Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Děsivá nehoda nováčka sezóny 1973 připomíná, jak krutá a cynická bývala F1
19.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Dokážete si představit, že by dnes někdo uhořel bez pomoci ve svém monopostu a závod se dojel kolem jeho mrtvého těla? To se stalo v roce 1973.
Formule 1 byla vždycky královskou disciplínou okruhových automobilových závodů. Od roku 1950, kdy se jel první závod F1 vůbec na Silverstonu, ale prošla obrovským vývojem. Vždy to byla a stále je nebezpečná záležitost, při které může kdokoli ze zúčastněných kdykoli zemřít, z dnešního pohledu je ale až zarážející, jak laxní přístup k bezpečnosti ve Formuli 1 ještě před pár dekádami panoval.
V poslední době jsme se věnovali dvěma sezónám, které to částečně dokumentovaly. Jednou byla ta roku 1976, kdy na Severní smyčce Nürburgringu vážně havaroval a málem uhořel Niki Lauda. A jedné z těch nejkrvavějších, v roce 1982, kdy nejprve zahynuli Villeneuve s Palettim a později se zmrzačil Didier Pironi. To už ale byly snahy o zajištění větší bezpečnosti jezdců i diváků v plném proudu a abychom plně pochopili, jak moc se poměry ve Formuli 1 během uplynulých dekád změnily, musíme se podívat ještě hlouběji do historie.
Smutný příběh, o kterém bude řeč dnes, se odehrál v roce 1973. Je o poznání drsnější a zejména oproti tomu Laudově také výrazně méně známý. O to více je na něm ale vidět, jak moc se Formule 1 za poslední dekády změnila a jak krutá a cynická dokázala svého času být. Hlavními aktéry jsou tu nizozemský okruh Zandvoort, kde se velké ceny F1 jezdila až do roku 1985, a britský závodník Roger Williamson, tehdy 25letý nováček seriálu.
Psal se 29. červenec roku 1973 a Zandvoort byl desátou zastávkou kalendáře. Na pole position tehdy se dostal Ronnie Peterson, jedna ze slavných pozdějších obětí tohoto sportu, před Jackiem Stewartem. Williamson, jezdící pro stáj March-Ford spolu s Jamesem Huntem, byl osmnáctý. Byl to jeho druhý závod F1 v kariéře, debutoval o čtrnáct dní dříve na Silverstonu, kde nedojel.
Závod v Nizozemsku odstartoval normálně a všechno probíhalo relativně hladce až do osmého kola. Tehdy Williamsonovi pravděpodobně selhala pneumatika na výjezdu z poměrně rychlé zatáčky Tunel Oost; dnes už se tudy nejezdí. Vůz narazil do svodidel, převrátil se vzhůru nohama, v rychlosti urazil ještě asi 250 metrů, ztráceje části karoserie, a na kraji trati vzplanul, protože dřel palivovou nádrží o asfalt.
O nehodě se vědělo okamžitě, dodnes existuje video, které ji dokumentuje a na které se můžete podívat níže. První zarážející věc je, že závod ani přes tak těžkou nehodu nebyl okamžitě zastaven. Nic jako safety car tehdy neexistovalo, takže závod pokračoval dál pod žlutou vlajkou, kterou přítomní komisaři mávali těsně před hořící formulí. A právě fakt, že závod nebyl okamžitě zastaven, hrál poměrně důležitou roli v dalším vývoji.
Dnes by člověk čekal, že ať už by se stala kdekoli na trati podobná nehoda, byli by někde poblíž organizátoři vybavení hasícími přístroji. Ne tak v roce 1973. Během prvních chvil po nehodě se z tohoto pohledu nedělo vůbec nic a musel to být jiný britský závodník David Purley, který zastavil a běžel Williamsonovi na pomoc. Chtěl jej vyprostit, otočit auto na kola, ale nešlo to. Od teprve poté přibíhající pomoci vzal hasicí přístroj a snažil se požár uhasit, jenže na místě byl jen jeden jediný, a to samozřejmě nestačilo - po pár kolech závodu bylo v nádrži příliš mnoho paliva a náplň v hasicím přístroji došla dříve, než mohl být oheň zlikvidován.
Auto tak hořelo dál a Purley ve zjevné zoufalosti vyzýval ostatní, aby mu pomohli monopost otočit na kola a kolegu vyprostit. Nepovedlo se mu to, traťoví komisaři na místě neměli žádnou ochranu proti ohni, byli jen v běžném oblečení, nikoliv v ohnivzdorných kombinézách jako řidiči. V hořícím vraku Williamson stále byl, při nehodě se nedostal z kokpitu ven. A byl při vědomí; Purley později vypověděl, že slyšel jeho křik.
Na záběrech vidíme naprosto zoufalého pilota, kterak odchází z místa naštvaný na celý svět, div by nezbil komisaře, že nepřiložili ruku k dílu. Věděl moc dobře, že o pár metrů dále pohasíná život jeho krajana, 25letého člověka jedoucího druhý závod Formule 1 v kariéře. Musel si také být dobře vědom toho, že organizátoři fatálně selhali - tím, že závod pokračoval, se hasiči nemohli dostat na místo co nejrychleji po trati proti směru jízdy, i když s velkým autem stáli jen 150 metrů za nehodou.
Vedení závodu o nehodě samozřejmě vědělo, jenže údajně si myslelo, že Purley chce hasit vlastní auto, nikoliv cizí. Stejně tak většina projíždějících závodníků prý mylně předpokládala, že v hořícím vraku nikdo není, a možná proto nikdo nezastavil na pomoc, i když Purley signalizoval, aby tak učinili. Situace se stala beznadějnou a je smutné, že při laxnosti organizátorů se na trať snažili dostat i diváci, aby podali pomocnou ruku. Bezpečnostní služba je ale nepustila, závod byl stále v plném proudu a mohlo by to stát život i další.
Hasiči na místo dojeli až za nekonečných osm minut a i když uhasit vrak se nakonec samozřejmě podařilo, Williamson byl už dávno mrtvý; oficiální příčinou smrti bylo udušení. Samotný prvotní náraz mu neudělal téměř nic, udusil se až důsledku propuknuvšího a včas neuhašeného požáru.
Jako by dosud zmíněné nestačilo, aby to soudného člověka dohnalo k slzám z naprosto laxního přístupu organizátorů, marně suplovaného marnou snahou kolegy z řad jezdců, došlo k něčemu, co se dnes jeví být nekonečně cynickým. Přes ohořelé torzo monopostu byla přehozena plachta a závod pokračoval dál, jako by u trati zůstal kus přítlačného křídla. Williamsonovo mrtvé tělo bylo celou dobu uvnitř a kolem něj jezdili ostatní závodníci, jako by se nic zvláštního nestalo. Velkou cenu tehdy vyhrál Jackie Stewart před Françoisem Cevertem a Jamesem Huntem.
David Purley později dostal medaili krále Jiřího VI. za statečnost. Na místě nehody vznikla spousta fotografií, mimo jiné série snímků soustředící se na zoufalého Purleyho, která ten rok získala cenu World Press Photo. V odezvě na Williamsonovu nehodu se pro komisaře stojící podél trati stalo povinností nosit ohnivzdorné oblečení, aby v podobných situacích mohli pomoci. V následujících letech také byl vidět značný nárůst počtu pilotů, kteří zastavovali, aby pomohli při nehodách kolegů - i v Laudově případě, zmíněném zkraje naší vzpomínky.
Od té doby se bezpečnost závodů Formule 1 a automobilových závodů obecně posunula kupředu o míle. V 70. a 80. letech byla úmrtnost pilotů F1 až děsivá, dnes je naštěstí naprosto výjimečné, aby někdo byl byť vážně zraněn, natož aby při závodě F1 zemřel. Williamson také teoreticky mohl přežít, kdyby na místě bylo víc hasicích přístrojů, kdyby hasiči přijeli hned, kdyby, kdyby...
Nestalo se nic z toho a tato smutná nehoda budiž připomenutím, co všechno se muselo udělat proto, aby lidé znovu neumírali při relativně banálních incidentech. Williamson byl jedním z jistě nedobrovolných hrdinů počátků tohoto procesu, na které bychom neměli zapomínat jen proto, že ani nestačili zazářit tak, jak v začátcích svých kariér jistě tajně doufali...
Z nehody Rogera Williamsona (v červeném monopostu na prvních fotkách) dodnes mrazí
Vznikl i obraz motivovaný touto událostí, který marnost Purleyho hrdinství zachycuje velmi věrně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
před 8 hodinami - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
před 8 hodinami - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
před 10 hodinami - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
před 11 hodinami - To aby zastřela, jak nevzhledná je? Kia hned po premiéře své poslední novinky odhalila i její rozsáhlé příslušenství
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva