Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde
10.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Před 35 lety stvořilo BMW první opravdu sportovní sedan, který dal vzniknout úvodní generaci M5. M535i dala stovku za 7,5 sekundy.
Mnichovští se stále častěji ohlížejí do historie, ovšem nikoliv při tvorbě nových modelů - u těch kráčejí naprosto jiným směrem, vstříc masám a regulacím normované spotřeby. Řeč je o skvostných originálech, které z jejich továrny vyjížděly před desítkami let. Naposledy částečně zašlou slávu automobilka připomínala před dvěma dni videem věnovaným třetí generaci řady 3, dnes pokračuje vzpomínkou na vůbec první produkční sedan, který mohl dostat přídomek sportovní. Modrobílí už dávno vědí, že celý úvod směřuje k BMW M535i z roku 1980, vzniknuvšímu na základě vysoké popularity šampionátů, jichž se Mnichov v sklonku sedmdesátých let účastnil.
První M535i vznikla na základech tehdy zcela nové řady 5 (s označením E12) a nebýt oficiálního jména, mohli bychom ji s klidným svědomím říkat M5. Na rozdíl od dnes připravovaných aut divize M Performance se totiž jednalo o produkt postavený oddělením BMW Motorsport (předchůdkyně dnešní M GmbH). Nový vůz dostal řadový šestiválec M30 o objemu 3,5 litru s výkonem 218 koní při 5 200 ot./min. a maximálním točivým momentem 305 Nm při 4 000 ot./min.
Nešlo sice o závodní pohonnou jednotku, ale agregát modelů 735i (E23) a 635CSi (E24), který se dodával se výlučně s manuální převodovkou doplněnou samosvorným diferenciálem, byl na tu dobu v útrobách sedanu této velikosti skutečným skvostem. Veškerý jeho výkon přenášený na zadní kola byla zárukou opravdové radosti z jízdy. Ledacos ostatně napovídají i dynamické parametry, které ani dnes, po tak dlouhé době, nepřiřadíme vozům vhodným leda do „starého železa“. Na stovku dokázal sportovní sedan dosprintovat za 7,5 sekundy a maximální rychlosti dosahoval při 222 km/h. Hmotnost podle dostupných informací dosahovala 1 430 kilogramů.
Oproti klasickým pětkám téže doby se tehdy nejsilnější M535i (E12) vyznačovalo aerodynamickým paketem v čele s jiným předním nárazníkem, čtrnáctipalcovými hliníkovými koly a zadním gumovým spoilerem, který byl přichycen na víko zavazadelníku. Uvnitř byly jeho sportovní vlohy naznačeny parádními sedadly od Recara s velmi dobrým bočním vedením, a dále sportovním volantem, který měl průměr pouhých 318 milimetrů. Zajímavostí byl pětikvalt s jedničkou řazenou ještě k sobě dolů (dog-leg). Sportovnější podvozek by nedílnou součástí celku, stejně jako výkonnější brzdy a další ingredience potřebné k rychlému svezení.
V období mezi léty 1980 a 1981 vzniklo nakonec jen 1 650 kusů, což se také obtisklo v ceně exemplářů, které jsou dnes čas od času k mání jako ojetiny. Pokud se poohlídnete po zachovalém kusu, pořizovací cena se bude nezřídka nacházet nad hranicí 20 tisíc Euro (což znamená přes 555 tisíc korun). Vůz na přiloženém videu bude samozřejmě ještě podstatně dražší, neboť jde o muzejní exponát. Dodnes o něm BMW hovoří jako o prvním zakladateli kategorie sportovních sedanů, jako o přímém předchůdci první generace M5, která využila hned několik jeho komponent.
Stejnojmenný nástupce M535i (tentokrát generace E28) se objevil na pařížském autosalonu v roce 1984 a s předchůdcem sdílel motor M30 o stejném výkonu. Zbytek auta však tentokrát vycházel z běžné verze 535i a vzniklo také podstatně více kusů. Podvozek však dostal lepší tlumiče Bilstein, kratší pružiny a tlustší stabilizátory na obou nápravách. Kromě dvou manuálů (jeden z nich měl nakrátko poskládané kvalty) se objevil rovněž automat, samosvor ale zůstal ve standardní výbavě bez ohledu na použitou skříň.
Přesto to na první i každý další pohled vypadalo, že novější generace M535i vyměkla. BMW však záměrně odsunulo tento model mírně stranou, aby ponechalo prostor právě pro první M5 s motorem z věhlasné M1, která dorazila jen o rok později. O té je známo, že nedávno oslavila třicetiny. Její dávnou předchůdkyni bychom ale měli doma v garáži mnohem raději...
BMW M535i bylo parádním nástrojem na jízdní zážitky, přitom nebylo třeba dělat téměř žádné ústupky na komfortu posádky. Dělala se i s pravostranným řízením
Vzpomínkové video BMW
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 2 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 3 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva