Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
20.4.2025 | Petr Prokopec
V posledních letech se stalo skoro pravidlem, že sebevětší nesmysl, který kdysi vznikl v omezeném počtu, dnes přitahuje pozornost sběratelů už kvůli své vzácnosti. Tohle Bohse-Lada-Porsche je zjevně výjimkou.
V 80. letech minulého století založil Johann Bohse karosárnu nesoucí jeho příjmení. Hned první kreací zvanou Euro-Star se postaral o pozornost nejen domácího tisku, neboť Volkswagen Golf první generace přepracoval na pozoruhodný kabriolet. Inspirací mu byly americké plážové buggyny, po jejichž vzoru vůz neměl ani dveře, ani střechu - obojí si nicméně klientela mohla pořídit za příplatek, načež se Euro-Star stal praktičtějším vozem, který šlo využívat i v jiných než slunečních dnech.
Společnost Bohse Automobilbau ovšem Golf jakožto základ využila jen u prvních třiceti aut, než se z finančních důvodů přesunula k ruské Ladě. Klasický žigulík i díky tříprostorové karoserii ostatně posloužil jejím záměrům i technicky lépe. Postup konverze pak byl vskutku svérázný - Němci sovětskému vozu odřízli střechu a následně přes jeho zbytek nasadili celoplastový výlisek. Zároveň přihodili také dva oblouky, z nichž jeden sloužil jako rám čelního okna, které chránily posádku při převrácení.
Konverze postavená na bázi Lady byla úspěšnější, celkově se prodalo zhruba 200 kusů. U své další kreace tak již Bohse automaticky směřoval do Ruska, kde si jako základ vzal modernější model Samara. Také u něj došlo na otevření kabiny slunci, ovšem trochu odlišným způsobem. Němci totiž přední část vozu ponechali nedotčenou a úřadovat začali hlavně za středovým sloupkem. Za něj se totiž nastěhovala jak plátěná stahovací střecha, tak menší nákladová plocha.
Pod názvem Safari Fun, který nechtěně, ale trefně odkazuje i na dnes slavnou Škodu Felicia Fun, se tak skrývala podobná kombinace sedanu, kabrioletu a pick-upu. Jakkoli onu korbu nešlo zatížit třeba europaletou, která by se jednak na danou plochu nevešla, jednak by jí poté promáčkla - šlo totiž o jinak koncipované víko standardního zavazadelníku. Samotný soft-top ale již byl plně funkční a nasazoval se s pomocí zipů a patentů. Mimo to se Samara dočkala ještě neobvyklého střešního otvoru, jehož kryt bylo možné demontovat.
Ve srovnání s předchozí kreací se zlepšila kvalita úprav, stejně jako se vůz mohl pochlubit zajímavější technikou. Na vývoji 1,5litrového čtyřválcového motoru doplněného dvoukomorovým karburátorem totiž spolupracovalo Porsche, s jehož pomocí se výkon motoru dostal na 74 koní. O zrovna sportovní agregát se tedy nejednalo, ve srovnání se 60 koňmi předchozí jedna-dvojky, jíž užíval Euro-Star, se výraznou měrou zlepšila jak dynamika, tak spotřeba vozu.
Bohse celkově vyrobil jen asi dva tisíce exemplářů kabriolet/pick-upu, přičemž jeden po delší dobu stál v Belgii. V roce 2022 se ovšem dostal do Spojených států, kde jej od té doby zkouší prodat společnost AlphaCars & Motorcycles, jak si všimli kolegové z Carscoops. Protože je ale přepracovaná Samara nabízena za 28 995 dolarů neboli za asi 640 tisíc korun, vůz s originálním lakem a grafickými polepy zatím nikdo nechce. Inu, je to trochu nesmysl a ne každý nesmysl nutně láká sběratele... automobilových nesmyslů.














Safari Fun byla kreace společnosti Johanna Bohseho vyrobená ve zhruba dvou tisících exemplářů. Ten možná nejzachovalejší s přibližně 11 000 km na tachometru je k mání v USA. Foto: Alpha Cars & Motorcycles, publikováno se souhlasem
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Muž se zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
před 7 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejčtenější články
Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Fandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
20.5.2025Potomci zesnulého sběratele chtěli rychle prodat vzácnost, kterou koupil za 33 milionů, v aukci bez rezervy splakali nad výdělkem
20.5.2025Noblesní, kdysi extrémně drahé Bentley Azure se dnes prodává za cenu Škody Scala, tento kus názorně ukazuje, proč tomu tak je
21.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.18. 16:03 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 06.18. 14:56 - PepaSFI
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 14:00 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch