Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se opravuje obří pneumatika důlní sklápečky. Jedna stojí jako nové auto
17.2.2018 | Petr Miler
Oprava normální pneumatiky trvá pár minut a zvládne ji kde kdo. Máte-li ale defekt na důlní sklápěčce, chce to trpělivost. A obrovskou záplatu.
Jak probíhá oprava propíchnuté pneumatiky u osobního auta v servisu, asi všichni víme. Jenže gumy běžných aut na silnicích patří na poli pneumatik k těm nejmenším, a to i pokud máte 20" nebo ještě o něco větší kola. Na druhé straně tohoto spektra stojí např. pneumatiky obřích důlních sklápěček.
Pneumatiky jsou to gigantické, už převážet je musíte s pomocí s hodně silných strojů, ale oprava se tady opravdu vyplatí - cena jedné takové pneumatiky se pohybuje okolo 30 tisíc dolarů (cca 612 tisíc korun) za kus, za to už koupíte velmi slušné nové auto. Princip jejího fungování je navzdory velikost podobný jako u těch malých - uvnitř je vzduch nebo jiný plyn pod určitým tlakem a je to v podstatě on, který drží vozidlo nad zemí. A podobně také může dojít k propíchnutí takovéhle pneumatiky, třebaže propíchnout ji je jistě náročnější než u osobního auta.
Postup opravy je ovšem také výrazně složitější. Německá firma Rema Tip Top se specializuje na výrobu vybavení k takovýmto opravám a právě ona natočila video níže, na kterém se můžeme na celý postup opravy podívat.
Kroků je celá řada a všechny je dopodrobna nebudeme rozebírat. Hlavním rozdílem oproti pneumatice osobního auta je asi nutnost vybrousit do běhounu hlubokou díru až ke konstrukčním vrstvám pneumatiky, aby bylo možné odbrousit trhlinu a vyplnit ji měkkou pryží.
Zajímavostí je také velká záplata, kterou opravář lepí na defekt pneumatiky zevnitř. Velmi dbá na to, aby byla díra přesně uprostřed záplaty, a i pro záplatu vybrušuje poměrně hluboký prostor. Její okolí navíc oblepí více různými pásky gumy. Všimněte si také speciálních nástrojů, které přijdou ke slovu víc než dost, a provázků, sloužících k ventilaci. Proč jsou nutné, nevíme jistě, asi kvůli pohybům měkké pryže.
Pokud byste čekali nějaké použití tepla, nějaké tavení gumy a její slepování tímto způsobem, čekali byste marně. Všechno je děláno „za studena” a finální, nový kousek běhounu je konečně tvořen stejnou měkkou pryží, která vyplnila i vybroušený defekt, nyní pohřbený pod mnoha dalšími vrstvami. Je to fascinující proces, něco takového ve vašem pneuservisu technika dělat neuvidíte...
Oprava poškozené pneumatiky důlní sklápěčky krok za krokem










































Oprava pneumatiky důlní sklápěčky je proces vyžadující trpělivost
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
před 45 minutamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 2 hodinamiBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
před 3 hodinamiJeden z největších propadáků velkých moderních aut nikdo nechce ani ojetý, sotva použitý je k mání za jednotky procent původní ceny
před 5 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch