Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fandové nacpali do starého Fordu motor Koenigseggu s 2 000 koňmi. Kde ho vzali?
27.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Motory Koenigseggu patří mezi jedny z nejvýkonnějších na světě a vznikly v nanejvýš stovkách exemplářů. Teď jeden z nich dostali do starého auta.
Ford Granada rozhodně není vozem, který byste potkávali na každém rohu. Většina z nás jej asi bude znát jako vůz, který používal major Cowley v Profesionálech. V Evropě byl prodáván ve dvou generacích, jeho výroba však skončila v roce 1985, montážní linky ve Státech byly uzavřeny ještě o tři léta dříve. Od té doby se slavný název vrátil do hry pouze jednou, a sice jen v případě Fordu Scorpio, který byl na britském trhu prodáván právě jako Granada. Pak se stal definitivně minulostí.
Pro mnohé řidiče se ovšem Granada - samozřejmě ta původní - stala jakýmsi Svatým grálem, na který nedají dopustit. Jedněmi z nich jsou i Joel Olzen a Ingar Byman z Norska, z nichž ten první koupil vůz z roku 1981. Šlo tedy o druhou generaci 4,7metrového sedanu, která se pod kapotou pyšnila 2,8litrovým šestiválcem o výkonu 150 koní. To sice nevypadá nijak zázračně, v té době to byl vrchol řady. Pro dvojici Norů to ale byl pouze počátek projektu.
První fáze spočívala v instalaci motoru Cosworth, jenž byl naladěn na 600 koní, čtyřnásobek původního výkonu. To se stalo v roce 2008, tento motor ale v autě příliš dlouho nevydržel a dvojice brzy přikročila k druhé fázi. Opětovně došlo na výměnu agregátu, tentokráte se však Olzen a Byman již rozhodně nedrželi při zemi. Sáhli rovnou po 4,7litrovém osmiválci z Koenigseggu CCX.
Jak se k němu vůbec dostali, netušíme. Koenigsegg tedy nemá problém s tím prodávat samostatné motory, takové ale musí stát miliony korun. Investovali autoři tohoto projektu do vozu tolik? Je to možné, vlastně skoro nutné - nevíme o ničem, jako je nabouraný Koenigsegg, s jeho opravou se nikdo neobtěžoval a i kdyby motor nebyl přímo od automobilky, miliony bude stát stejně.
Tato pohonná jednotka skoro nemá meze, co se maximálního výkonu týče, a tak před instalací do Granady prošla dalším laděním, vytvořeny pro ní byly hned dvě mapy řídicí jednotky. Ta první počítá s tlakem 1,2 baru a motorem umožňujícím dosáhnout až 8 000 otáček, ve druhém případě tu pak máme 1,6 baru a 6 600 ot./min. Výkon přitom v obou případech vyskočil na zhruba 1 260 koní, ovšem až poté, co dvojice citelně zmírnila první fázi úprav.
Původně agregát produkoval 1 700 koní na kolech, tedy okolo 2 000 koní na hřídeli, což je na Granadu opravdu šílené číslo. Konstrukce zbytku vozu ale limitem nebyla, problém byl příliš vysoký plnicí tlak, kvůli kterému docházelo k netěsnostem. Navíc nestíhala palivová pumpa. Zapotřebí tedy byly mnohé modifikace, kterými dvojice strávila 5 let.
Jen u motoru samozřejmě nezůstalo, vůz dále dostal zadní nápravu z Fordu Mustang Cobra R z roku 2004. Aby pak byl náležitě vykompenzován potenciál motoru, byly rovněž instalovány i větší a efektivnější brzdy od Porsche. Vzhled vozu se však zejména Olzen snažil udržet ve standardním stavu, proto třeba záď stále zdobí odkaz na 2,8litrový motor.
Lze pak jen dodat, že Olzen po první výměně pohonné jednotky zvažoval, že dá Ford pryč a místo toho pořídí Nissan Skyline GT-R R32. Nakonec se však rozhodl zůstat u vozu, který vlastnil po dvanáct let. Rozloučit se s ním pak nedokázal ani ve chvíli, kdy se z Norska stěhoval do Spojených států, kde se on i zřejmě nejsilnější Granada na světě stále nacházejí...
















Takhle vypadá jistě nejsilnější Ford Granada na světě. Jeho původně 2000koňový výkon přitom musel být snížen na „pouhých” 1 260 koní, jinak docházelo pod kapotou k problémům
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
- Je Dixon pro MotoGP příliš pomalý? „Někteří lidé si to myslí.“ včera 11:24
- Triumph Bonneville Bobber 2026: s větší palivovou nádrží včera 08:00
Nejnovější články
Majitel najel s Golfem čtvrté generace přes 1 milion km, stále původní motor „Pumpe-Düse” to zvládl s lehkostí
včera
Do dražby jde sbírka aut a lodí odsouzeného podvodníka. Vkus mu nejde upřít, teď o vše přijde bez rezervních cen
včera
Ferrari ukázalo nový supersport se dvěma volanty. Auto bude prodávat, reálně ale nikdo nezatočí ani s jedním z nich
včera
Aby to nezapadlo: I s koncem roku 2025 si můžete v ČR koupit nový 130koňový dieselový rodinný kompakt za 430 tisíc Kč
včera
Maserati vůbec poprvé předalo svou techniku italské policii, své prodeje tím zvýšilo dramaticky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
