Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fiat 126p VTEC Turbo: divoký Maluch je dělo z krabičky od sirek
24.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tento Maluch překoná nejen Trabant. Dostal VTEC z Hondy Civic a ještě navíc turbodmychadlo. Jeho provedení volá po uznání.
Není pochyb o tom, že petrolheadi existují úplně všude. Na různých místech si staví různá auta; pro Nory např. vznikla BMW M3 Touring E46 a M3 sedan E46, člověk ze Švédska si postavil Lotus Exige V10, v Rusku zase stvořili Ladu 2106 V8 Coupe, v Polsku dali za vznik Trabantu Turbo Quattro. A v Litvě byl postaven tento modrý Maluch.
Nečekejte osmi- či desetiválcový motor, pořád je to miniaturní vozítko - kdo někdy v Maluchu seděl, ví, o čem je řeč. V sérii mělo tohle auto pouhé dva válce chlazené vzduchem a je to tak jedno z mála aut, u kterého lze vytáhnout motor rukama, protože je dost lehký, jak se přesvědčila mimo jiné známá česko-polsko-slovenská expedice žlutých Trabantů, motorky a Maluchu přes Jižní Ameriku.
Tahle modrá věc ovšem není expediční auto. Je to spíše expresní auto - malý, ale velmi rychlý silniční stroj, který vznikl zkombinováním Maluchu a rozbité Hondy Civic Si páté generace. Právě z ní pochází motor, je to jednotka Honda D16Z6, tedy motor o objemu 1,6 litru s technologií VTEC, který nabídne 125 koní a 144 Nm v sériovém stavu.
I to by na jen asi šest metráků těžký Fiat 126p bohatě stačilo, znamenalo by to úctyhodný poměr výkonu na tunu. Ovšem Litevec Tomas Nenartovic a jeho přátelé, kteří za tímto splašeným Fiatem stojí, přidali ještě turbodmychadlo. Výsledný výkon není přesně známý, ale hovoří se o čísle okolo 170 koní. Absolutně to není moc, ale Maluch váží ve standardním provedení jen 580 kilogramů a i když s větším motorem nepochybně přibral, tunové hmotnosti se nepřiblíží ani zdaleka.
Celá stavba vozu je detailně zdokumentována na přiložených fotografiích a i když ani ty neodhalí přesné technické specifikace, náročnost a propracovanost přípravy tohoto stroje dokumentují věrně. Je z nich také patrné, že s motorem se do Maluchu stěhovala také jiná převodovka, původní není ani řízení a z úpravy rozchodu kol je zřejmé, že přední náprava je do značné míry vlastní výroby. To samé platí o té zadní, svodech výfuku, ochranném rámu, řešení vodního chlazení, elektriky... Jen „sešroubovat” pár nakoupených dílů tady zkrátka nestačilo.
Přiložené fotografie vám do detailu ukážou také svérázně půvabný výsledek a k dispozici jsou též dvě videa. To první, starší ukazuje tento šílený Fiat ještě v Litvě, to druhé v polském Lublinu, kam byl později prodán a kde jezdí v rukou současného majitele i dnes.








Původně byl tenhle modrý stroj klasickým Fiátkem 126p










Rozbitá Honda Civic Si posloužila jako dárce orgánů












... ale výsledek za to rozhodně stojí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejčtenější články
Největší automobilka světa prodala na svém domácím trhu za minulý měsíc 18 elektromobilů, tolik k oné revoluci
1.10.2025
Už měsíc nic nevyrábějící Jaguar Land Rover musela zachránit vláda, zaručila se za něj víc jak 40 miliardami
1.10.2025
Porsche poprvé ukázalo interiér nového Cayenne a je to další zbytečný, už mnohokrát odmítnutý cirkus. Tohle přece není luxus
1.10.2025
Čínský soupeř drahých SUV Audi za 320 tisíc Kč se ukázal v novém, za lidové ceny bude k mání i u nás
1.10.2025
První kontakt s díly k nové nejlevnější Tesle ukazuje, že firma auto oholila jako snad nikdo před ní, nezůstalo v něm skoro nic
1.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
