Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Audi dlouho odmítalo používat airbagy, místo nich trvalo na jiném, vlastním řešení
28.11.2020 | Petr Prokopec
Dělat věci jinak bývá cestou, jak se na trhu prosadit a Audi o tom ví své. V tomto případě to mu ale vůbec nevyšlo.
Automobil bez airbagu je dnes prakticky tímtéž co telefon s otočným kruhovým číselníkem a sluchátkem připoutaným na drátě, tedy mementem dávné minulosti. Přesto by pro Audi ještě v roce 1994 airbag věcí do značné míry zapovězenou. Neznamená to ale samozřejmě, že by německá automobilka zcela zanevřela na bezpečnost, pouze se rozhodla řešit riziko některých nehod jinak a podle ní lépe než všichni ostatní.
Vše začalo v 70. letech minulého století, kdy Audi postavilo novou halu, ve které se věnovalo interním crash testům. Bezpečnosti tak začal být přikládán stále větší význam, načež řada techniků začala řešit v té době velký problém - a sice velkou pravděpodobnost úmrtí řidičů při čelním nárazu. Hlavním důvodem býval kontakt hlavy s volantem či sloupkem řízení.
Konkurence tuto záležitost řešila především airbagy, přičemž největším průkopníkem byl Mercedes-Benz, jenž je začal do svých vozů standardně montovat v 80. letech. Audi jej mohlo následovat, ale nechtělo. V roce 1986 tak přišlo se systémem Procon Ten, což je zkratka pro Programmed Contraction and Tension (Naprogramovaná kontrakce a pnutí). Za jeho zrodem stál respektovaný kosntruktér Elmar Vollmer.
Systém fungoval na relativně jednoduchém principu, byť samo provedení bylo velmi komplikované. Audi vycházelo ze skutečnosti, že při čelním nárazu dojde nejprve k posunutí motoru směrem ke kabině. Ten byl dříve montován podélně a na jeho konci nechyběla převodovka, okolo níž bylo namontováno ocelové lano spojené se sloupkem řízení.
Jakmile došlo k nárazu, motor s převodovkou se začal sunout ke kabině, čímž byl spuštěn pohyb onoho lana, které jakoby mávnutím kouzelného proutku nechalo zmizet sloupek řízení v palubní desce. Vytvořen tak byl dostatečný prostor pro hlavu řidiče, která se nedostala do kontaktu s volantem - i proto, že zároveň došlo k přitažení bezpečnostních pásů. Dávalo to smysl. Proč si dávat hlavou do airbagu, když nemusí dojít k žádnému kontaktu?
Tento systém se tedy zpočátku jevil jako cesta tím správným směrem, načež jej Audi montovalo do modelů 100, 200, V8 i prvních sérií 80 a 90. Dobře ale přesto neskončil. Hovořit proti němu začala především nespolehlivost, neboť při některých typech nehod zkrátka nefungoval a ke kontaktům přece jen docházelo. Problémem byla také přidaná hmotnost veškerých komponentů a nakonec i cena. Audi se tedy ocitlo v situaci, kdy s konkurencí bojovalo hůře fungujícím, těžším a dražším systémem. V roce 1994 tak automobilka kapitulovala, uznala, že se vydala špatnou cestou a přešla k airbagům jako všichni ostatní.
Dnes je to skoro zapomenuté řešení, může se ale stát, že se jednou do výroby vrátí. Audi jej má stále patentované, jeho jméno zaregistrované a při dnešních možnostech by jej jistě bylo možné vyrobit levněji, spolehlivěji, bez velkých nároků na hmotnost a pochopitelné v kombinaci s airbagy, čímž by dále podpořilo jejich pozitivní dopad.





Audi zkusilo v 80. a 90. letech řešit bezpečnost bez airbagů. Neskončilo to dobře, Audi po kritice od Procon-Tenu ustoupilo. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před hodinou
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 07:04 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
