Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením
25.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Psal se rok 2000 a automobilový svět okouzloval koncept Jaguaru F-Type. Měl být pravým nástupcem slavného E-Typu, jeho čas ale nikdy nepřišel.
Na přelomu milénia neprožíval britský Jaguar zrovna skvělé časy a přemýšlel nad tím, jak přilákat nové zákazníky a přitom se držet svých kořenů. S podobným přístupem vznikl v roce 1998 model XK180, ale hit se z něj nikdy nestal. O špatné auto rozhodně nešlo, ve výsledku ale okouzlovalo jen malou část z těch, kteří Jaguar dlouhodobě uctívali, i těch, kteří k němu neměli žádný vztah.
Na typické tvary modelů XK130 a E-Type z padesátých, šedesátých a sedmdesátých let minulého století se tak automobilka pokusila navázat konceptem s příznačným jménem - F-Type. Měl být nejkompaktnějším modelem Jaguaru po dlouhých čtyřiceti letech a zároveň konstrukčně velmi moderním vozem, jenž by mohl ke značce přitáhnout tolik potřebné nové zákazníky. F-Type byl předveden poprvé na detroitské North American International Auto Show v roce 2000 a ohlasy byly nadšené - skvěle vypadal a jeho technika byla plně na úrovni.
Design F-type má na svědomí Keith Helfet, který se již podepsal na modelech jako XK180 nebo výjimečném XJ220. F-Type byl na rozdíl od předchozího modelu XK180 zbrusu novým automobilem, který nebyl postaven na žádné používané podvozkové platformě Jaguaru a nemusel se tak držet předem daných proporcí a konstrukčních řešení. Pokud byste si chtěli délkově porovnat například současným model XKR a F-Type, pak dojdete k tomu, že „eFko” je kratší o téměř 65 cm. Šířka F-Type byla navíc zkrácena o rovných 10 cm oproti modelům XKR i XK180. Vskutku kompaktní sporťák.
F-Type byl ukázkou optimalizací a také toho jaký mohl Jaguar v dalším desetiletí být. Využity byly poznatky z oblasti aerodynamiky tak, aby vozidlo mělo ve velkých rychlostech vyšší přítlak díky zadnímu difuzoru. Z dalších „novinek“ v případě F-Type můžeme jmenovat tubusový design předních světel, který je občas nazýván „baroptic“ z důvodu designového podobenství s barovým regálem a zasunutými lahvemi. U zadní světel vozu samozřejmě byla využita LED technologie, která dodávala vozu potřebný punc modernosti.
Interiér F-Type mistrně snoubil tehdy značně zašlou slávu nejúžasnějšího Jaguaru všech dob, modelu E-Type a moderní materiály. Podobný přístup jsme mohli vidět již v případě modelu XK180, nebyl ale dotažen tak daleko. Na materiálech Jaguár nešetřil, a tak v interiéru narazíte sotvakdy na něco jiného než kůži a hliník, který byl využit také na všechny ovládací páčky a tlačítka. Sedadla F-Type jsou pravděpodobně polozávodní skořepiny bohatě čalouněné kůží, aby netlačily ani opravdu rozmazlené řidiče. Posezení v podobném takto jedinečném interiéru může vyvolávat opravdu skvělý pocit.
Agregátem tohoto automobilu byl benzinový motor 3,0 AJ-V6, který se objevit třeba i v Jaguaru S-Type a měl dvě výkonové varianty. Své kořeny má u Fordu a jeho Duratecu, což není ani za mák špatný základ. První varianta bez přeplňování se chlubila 176 kW (240 koní), druhá, „foukaná”, pak až 220 kW (300 koní) výkonu. F-Type měl mít k dispozici pohon zadních nebo všech kol a také volbu automatické či manuální převodovky. Stát nad tímto konceptem pozitivněji smýšlející sudičky, mohli jsme si namíchat velmi zábavné auto z několika základních ingrediencí, které zahrnovali zadní pohon, atmosférický motor a manuální převodovku.
Dnes již víme, že se F-Type do sériové výroby nedostal, místo něj nechala automobilka v nabídce ještě dlouhých šest let strádat již mnohokrát zmiňované XK180, které se s koncem svého životního cyklu na trhu vyloženě trápilo. Současný Jaguar je ve svém smýšlení docela jinde a bude nás Jaguar zásobovat komerčně více uplatnitelnými produkty.
Dnes jsme zavzpomínali na jeden z nejpovedenějších konceptů Jaguaru poslední dekády a můžeme jen litovat faktu, že takto koncipované auto již nemá šanci probojovat se do sériové výroby. Alespoň jako pěkná vzpomínka nás ale může hřát u srdce.









Koncept Jaguaru F-Type představený na NAIAS v Detroitu v roce 2000
Původní Jaguar XK130, kterému se spolu s klasickým E-Typem „eFko” nejvíce blížilo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva