Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lancia Hyena: kupé s technikou Integrale odpravila sama Lancia
4.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Výjimečný stroj nebyl hezký, proti Deltě Integrale byl ale o 200 kg lehčí a ještě silnější. Lancia mu nakonec nepřála, teď je cenný.
Deltu Integrale zná snad každý automobilový nadšenec a nezáleží na tom, jestli holduje spíš Formuli 1, automobilovým soutěžím nebo prostě dobrým autům. I tento pětidveřový hatchback, kterému svaly přetékají, kudy to jde, je poměrně vzácný. Na základě Integrale však na začátku 90. let minulého století za přispění karosárny Zagato vzniklo auto ještě vzácnější - Lancia Hyena.
Za tímto nápadem stál nizozemský obchodník Paul Koot, který ve spolupráci s karosárnou Zagato a samotnou automobilkou Lancia chtěl dát vzniknout ještě exkluzivnějšímu stroji, který by existoval jen v pěti stovkách exemplářů. Karosárna Zagato tedy navrhla karoserii a na základě Delty Integrale postavila stroj, který se světu ukázal v roce 1992. A jako všechno od Zagata, publikum ho buď milovalo, nebo nenávidělo - prvoplánově krásné auto to totiž ani zdaleka není, jak vidno i na snímcích. Jméno Hyena se v tomto případě zdá být příznačné.
Třebaže tahle Lancia působí trochu zakulaceným dojmem, ve své době byla schopná prohnat většinu sporťáků. Z Integrale totiž pod plastovou (!) slupkou zůstalo všechno, tedy stálý pohon všech kol a přeplňovaný dvoulitr Lampredi, který dostal ještě pár koníků navíc a nabídl jich tak 254. To spolu s hmotností 1 150 kg, o téměř 200 kg méně než v případě Integrale, znamenalo zrychlení na stovku za 5,4 sekundy. Před třiadvaceti lety.
O velké zhubnutí se kromě plastové karoserie postarala také karbonová palubní deska, která sice designem nikdy vynikat nebude, rozhodně ale je funkční a váží jen pár kilo. Z karbonu jsou také navazující výplně dveří. A je to pravý karbon, imitaci v takto zakázkové stavbě nečekejte. V základní výbavě byla Hyena také jen dvoumístná, třebaže část vyrobených strojů zadní lavici dostala jako příplatek.
Pro Lancii to tedy mohl být krok ke smetánce a pět stovek vyrobených kousků mohlo znamenat velkou porci exkluzivity. Z dohody ale na poslední chvíli vycouvala. To však neznamenalo konec Hyeny ještě před začátkem, nýbrž jen „trochu” více komplikací. Paul Koot se totiž nehodlal vzdát a tak začal ve spolupráci se Zagatem Hyeny stavět na vlastní pěst. Kompletní Delty Integrale putovaly z Itálie do Nizozemí, kde byly zbaveny karoserie. Pak byly převezeny do Itálie, kde z nich u Zagata udělali Hyeny - bez interiéru. Pro ten si vozy jely zpět do Nizozemí a až pak šly do prodeje.
Takto složitý postup znamenal cenu na dostřel Porsche 911 a také to, že nakonec během pár let vzniklo pouhých 25 Hyen. To z nich však paradoxně dělá mnohem větší raritu a také to dnes jejich ceny šroubuje mnohem výše, než kdyby skutečně vzniklo všech pět stovek plánovaných kousků. Právě žlutý kus na snímcích níže je na prodej, a to v přepočtu za téměř 2,6 milionu korun. Černý stroj, který také můžete vidět níže, se prodal v roce 2012 v aukci za téměř 2,2 milionu (tehdejším kurzem).
Za tyto peníze dostanete sice nijak zvlášť hezké, ale určitě velmi zajímavé a neokoukané auto. Jen bude potřeba se připravit na to, že pouze hrstka nadšenců a fanoušků dnes již mrtvé značky Lancia pozná, co za klenot před sebou vidí.









Jako všechno od Zagata je i Lancia Hyena trochu... neobvyklá
Tato černá Hyena stála nového majitele v roce 2012 necelých 90 tisíc eur
Tato žlutá Hyena se švýcarskou registrací je k mání za 95 tisíc eur
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
včeraNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou včera 15:00
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu včera 11:38
- Co nového v prostřední kubatuře 29.5.2025
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP 29.5.2025
- Těžké zranění Lucy Mariniho 29.5.2025
Nejnovější články
BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
před 8 hodinamiNěkdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
před 10 hodinamiTak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
před 11 hodinamiVW se chce zachránit s pomocí svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne ve velkém jako hotovku
včeraFord musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva