Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fiat 126p VTEC Turbo: divoký Maluch je dělo z krabičky od sirek
24.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tento Maluch překoná nejen Trabant. Dostal VTEC z Hondy Civic a ještě navíc turbodmychadlo. Jeho provedení volá po uznání.
Není pochyb o tom, že petrolheadi existují úplně všude. Na různých místech si staví různá auta; pro Nory např. vznikla BMW M3 Touring E46 a M3 sedan E46, člověk ze Švédska si postavil Lotus Exige V10, v Rusku zase stvořili Ladu 2106 V8 Coupe, v Polsku dali za vznik Trabantu Turbo Quattro. A v Litvě byl postaven tento modrý Maluch.
Nečekejte osmi- či desetiválcový motor, pořád je to miniaturní vozítko - kdo někdy v Maluchu seděl, ví, o čem je řeč. V sérii mělo tohle auto pouhé dva válce chlazené vzduchem a je to tak jedno z mála aut, u kterého lze vytáhnout motor rukama, protože je dost lehký, jak se přesvědčila mimo jiné známá česko-polsko-slovenská expedice žlutých Trabantů, motorky a Maluchu přes Jižní Ameriku.
Tahle modrá věc ovšem není expediční auto. Je to spíše expresní auto - malý, ale velmi rychlý silniční stroj, který vznikl zkombinováním Maluchu a rozbité Hondy Civic Si páté generace. Právě z ní pochází motor, je to jednotka Honda D16Z6, tedy motor o objemu 1,6 litru s technologií VTEC, který nabídne 125 koní a 144 Nm v sériovém stavu.
I to by na jen asi šest metráků těžký Fiat 126p bohatě stačilo, znamenalo by to úctyhodný poměr výkonu na tunu. Ovšem Litevec Tomas Nenartovic a jeho přátelé, kteří za tímto splašeným Fiatem stojí, přidali ještě turbodmychadlo. Výsledný výkon není přesně známý, ale hovoří se o čísle okolo 170 koní. Absolutně to není moc, ale Maluch váží ve standardním provedení jen 580 kilogramů a i když s větším motorem nepochybně přibral, tunové hmotnosti se nepřiblíží ani zdaleka.
Celá stavba vozu je detailně zdokumentována na přiložených fotografiích a i když ani ty neodhalí přesné technické specifikace, náročnost a propracovanost přípravy tohoto stroje dokumentují věrně. Je z nich také patrné, že s motorem se do Maluchu stěhovala také jiná převodovka, původní není ani řízení a z úpravy rozchodu kol je zřejmé, že přední náprava je do značné míry vlastní výroby. To samé platí o té zadní, svodech výfuku, ochranném rámu, řešení vodního chlazení, elektriky... Jen „sešroubovat” pár nakoupených dílů tady zkrátka nestačilo.
Přiložené fotografie vám do detailu ukážou také svérázně půvabný výsledek a k dispozici jsou též dvě videa. To první, starší ukazuje tento šílený Fiat ještě v Litvě, to druhé v polském Lublinu, kam byl později prodán a kde jezdí v rukou současného majitele i dnes.








Původně byl tenhle modrý stroj klasickým Fiátkem 126p
Rozbitá Honda Civic Si posloužila jako dárce orgánů
... ale výsledek za to rozhodně stojí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Nová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 51 minutamiVyvíjíme spalovací superauto „lepší než Ferrari”, říká čínská automobilka. A ví, o čem mluví, její šéf s jedním Ferrari sám jezdi
před 2 hodinamiBlackout ve Španělsku a Portugalsku popsaný z první ruky ukazuje, do jak zoufalé situace nás uvrhlo nedomyšlené zelené šílení
před 3 hodinamiBMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
včeraLahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva