Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Co vše umí speciální divize McLarenu? Splnila i rozmařilá přání Mr. Beana
7.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
McLaren se do výroby silničních aut dal s plnou vervou a skrze svou divizi MSO umí plnit nejen zvláštní přání kupců nových aut. Přečtěte si, co také svede.
O divizi McLaren Special Operations jsme v minulosti mluvili již mnohokrát, povětšinou v souvislosti s plněním individuálních přání těch, kteří si u britské automobilky kupují nové auto. Mimo to jsme ale taktéž zmínili, že bude mít na starosti výrobu nového F1. Jde ale o jediné aktivity? Rozhodně nikoliv, v rámci divize totiž existují ještě další oddělení, které mají na starosti kupříkladu servis dříve vyrobených aut. A právě jejich, mnohem méně viditelná činnost je nejzajímavější.
Šéf oddělení MSO Heritage Henry Winkworth Smith prozradil, že do továrny se nyní začíná vracet stále více exemplářů modelu P1. Tedy vozu, který se vyráběl před pár lety. Zákazníci ovšem zatoužili po novinkách, které by si za normálních okolností mohli pořídit ke zcela novému kusu, jenže takový jim už McLaren nedodá - jednoduše proto, že produkce je dávno u konce. Nicméně u MSO nic není nemožné, a tak není problém dopřát vozu třeba výbavové prvky z novějšího 675 LT či nejnovějšího 720S.
Nás ale nejvíce zaujalo, jak se oddělení MSO Heritage stará o vlastníky legendárního modelu F1. Je totiž paradoxem, že dnes s nimi má více práce než kdy předtím. Důvodem není ani tak stále pokročilejší věk vozu, ale spíše fakt, že jde o auto, které majitelé nenechávají stát v garáži, jezdí s ním. A to více, než ti předchozí. Winkworth Smith říká, že zákazníci F1 se mění - buď sami, když teprve nyní poznávají, jak výjimečné auto mají a že mít jej jen jako investici marnění potenciálu. A pak jsou tu tací, pro které je McLaren F1 novým přírůstkem do sbírky a jsou jím nově okouzlováni podobným způsobem.
Na druhou stranu, díky tomu, že většina prvních vlastníků své vozy uložila do garáží, se dnešních dní dožily skoro všechny exempláře. „Tedy až na čtyři,“ odhaluje velmi nízkou úmrtnost šéf divize. Pro tu nicméně není problémem opravit cokoli, dokonce ani vyrobit zcela nový exemplář. „Stále máme veškeré nástroje a zařízení. Mohli bychom - neuděláme to, ale mohli bychom - vyrobit i celý nový vůz. Nemáme na skladě všechny komponenty, ale máme veškeré nástroje a dokumentaci, abychom je mohli vyrobit,“ odhaluje lákavou možnost.
Důvodem této péče je fakt, že McLaren F1 je dnes jedním z nejdražších aut vůbec, a tak dnes prakticky neexistuje „bouračka“, kterou by mělo smysl vyhodnotit jako totální škodu. Všechno má smysl opravit, navíc zákazníci si někdy pořizují i levnější havarovaný exemplář, osloví MSO Heritage a po pár měsících vyjíždí s vozem, který je znovu v prvotřídní kondici. V případě některých lidí má ovšem divize ještě více práce, než kdyby auto měla vyrobit od nuly. Pro ně jsou totiž původní komponenty dražší než zlato a chtějí je zachovat i v případě havárie.
Jedním z těchto majitelů byl i Mr. Bean alias Rowan Atkinson, jehož vůz byl dvakrát havarován. Pokaždé jej nechal opravit a řešení těžší nehody vyústilo v nejdražší takový počin v historii britského pojišťovnictví. Nebylo to přitom jen proto, že by auto bylo výrazně poškozené, Atkinson si trochu vymýšlel. „Byl oddán myšlence ponechat vůz v originálním stavu, takže když jsme mu řekli: 'Vyrobíme novou centrální vanu,' odmítl to. Chtěl vůz nechat tak původní, jak jen to šlo a oprava na takové úrovni pro nás tak byla těžší, než kdybychom onu vanu vyrobili zcela novou,“ říká dále Smith.
„Také se cítil být propojen s interiérem, tedy s jeho originální verzí. Takže když trefil strom, jen kousek za místem nárazu byl kus kůže a Alcantary, jež se roztrhly. My jsme mu řekli, že to opravíme, ale on pravil: „Ne, ne, ne. Je to originál. Během jednoho okruhového dne jsme měl v jedné sedačce prince Williama a ve druhé prince Harryho. Neměňte interiér.“ To jsou přitom vzpomínky našich zákazníků, kterých si nevýslovně vážíme,“ dodává Smith a odhaluje jeden z důvodů, proč byl Atkinsonův F1 přes dvě nehody prodán tak draho. Sám majitel se postaral o to, aby i po takové události zůstal originální, což se v této společnosti cení.
Běžně ovšem divize netráví čas náročnými opravami po haváriích, spíše se věnuje jednoletému či dvouletému servisu. Případně pak modifikacím, které mají spojitost se stárnutím vozu. „Jde třeba o věci typu palivové nádrže. F1 má specifikaci dle pravidel FIA, takže ji nahrazujeme každých pět let. Často se ale stává, že ji vyndáme, zjistíme, že je v pořádku, a proto ji můžeme certifikovat na další zhruba dvouleté použití. Její životní cyklus tak prodloužíme na sedm let.“
Zajímavé jsou pak modifikace, po kterých mohou sáhnout majitelé Mercedesu SLR McLaren. „Nabízíme totiž paket vylepšení zvaný McLaren Edition, který je souborem celé řady úprav, které vůz přiblíží stavu, v jakém mohl být původně vyráběn, kdyby se celého projektu neúčastnil Mercedes. Učiníme jej lehčím, změníme podvozek a řízení i některé prvky v rámci pohonné jednotky a vzhledu.“
„Původní verze byla na dálnici v určitých rychlostech nervózní, takže přepracujeme řízení, aby se majitel cítil být za volantem uvolněnějším. Souhrnně zkrátka prohloubíme vlastnosti vozu kategorie GT, zároveň ale navýšíme i jeho dynamický potenciál. Změnili jsme i usazení sedadel a řadu dalších věcí. Výfuk je také hlučnější, přičemž vše je součástí jednoho balíčku.“ Divize tedy vskutku dokáže splnit jakékoliv přání, byť to nemusí být vždy jednoduché. Že pak jakékoliv kroky nejsou levné, to snad ani není třeba dodávat - oprava Atkinsonova McLarenu stála 910 tisíc liber (dnešním kurzem skoro 29 milionů Kč) a trvala rok. Za to už se dá koupit spousta věcí...











U MSO dali McLaren F1 Mr. Beana po nehodě znovu do dokonalého a přitom maximálně originálního stavu. I díky tomu jej mohl po 18 letech a 66 tisících ujetých km prodat za skoro 300 milionů Kč
Pracovní náplň divize MSO Heritage rozhodně není jednotvárná. Kromě oprav bouraných vozidel má na starosti klasickou údržbu, plnění individuálních přání či vylepšení Mercedesu SLR McLaren
Zdroj: Petrolicious
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 4 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 10 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 3 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 4 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 6 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 7 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva