou S (W220), která představila světu věci jako bezklíčové zamykání. A ve finále pak můžeme zmínit, že s rokem 1997 je svázáno rovněž zahájení činnosti Euro NCAP.
1988 - Peugeot 405

1998 - Mercedes-Benz třídy S (W220)
10 nejvýznamnějších aut z období od roku 1998 do roku 2008
V další sledované dekádě došlo ke střídání stráží na pozici nejrychlejšího auta světa. Štafetu po McLarenu převzal v únoru 2005 Koenigsegg, ovšem jen na tři měsíce, než jej z trůnu sesadilo Bugatti Veyron. Ani tato auta však redakci Auto Expressu neoslovila tak jako třeba Porsche Cayenne, což vlastně není překvapivé. Přeci jen toto SUV víceméně změnilo další směřování automobilky z Zuffenhausenu, stejně jako Phantom sedmé generace znamenal zásadní předěl pro Rolls-Royce.
Osvětlit pak jistě ještě musíme, proč v níže zmíněné skladbě figurují i Ford Fiesta a Renault Mégane R26.R, ač je u nich uveden rok 2009. Tím je však míněn rok modelový, malý hatchback modrého oválu se však začal prodávat již krátce po svém debutu na ženevském autosalonu v březnu 2008. Extrémní hot hatch francouzské značky pak byl k mání od října, tedy jen pár dní předtím, než se Lewis Hamilton během Velké ceny Brazílie stal poprvé mistrem světa Formule 1.
2003 - Rolls-Royce Phantom VII
10 nejvýznamnějších aut z období od roku 2008 do roku 2018
První roky třetí dekády jsou spojeny se zavedením povinného monitoringu tlaku v pneumatikách. Právě tento krok přitom jen demonstruje, kterak ne vše, co pochází z příkazu Evropské unie, je pozitivem. Na daný systém je totiž momentálně nahlíženo jako na naprostý nesmysl, za čímž stojí nevěrohodnost informací. Většina aut totiž byla osazena levnějším nepřímým systémem, který pouze sleduje rychlost otáčení kol. Nahlásit tak může jakoukoliv abnormalitu, i když tlak v pneumatikách je v pořádku. Proč jste ale zrovna v daném případě museli zastavit u čerpací stanice, vám nemusí nikdo říci ani následně v servisu.
Může vám to přijít jako nedávno a vlastně celé toto desetiletí uteklo extrémně rychle. Vlastně natolik, že řadu vytipovaných aut budou mnozí pokládat za ryzí novinky. Dáno je to i tím, že se na selekci více než v předchozích letech projevil britský patriotismus. Nicméně Jaguary F-Pace a I-Pace asi uvidíte na našich silnicích jen sporadicky, proto vlastně každé setkání s nimi bude výjimečné a řada lidí bude mít pocit, že s jejich spatřením právě objevila Ameriku.
Stejně jako lze mít výhrady k britskému vlastenectví, nemusíte souhlasit ani s některými konkrétními vozy v dané selekci. Jedním z nich bezesporu bude Nissan Juke, který přeci jen již nebyl tak zásadní jako první Qashqai, který dorazil v roce 2006. Japonci spíše v jeho případě udělali krok do neznáma, neboť podivný design spojili s nezáživnými motory. Ač tedy Juke vystupuje z davu, oslovuje jen specifickou klientelu - na rozdíl třeba od Renaultu Captur či Opelu Mokka X.
Poslední dekáda je mimo to spjata s enormním tlakem na rozvoj elektromobility, který do značné míry zapříčinila Tesla. Ta před šesti lety ukázala Model S, který zapůsobil svým vzhledem i dechberoucí jízdní dynamikou. Je ovšem škoda, že dolů tento vůz táhne špatná kvalita výroby - kalifornská automobilka se ostatně v tomto ohledu nezlepšila dodnes, i v roce 2018 je tak schopná dodat zákazníkovi vůz za několik milionů třeba s netěsnícími okny, odpadávajícími nárazníky či odlišnými vnitřními dveřními panely. Jsme tedy opravdu zvědavi, kde Tesla - a s ní samozřejmě i ostatní značky - budou za dalších deset let.
Zdroj. Auto Express
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Porsche stále chystá elektrické nástupce svých menších sporťáků, i když prodeje jasně ukazují, že je skoro nikdo nechce
před hodinouČíňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta
před 2 hodinamiNejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva