Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Hned sedm vzácných McLarenů F1 bylo v určitou chvíli „ztraceno”, jejich příběhy fascinují
2.1.2020 | Petr Prokopec
Vzniklo jich jen 106 a jeden každý z nich má dnes hodnotu v řádu stovek milionů korun. Přesto hned sedm z nich stihl osud, který je učinil zcela nebo přinejmenším na čas pro širší veřejnost ztracenými.
McLaren F1 je absolutní automobilovou legendou. Britská automobilka v letech 1992 až 1998 vyrobila pouhých 106 exemplářů, z čehož navíc pouze čtyřiašedesát připadá na silniční provedení. Nicméně řada majitelů následně dostala registrační značky i na některé ze závodních kousků. Aktuálně je tak vlastně nereálné zjistit, kolik aut skutečně může na veřejné komunikace. Ba co více, nejistý je i jejich vzhled a v mnoha případech také osud. Mnozí vlastníci totiž prakticky ihned po převzetí zabouchli dveře svých garáží a dotyčné exempláře kromě nich již nikdy nikdo neviděl.
Každý exemplář by si zasloužil minimálně jednu knihu, neboť už jen samotná výroba trvala tři a půl měsíce. Přesto byl osud několika z nich zajímavější než u jiných, jak zmapovali kolegové z Car Throttlu v ohlédnutí za sedmi „ztracenými” exempláři. Než se k nim dostaneme, stojí za připomenutí jiná perlička. Jak zjistil Chris Harris, BMW použilo jako testovací vůz pro vývoj 6,1litrového dvanáctiválce über-kombík M5 Touring generace E34. Mnichovská automobilka přitom tento prototyp stále vlastní, před veřejností jej však chrání jako oko v hlavě. To je ale jiný příběh, kterému jme loni věnovali vlastní článek.
My se ale nyní nejprve zaměříme na sériový vůz se šasí č. 061, který je dost možná nejznámějším McLarenem F1 všech dob. Dáno je to hlavně jeho prvním majitelem, jímž se stal Rowan Atkinson alias Mr. Bean. Ten si britské kupé pořídil v neobvyklé vínové barvě, spíše než tímto odstínem ale zaujal havárií v roce 1999. Incident sice nebyl vážný a vůz byl zakrátko opět v provozu, nicméně o pár let později přišla mnohem hrozivější kolize, po níž se zdálo, že auto zamíří do propadliště dějin. Nehoda ale nakonec vyústila v opravu za neskutečných 910 000 GBP (27,2 mil. Kč).
Co za tak vysokou sumou stálo? Zejména dodržení veškerých firemních standardů, které se nachází pomalu ještě výše než astronomické ceny vozu. Ten totiž nebyl jen opraven, ale zároveň musel projít třídenním náročným testováním ve třech různých lokalitách. Mimo to musel splnit požadavky sepsané na sedmi listech. Teprve poté mohl zamířit zpátky k Atkinsonovi, který si jej ponechal do roku 2015, kdy jej prodal za nemalých 8 milionů liber (239,05 mil. Kč).
Tím se můžeme přesunout k šasí č. 11R, jež bylo jako nové prodáno závodnímu týmu Giroix. Poté jej převzala stáj Labre Compétition, která nechala změnit válečné barvy. Ani v jejím vlastnictví však McLaren F1 GTR dlouho nezůstal, neboť v 90. letech hledal Mercedes způsob, jak se zapojit do šampionátu FIA GT. To se značce povedlo právě za pomoci tohoto vozu, který odkoupila a osadila jak vlastním motorem, tak unikátními panely karoserie.
Britské kupé tímto způsobem napomohlo s vývojem Mercedesu CLK GTR, naneštěstí však při testech na okruhu Jarama došlo taktéž k těžké havárii. Též tento vůz se zdá být ztracen, ani třícípá hvězda ale vůz nesešrotovala, nýbrž opravila a osadila původními komponenty. S nimi pak kupé nabídla v roce 2000 v aukci společnosti Bonhams. Nový majitel jej poté nechal přelakovat kompletně na oranžovo, přičemž zároveň přistoupil ke konverzi na silniční exemplář.
Dostáváme se k šasí č. 043 resp. autu, které vedlo k tomu, čím je a v čích rukou se nachází. Nakonec už jeho dvoubarevné lakování naznačuje zajímavý příběh. V roce 1995, méně než dva měsíce před debutem McLarenu F1 GTR v Le Mans, automobilku oslovil Motokazu Sayama, prezident společnosti Ueno Clinic Japan a velký fanoušek značky. Ten chtěl sponzorovat jeden ze 6 závodních vozů.
Problémem však bylo, že veškerá auta již byla zájemci rozebrána. Sayama se sice nevzdával a nabídl McLarenu, že zaplatí za stavbu nového, jenže Britové již neměli volné kapacity. K dispozici byl pouze prototyp, který se značka nakonec rozhodla uvolnit, ovšem pod jednou podmínkou - že v případě vítězství vůz zůstane v jejím vlastnictví. Pokud by však dojel na jakékoliv další příčce, Sayama by jej mohl odkoupit.
Pokud jste znalí historie, nejspíše již tušíte, jak vše dopadlo. I když McLaren začal na voze pracovat pouhých šest týdnů před závodem, prototyp 01R legendární čtyřiadvacetihodinovku vyhrál. Sayama tak sice dosáhl neskutečné propagace své společnosti, jím řízené auto se tím ale pro kohokoli mimo automobilku stalo nedostupným. Do hry proto vstoupilo ono šasí č. 043, které McLaren vyvedl ve stejných barvách a nabídl fanouškovi se značnou slevou.
Tím se dostáváme k závěru, jenž je spojen s brunejským sultánem. Známému sběrateli McLaren F1 rozhodně neunikl, ba právě naopak - pořídil si hned 10 exemplářů, tedy 15 % veškeré produkce. Zatímco pět z nich byly silniční vozy (včetně prvního zákaznického) vyvedené v různých barvách, ve třech případech šlo o vzácnou specifikaci F1 LM, která vznikla pouze v pěti kusech.
Brunejský sultán přitom šasí č. 004 naboural a následně nechal rozmontovat na náhradní díly. Vozy č. 005 a 014 posléze prodal, přičemž první zmíněný nyní vlastní Chris Evans, chvilkový moderátor Top Gearu. Zbývajících sedm aut pak nadále zůstává v jeho bezedných garážích, odkud pochází u hlavní fotka, a to včetně šasí č. 09R, které bylo vyvedeno přesně v barvách vítěze z Le Mans, pročež na sobě nosí logo kliniky Ueno.
Tím toulka po minulosti končí, nicméně je více než jisté, že ona velmi limitovaná produkce nabízí mnohem více zajímavých příběhů. Na jejich odhalení však musíme vyčkat do dalších let.






















Životní příběhy mnoha McLarenů F1 jsou více než barvité, těchto sedm se různými způsoby ztratilo z o čí veřejnosti
Zdroj: CarThrottle
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 2 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před hodinouSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 2 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 3 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva