Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 | Petr Prokopec
V Říši středu je zjevně opravdu možné vše, a to nejen optikou povahy výsledku. Světově rekordní stavba vznikla navzdory náročným podmínkám za pouhé čtyři roky.
Představovat dnes herce Miroslava Donutila je asi zbytečné, v 90. letech minulého století ale hvězda jeho sláva teprve začala stoupat. Mimo jiné i díky diskuzním pořadům, s nimiž objížděl republiku. Během nich vzpomínal na všemožná natáčení, stejně jako třeba na své dětství, ve kterém figuroval jeho dědeček. A právě ten se zasadil o hlášku, která od té doby zlidověla. Na dotaz, jak je možné, že vedle sebe mohl existovat zamrzlý Dněpr a lány pšenice, totiž svému vnoučkovi odvětil: „V Rusku? Tam je všechno možné.“
O největší zemi světa se to sarkasticky říká dodnes, v té pro změnu donedávna nejlidnatější to ale platí skoro doslova. Říše středu totiž již hezky dlouho dokládá, že pro ni nic není nemožné a že třeba opravit mnohaproudovou silnici za den či postavit továrnu za týden je s jejími možnostmi - ať už je budeme hodnotit jakkoli - pomalu rutina. Asi by nás tedy ani nemělo překvapit, že právě v této zemi byl těsně před koncem loňského roku téměř dokončen vůbec nejdelší dálniční tunel na světě, který znovu vznikl v rekordním čase.
Tiashan Shengli Tunnel, jak si stavba oficiálně říká, je 22,13 kilometru dlouhý, přičemž spojuje sever a jih provincie Sin-ťiang, vůbec největší z těch čínských co do rozlohy. Vede doslova skrz pohoří Tien-Šan, které pro čínskou vládu představovalo náročný oříšek již od 50. let. Aby se totiž hlavně nákladní vozy mohly dostat z jedné části provincie po druhé, musely křižovat po úzkých krkolomných cestičkách, jejichž kapacita byla velmi rychle překonána. V důsledku následných tlačenic se ale každá taková cesta natáhla na řadu hodin.
Cesta tunelem má ovšem zabrat pouhých dvacet minut, i proto jde o významný milník v historii provincie, jak podotýká agentura Xinhua. Stavba tunelu začala v dubnu 2020, Číňanům se tak znovu povedlo něco neskutečného. Zvláště když si uvědomíme, čemu všemu museli čelit. V potaz musel být brán extrémní chlad, vysoká nadmořská výška i silná seismická aktivita. Kromě toho je pohoří Tien-Šen již nějakou dobu součástí světového kulturního dědictví a ohled musel být brán i na ochranu přírody, jakkoli zrovna v tomhle Číňani přeborníky nebudou.
Stavaři celou stavbu rozdělili na několik menších segmentů, kde mohly jednotlivé týmy pracovat nezávisle na sobě. K dispozici pak měli jak zakázkové navržené razicí stroje, tak mnohé inovativní metody. V důsledku toho mohla být celková doba potřebná k výstavbě tunelu zkrácena o čtvrtinu, přestože třeba ventilační šachta číslo 2 je hluboká 706 metrů, pročež přesahuje i Shanghai Tower, tedy nejvyšší čínský mrakodrap, zatímco jeden z vjezdů leží poblíž zdrojů pitné vody.
Samozřejmě jsme si vědomi toho, že řeč je o Číně, tedy o zemi, která nebere přílišný ohled už jen na lidská práva, natož pak na cokoli dalšího. Uvidíme tedy za pár let, jak moc reálná byla tvrzení o ochraně životního prostředí. Aktuálně tak jen dodáme, že na plné dokončení tunelu a jeho zpřístupnění veřejnosti dojde během letoška, konkrétní termín ale zatím upřesněn nebyl.













Tunel v pohoří Tien-Šan je největším vysokorychlostním na světě, Číňané přitom na jeho stavbu potřebovali pouhé čtyři roky. Zkuste se to schválně porovnat se stavbou českých dálnic, kde není třeba čelit ani zdaleka tak složitým podmínkám. Foto: Xinhua News Agency
Zdroj: Xinhua News Agency
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před hodinouNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Reakce Ferrari na Trumpova cla jasně potvrzuje, že má problémy s prodejem některých modelů
30.3.2025Chevrolet zkouší zabránit kupčení s jeho nejlepšími sporťáky, zvolil velmi kontroverzní metodu
30.3.2025Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha