Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením

Psal se rok 2000 a automobilový svět okouzloval koncept Jaguaru F-Type. Měl být pravým nástupcem slavného E-Typu, jeho čas ale nikdy nepřišel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením

25.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek

Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením

/

Psal se rok 2000 a automobilový svět okouzloval koncept Jaguaru F-Type. Měl být pravým nástupcem slavného E-Typu, jeho čas ale nikdy nepřišel.

Na přelomu milénia neprožíval britský Jaguar zrovna skvělé časy a přemýšlel nad tím, jak přilákat nové zákazníky a přitom se držet svých kořenů. S podobným přístupem vznikl v roce 1998 model XK180, ale hit se z něj nikdy nestal. O špatné auto rozhodně nešlo, ve výsledku ale okouzlovalo jen malou část z těch, kteří Jaguar dlouhodobě uctívali, i těch, kteří k němu neměli žádný vztah.

Na typické tvary modelů XK130 a E-Type z padesátých, šedesátých a sedmdesátých let minulého století se tak automobilka pokusila navázat konceptem s příznačným jménem - F-Type. Měl být nejkompaktnějším modelem Jaguaru po dlouhých čtyřiceti letech a zároveň konstrukčně velmi moderním vozem, jenž by mohl ke značce přitáhnout tolik potřebné nové zákazníky. F-Type byl předveden poprvé na detroitské North American International Auto Show v roce 2000 a ohlasy byly nadšené - skvěle vypadal a jeho technika byla plně na úrovni.

Design F-type má na svědomí Keith Helfet, který se již podepsal na modelech jako XK180 nebo výjimečném XJ220. F-Type byl na rozdíl od předchozího modelu XK180 zbrusu novým automobilem, který nebyl postaven na žádné používané podvozkové platformě Jaguaru a nemusel se tak držet předem daných proporcí a konstrukčních řešení. Pokud byste si chtěli délkově porovnat například současným model XKR a F-Type, pak dojdete k tomu, že „eFko” je kratší o téměř 65 cm. Šířka F-Type byla navíc zkrácena o rovných 10 cm oproti modelům XKR i XK180. Vskutku kompaktní sporťák.

F-Type byl ukázkou optimalizací a také toho jaký mohl Jaguar v dalším desetiletí být. Využity byly poznatky z oblasti aerodynamiky tak, aby vozidlo mělo ve velkých rychlostech vyšší přítlak díky zadnímu difuzoru. Z dalších „novinek“ v případě F-Type můžeme jmenovat tubusový design předních světel, který je občas nazýván „baroptic“ z důvodu designového podobenství s barovým regálem a zasunutými lahvemi. U zadní světel vozu samozřejmě byla využita LED technologie, která dodávala vozu potřebný punc modernosti.

Interiér F-Type mistrně snoubil tehdy značně zašlou slávu nejúžasnějšího Jaguaru všech dob, modelu E-Type a moderní materiály. Podobný přístup jsme mohli vidět již v případě modelu XK180, nebyl ale dotažen tak daleko. Na materiálech Jaguár nešetřil, a tak v interiéru narazíte sotvakdy na něco jiného než kůži a hliník, který byl využit také na všechny ovládací páčky a tlačítka. Sedadla F-Type jsou pravděpodobně polozávodní skořepiny bohatě čalouněné kůží, aby netlačily ani opravdu rozmazlené řidiče. Posezení v podobném takto jedinečném interiéru může vyvolávat opravdu skvělý pocit.

Agregátem tohoto automobilu byl benzinový motor 3,0 AJ-V6, který se objevit třeba i v Jaguaru S-Type a měl dvě výkonové varianty. Své kořeny má u Fordu a jeho Duratecu, což není ani za mák špatný základ. První varianta bez přeplňování se chlubila 176 kW (240 koní), druhá, „foukaná”, pak až 220 kW (300 koní) výkonu. F-Type měl mít k dispozici pohon zadních nebo všech kol a také volbu automatické či manuální převodovky. Stát nad tímto konceptem pozitivněji smýšlející sudičky, mohli jsme si namíchat velmi zábavné auto z několika základních ingrediencí, které zahrnovali zadní pohon, atmosférický motor a manuální převodovku.

Dnes již víme, že se F-Type do sériové výroby nedostal, místo něj nechala automobilka v nabídce ještě dlouhých šest let strádat již mnohokrát zmiňované XK180, které se s koncem svého životního cyklu na trhu vyloženě trápilo. Současný Jaguar je ve svém smýšlení docela jinde a bude nás Jaguar zásobovat komerčně více uplatnitelnými produkty.

Dnes jsme zavzpomínali na jeden z nejpovedenějších konceptů Jaguaru poslední dekády a můžeme jen litovat faktu, že takto koncipované auto již nemá šanci probojovat se do sériové výroby. Alespoň jako pěkná vzpomínka nás ale může hřát u srdce.


Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 1 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-13Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 2 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-14Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 3 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-15Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 4 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-16Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 5 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-17Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 6 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-9Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 7 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-8Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 8 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-11Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 9 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-12
Koncept Jaguaru F-Type představený na NAIAS v Detroitu v roce 2000

Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 10 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-18Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 11 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-5Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 12 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-6Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 13 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-7Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 14 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-19Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 15 - Jaguar F-Type Jaguar-F-Type-20
Dobové skici Jaguaru F-Type

Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením - 16 - Jaguar XK 130
Původní Jaguar XK130, kterému se spolu s klasickým E-Typem „eFko” nejvíce blížilo

Petr Štefek

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše