Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaké je řídit auto nadzvukovou rychlostí? Jediný muž, který to dokázal, vzpomíná
20.10.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek
Před 20 lety byl stanoven rychlostní rekord 1 228 km/h. Stejný člověk se chce dostat nad 1 600 km/h. Takhle vzpomíná na dvacetiletý rekord.
Pokud vás zajímají rekordy a kuriozity, jistě vám nebude neznámé jméno Thrust SSC. Andy Green s ním v říjnu roku 1997 stanovil světový rychlostní rekord s hodnotou 1 228 km/h a také se stal prvním člověkem, který v autě - byť jako běžný vůz moc nevypadalo - překonal rychlost zvuku. Jeho rekord dodnes nebyl překonán. Chce to udělat sám Green a také se dostat přes 1 600 km/h s novým strojem Bloodhound SSC.
Ovšem, než se tak stane, Green se rozpovídal o tom, jaké to je, řídit auto v rychlostech, kterými se běžně pohybují jen stíhací letadla. V žádném případě to neznamená jen šlápnout na plyn a držet se volantu. Nikoliv, zrovna na plyn se musí při rozjezdu z klidu šlapat jen velmi, velmi zlehka, abyste do motorů nenasáli půlku pouště, po které jedete, Thrust SSC totiž měl sací otvory proudových motorů dost nízko nad zemí.
Až když se dostanete nad 160 km/h, můžete zvolna přidat na plný plyn prvního stupně, protože až tehdy proudí do turbín dostatek vzduchu. A ještě o něco později můžete dát skutečně plný plyn a začít zrychlovat o 40 km/h každou vteřinu. Až do nějakých 600 mph, tedy 966 km/h.
Thrust SSC se při pokusu o rekord před 20 lety pohyboval docela dost ze strany na stranu. Jednak, ve vysokých rychlostech měl přítlak sotva dostatečný na to, aby kola udržela kontakt s povrchem, protože jakýkoliv vyšší přítlak by ho zbytečně brzdil. Jednak, byl velmi citlivý na boční vítr, takže Green musel volantem docela dost točit, aby vůz udržel v přímém směru. Uvidíte to na videu níže.
A jednak, v rychlostech nad 966 km/h začalo auto kvůli konstrukci zadní nápravy silně táhnout doleva, takže Green musel otočit volant o 90° doprava, jen aby nevyjel příliš daleko z vytyčené trasy. To bylo důležité, protože musel správně trefit měřený úsek dlouhý jednu míli, tedy 1 609 metrů, a samozřejmě v něm musel jet co nejrychleji. Také musel ubrat plynu, aby vůz stabilizoval a vrátil do správné trasy.
Když konečně začal proudit vzduch nadzvukovou rychlostí kolem celého auta, nikoliv jen nad ním a pod ním, vůz se stabilizoval a jel rovně, jako když střelí. A nebyl přitom potichu, samozřejmě: „Je to ten nejhlasitější, největší řev, který jsem kdy slyšel,” říká Green. Měřenou míli projel zhruba za 4,7 sekundy.
Brzdění je skoro podobná věda. Nejprve uvolníte plyn; i když Thrust SSC nemá moc velký odpor vzduchu, z nadzvukové rychlosti zpomaluje s přetížením přes 1 g. Ve chvíli, kdy se rychlost vozu rovná vzdálenosti v metrech do bodu, kde je třeba zastavit, vypustíte brzdné padáky. Zhruba 800 metrů před bodem zastavení Green vypíná motory, aby stihly vychladnout a nic nezapálily, a správně zastavuje přímo před lidmi, jejichž práce je otočit auto a znovu ho připravit tak, aby mohlo projet měřenou mílí v opačném směru do hodiny. Jen tak může být rekord uznán.
K rekordu vážně nestačí zašlápnout plyn do podlahy a držet se volantu, řídit takový stroj je docela věda
Zdroj: Bloodhound SSC@YouTube
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova