Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s

(+ videa) Jedinečný vůz s plynovou turbínou vznikl už v roce 1979. Je dodnes nejrychlejší Vette, může na běžné silnice a teď je na prodej.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s

8.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Jedinečný vůz s plynovou turbínou vznikl už v roce 1979. Je dodnes nejrychlejší Vette, může na běžné silnice a teď je na prodej.

To nejsilnější, co jste mohli dostat do třetí generace Chevroletu Corvette (C3), vyráběné v letech 1967 až 1982, byl osmiválec 427 Big Block ve verzi ZL1, který dával ze sedmi litrů objemu (427 kubických palců) 456 koní. Zde končila sériová nabídka. Existuje však jedna koncepční, skoro by se dalo říci snová Corvette, která má výkonu téměř dvojnásobek, konkrétně 892 koní. A zrychlit na na 60 mph (96,6 km/h) má zvládnout za 2,5 vteřiny.

Vince Granatelli, syn Andyho Granatelliho, průkopníka na poli automobilů poháněných plynovými turbínami pro Indy 500, dostal v roce 1979 od svého zámožného přítele Herberta Orlowitze zadání postavit „něco opravdu rychlého” - Corvette s plynovou turbínou. Vzal tedy stroj modelového roku 1978 a místo sériového pístového motoru dovnitř namontoval turbínu Pratt & Whitney PT6B, která zbyla ze zmíněných projektů turbínových aut v Indy 500.

Kromě toho ale zbytek pohonného ústrojí zůstal beze změn, jen třístupňový automat TH400 dostal redukční převodovku místo hydrodynamického měniče. Hřídele i zadní samosvorný diferenciál s finálním převodem 3,03:1 zůstaly na svém místě. Proč tu je redukční převodovka? Protože otáčky turbíny PT6B jsou 37 500 rpm. Redukční převodovka je takříkajíc zkrotila na šest tisíc.

Ani jízda s tímto strojem není úplně obyčejná; tedy, pořád máte dva pedály a volant, ale zatímco u běžných aut pustíte brzdu a vůz se pohybuje velmi pomalu, tato Corvette se sama rozjede nejméně na 60 mph, tedy 96,6 km/h. Pro jakoukoliv nižší rychlost musíte pořád stát na brzdě, což není pro běžný provoz úplně praktické a ke komponentám pohonného ústrojí šetrné, mírně řečeno.

Zajímavostí také může být, že tento stroj, třebaže má pohonnou jednotku od toho sériového odlišný tak moc, že víc se lišit by zvládl snad jen elektromotor, je plně legální pro provoz na amerických silnicích. A také to je se zmíněným vpravdě bleskovým zrychlením na stovku dodnes nejrychlejší Corvette na světě.

V roce 1982 za tento černostříbrný stroj s hodně futuristickými koly a skoro leteckým kokpitem s hromadou nikoliv běžných budíků zaplatil sběratel Milton Verret 550 tisíc dolarů, což přepočteno na dnešní peníze dělá lehce přes 31 milionů korun. A koncem ledna, po více než třiceti letech, bude tato Corvette opět k mání v aukci v arizonském Scottsdale, pořádané domem Barrett-Jackson.

Jak vysoko se cena vyšplhá tentokrát, těžko předvídat, zatím se ale můžeme podívat na obrázky i dvě videa toho, jak tento vůz funguje. Všimněte si zejména, kolik prachu ze země zvedají výfuky...


Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 1 - jet turbine corvette c3 01Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 2 - jet turbine corvette c3 02Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 3 - jet turbine corvette c3 03Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 4 - jet turbine corvette c3 04Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 5 - jet turbine corvette c3 05
Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 6 - jet turbine corvette c3 06Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 7 - jet turbine corvette c3 07Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 8 - jet turbine corvette c3 08Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 9 - jet turbine corvette c3 09Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 10 - jet turbine corvette c3 10Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 11 - jet turbine corvette c3 11Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 12 - jet turbine corvette c3 12Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 13 - jet turbine corvette c3 13Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 14 - jet turbine corvette c3 14Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 15 - jet turbine corvette c3 15Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 16 - jet turbine corvette c3 16Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 17 - jet turbine corvette c3 17Chevrolet Corvette s turbínou měl 892 koní, stovku dával za 2,5 s - 18 - jet turbine corvette c3 18
Turbína v motorovém prostoru této Corvette C3 dává 892 koní, na volnoběh jede vůz téměř stovkou

Zdroj: SuperChevy.com

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.