Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu
5.3.2022 | Petr Prokopec
Dekády ji prakticky nikdo nerozporoval, dokonce sám Mercedes ji dodnes přiživuje v oficiálních prezentačních materiálech formulového týmu Mercedes. Jenže realita je jiná, legenda o seškrábání barvy ze soutěžního modelu W25 kvůli odlehčení nemá s realitou nic společného.
Závodní vozy Mercedesu jsou všeobecně zaškatulkované jako Stříbrné šípy. V posledních dvou letech sice monoposty Formule 1 nesly černé barvy, ovšem pouze proto, že Lewis Hamilton donutil tým k výraznější podpoře hnutí Black Lives Matter. Je pak otázkou, zda pro letošek jeho slovo ztratilo na váze, nebo zda třícípá hvězda považuje své angažmá v boji proti rasové diskriminaci za dostatečné, realitou je ale tak jako tak návrat stříbrného laku. Ten přitom Mercedes používá již od 30. let minulého století, ovšem nikoliv z důvodu, který máte nejspíše zapsán v paměti a který sama stát dodnes šíří.
Dle legendy v roce 1934 dorazil tovární tým značky na závod na Nürburgringu se třemi exempláři Mercedesu W25. Jejich hmotnost však měla přesáhnout maximálně povolených 750 kilogramů. A proto šéf týmu Alfred Neubauer a závodní jezdec Manfred von Brauchitsch měli přijít s nápadem, že do té doby používanou bílou barvu jednoduše seškrábou. A jak měli říct, tak měli i udělat, díky čemuž automobilka neměla mít se splněním limitu problém. Von Brauchitsch pak při vůbec prvním ostrém nasazení modelu W25 závod vyhrál.
O zrod této legendy se zasloužil sám Neubauer, který ji takto popsal ve svých memoárech. Ty poprvé vydal v roce 1958, kdy již byl na odpočinku a s odstupem několika dekád jeho slova nikdo nerozporoval. V případě automobilky ani neměl kdo, Mercedes už nebyl součástí závodního světa. Po nesmírně tragické havárii v Le Mans v roce 1955 totiž automobilka oznámila odchod, neboť to byl právě její model (300 SLR), který měl na kontě životy 83 diváků. Je však nutné dodat, že třícípá hvězda v tom byla nevinně, neboť vše odstartoval nepříliš promyšlený manévr Mika Hawthorna jedoucího v Jaguaru.
Zpět ale k Stříbrným šípům, jejichž kořeny sahají do roku 1932. Tehdy automobilka kvůli dozvukům Velké hospodářské krize neměla vlastní závodní tým. Von Brauchitsch tak do závodu Avusrennen nastoupil v Mercedesu SSKL, který patřil jeho bratranci Hansi von Zimmermanovi, a to za finanční pomoci svého sponzora Neubauera. Na startovním roštu pak bylo možné nalézt i Rudolfa Caracciolu, který měl k dispozici tovární Alfu Romeo. Do závodu však vstupoval jako soukromník, tedy s bílým lakem.
Za daným pravidlem stojí rozhodnutí, jenž padlo již v roce 1900. Tehdy totiž musely závodníci do podniku Gordon Bennett Cup nastoupit s vozem vyvedeným vždy ve specifické národní barvě. A zatímco Francie byla spojena s modrou, Velká Británie se zelenou a Itálie s červenou, na Německo vyšla bílá. Ta ostatně zdobila i model SSKL, se kterým Caracciola nastoupil v roce 1931 do závodu Mille Miglia. Ten pak společně se spolujezdcem Wilhelmem Sebastianem opanoval.
Vrátit se tím můžeme k von Brauchitschovi, kterému Reinhard von Koenig-Fachsenfeld navrhl aerodynamickou hliníkovou karoserii, aby jeho standardní vůz byl alespoň trochu konkurenceschopný. Šlo přitom o krok správným směrem, neboť upravený SSKL dosahoval na rovinkách více než dvousetkilometrové rychlosti. Díky tomu von Brauchitsch svedl ostrý souboj s Caracciolou, který nakonec skončil jeho vítězstvím.
Kde přesně se jeho auto stalo stříbrným, není jasné, ale rozhodně se to nestalo až v roce 1934, přišlo to mnohem dříve. Legenda kolem Eifelrennen a Avusrennen má díry už v tom, že nebyly pořádány podle pravidel platných pro tehdejší Grand Prix, a tak neplatil ani limit pro minimální hmotnost. Mercedesy navíc nebyly jedinými vozy, které přešly na stříbrno barvu, existují fotografické důkazy, že už před závodem v roce 1934 byly Auto Uniony Typ A oděny do stejné barvy.
Označení Stříbrné šípy se v roce 1934 zrodilo jinak. Mercedesy nastoupily do závodu v už zažitých stříbrných barvách, Avusrennen byl ale jedním z prvních závodů, který byl naživo vysílán v rádiu. Komentátoři upravený Mercedes, který nebyl dvakrát vzhledný, tehdy podle jeho barvy poněkud optimisticky označili jako Stříbrný šíp, což si lidé i kvůli strhujícímu finále velmi dobře zapamatovali. Neubauer ale na tomto příběhu legendu nezaložil, místo toho si vymyslel tu o odlehčování.
Lze pak už jen dodat, že Neubauer se i díky tomu úspěchu stal vůbec prvním šéfem továrního týmu Mercedesu, do kterého v roce 1934 nalákal i von Brauchitsche. Ten pak zmiňovaný závod na Nürburgringu skutečně vyhrál, přičemž pro W25 šlo skutečně o debutový podnik. Alespoň část legendy je tedy pravdivá.
Závodní vozy Mercedesu byly původně lakovány bílou, která je patrná třeba na modelu SSKL, za jehož volantem Rudolf Caracciola opanoval v roce 1931 podnik Mille Miglia. Foto: Mercedes-Benz
V roce 1932 se pak na šasí SSKL objevila upravená hliníková karoserie, která již nebyla lakována. Za volantem přitom v závodě Avusrennen seděl Manfred von Brauchitsch (na snímku uprostřed, vpravo je pak Alfred Neubauer), jenž svedl těžkou bitvu s Caracciolou. Rádia přitom posluchače zmiňovala právě o vítězství Stříbrného šípu. Foto: Mercedes-Benz
Slavný vůz německá automobilka v roce 2019 zrenovovala. Respektive, jelikož se originál ztratil, vyrobila jej znovu, a to za použití některých dobových komponentů, mezi něž patřilo šasí modelu SSK a motor modelu SS. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Jalopnik, Mercedes-Benz
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 33 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024 - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
29.3.2024 - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
29.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz