Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Audi dlouho odmítalo používat airbagy, místo nich trvalo na jiném, vlastním řešení
28.11.2020 | Petr Prokopec
Dělat věci jinak bývá cestou, jak se na trhu prosadit a Audi o tom ví své. V tomto případě to mu ale vůbec nevyšlo.
Automobil bez airbagu je dnes prakticky tímtéž co telefon s otočným kruhovým číselníkem a sluchátkem připoutaným na drátě, tedy mementem dávné minulosti. Přesto by pro Audi ještě v roce 1994 airbag věcí do značné míry zapovězenou. Neznamená to ale samozřejmě, že by německá automobilka zcela zanevřela na bezpečnost, pouze se rozhodla řešit riziko některých nehod jinak a podle ní lépe než všichni ostatní.
Vše začalo v 70. letech minulého století, kdy Audi postavilo novou halu, ve které se věnovalo interním crash testům. Bezpečnosti tak začal být přikládán stále větší význam, načež řada techniků začala řešit v té době velký problém - a sice velkou pravděpodobnost úmrtí řidičů při čelním nárazu. Hlavním důvodem býval kontakt hlavy s volantem či sloupkem řízení.
Konkurence tuto záležitost řešila především airbagy, přičemž největším průkopníkem byl Mercedes-Benz, jenž je začal do svých vozů standardně montovat v 80. letech. Audi jej mohlo následovat, ale nechtělo. V roce 1986 tak přišlo se systémem Procon Ten, což je zkratka pro Programmed Contraction and Tension (Naprogramovaná kontrakce a pnutí). Za jeho zrodem stál respektovaný kosntruktér Elmar Vollmer.
Systém fungoval na relativně jednoduchém principu, byť samo provedení bylo velmi komplikované. Audi vycházelo ze skutečnosti, že při čelním nárazu dojde nejprve k posunutí motoru směrem ke kabině. Ten byl dříve montován podélně a na jeho konci nechyběla převodovka, okolo níž bylo namontováno ocelové lano spojené se sloupkem řízení.
Jakmile došlo k nárazu, motor s převodovkou se začal sunout ke kabině, čímž byl spuštěn pohyb onoho lana, které jakoby mávnutím kouzelného proutku nechalo zmizet sloupek řízení v palubní desce. Vytvořen tak byl dostatečný prostor pro hlavu řidiče, která se nedostala do kontaktu s volantem - i proto, že zároveň došlo k přitažení bezpečnostních pásů. Dávalo to smysl. Proč si dávat hlavou do airbagu, když nemusí dojít k žádnému kontaktu?
Tento systém se tedy zpočátku jevil jako cesta tím správným směrem, načež jej Audi montovalo do modelů 100, 200, V8 i prvních sérií 80 a 90. Dobře ale přesto neskončil. Hovořit proti němu začala především nespolehlivost, neboť při některých typech nehod zkrátka nefungoval a ke kontaktům přece jen docházelo. Problémem byla také přidaná hmotnost veškerých komponentů a nakonec i cena. Audi se tedy ocitlo v situaci, kdy s konkurencí bojovalo hůře fungujícím, těžším a dražším systémem. V roce 1994 tak automobilka kapitulovala, uznala, že se vydala špatnou cestou a přešla k airbagům jako všichni ostatní.
Dnes je to skoro zapomenuté řešení, může se ale stát, že se jednou do výroby vrátí. Audi jej má stále patentované, jeho jméno zaregistrované a při dnešních možnostech by jej jistě bylo možné vyrobit levněji, spolehlivěji, bez velkých nároků na hmotnost a pochopitelné v kombinaci s airbagy, čímž by dále podpořilo jejich pozitivní dopad.





Audi zkusilo v 80. a 90. letech řešit bezpečnost bez airbagů. Neskončilo to dobře, Audi po kritice od Procon-Tenu ustoupilo. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový plán finále v Jerezu 15:33
- Časový program na Phillip Islandu 15:10
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 08:00
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
- Schrötterův odchod z WRP Ducati 13.10.2025
Nejčtenější články
Majitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
15.9.2025Ztráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
15.9.2025Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
15.9.2025Kolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
16.9.2025Z „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
16.9.2025
Živá témata na fóru
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.15. 16:11 - Předseda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- Cupra obecně 10.15. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 10.15. 10:34 - Truck Daškam
- Výběr navigace do auta 10.15. 08:55 - Betim1986
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda