Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu

Dekády ji prakticky nikdo nerozporoval, dokonce sám Mercedes ji dodnes přiživuje v oficiálních prezentačních materiálech formulového týmu Mercedes. Jenže realita je jiná, legenda o seškrábání barvy ze soutěžního modelu W25 kvůli odlehčení nemá s realitou nic společného.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu

5.3.2022 | Petr Prokopec

Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu

/

Foto: Mercedes-Benz

Dekády ji prakticky nikdo nerozporoval, dokonce sám Mercedes ji dodnes přiživuje v oficiálních prezentačních materiálech formulového týmu Mercedes. Jenže realita je jiná, legenda o seškrábání barvy ze soutěžního modelu W25 kvůli odlehčení nemá s realitou nic společného.

Závodní vozy Mercedesu jsou všeobecně zaškatulkované jako Stříbrné šípy. V posledních dvou letech sice monoposty Formule 1 nesly černé barvy, ovšem pouze proto, že Lewis Hamilton donutil tým k výraznější podpoře hnutí Black Lives Matter. Je pak otázkou, zda pro letošek jeho slovo ztratilo na váze, nebo zda třícípá hvězda považuje své angažmá v boji proti rasové diskriminaci za dostatečné, realitou je ale tak jako tak návrat stříbrného laku. Ten přitom Mercedes používá již od 30. let minulého století, ovšem nikoliv z důvodu, který máte nejspíše zapsán v paměti a který sama stát dodnes šíří.

Dle legendy v roce 1934 dorazil tovární tým značky na závod na Nürburgringu se třemi exempláři Mercedesu W25. Jejich hmotnost však měla přesáhnout maximálně povolených 750 kilogramů. A proto šéf týmu Alfred Neubauer a závodní jezdec Manfred von Brauchitsch měli přijít s nápadem, že do té doby používanou bílou barvu jednoduše seškrábou. A jak měli říct, tak měli i udělat, díky čemuž automobilka neměla mít se splněním limitu problém. Von Brauchitsch pak při vůbec prvním ostrém nasazení modelu W25 závod vyhrál.

O zrod této legendy se zasloužil sám Neubauer, který ji takto popsal ve svých memoárech. Ty poprvé vydal v roce 1958, kdy již byl na odpočinku a s odstupem několika dekád jeho slova nikdo nerozporoval. V případě automobilky ani neměl kdo, Mercedes už nebyl součástí závodního světa. Po nesmírně tragické havárii v Le Mans v roce 1955 totiž automobilka oznámila odchod, neboť to byl právě její model (300 SLR), který měl na kontě životy 83 diváků. Je však nutné dodat, že třícípá hvězda v tom byla nevinně, neboť vše odstartoval nepříliš promyšlený manévr Mika Hawthorna jedoucího v Jaguaru.

Zpět ale k Stříbrným šípům, jejichž kořeny sahají do roku 1932. Tehdy automobilka kvůli dozvukům Velké hospodářské krize neměla vlastní závodní tým. Von Brauchitsch tak do závodu Avusrennen nastoupil v Mercedesu SSKL, který patřil jeho bratranci Hansi von Zimmermanovi, a to za finanční pomoci svého sponzora Neubauera. Na startovním roštu pak bylo možné nalézt i Rudolfa Caracciolu, který měl k dispozici tovární Alfu Romeo. Do závodu však vstupoval jako soukromník, tedy s bílým lakem.

Za daným pravidlem stojí rozhodnutí, jenž padlo již v roce 1900. Tehdy totiž musely závodníci do podniku Gordon Bennett Cup nastoupit s vozem vyvedeným vždy ve specifické národní barvě. A zatímco Francie byla spojena s modrou, Velká Británie se zelenou a Itálie s červenou, na Německo vyšla bílá. Ta ostatně zdobila i model SSKL, se kterým Caracciola nastoupil v roce 1931 do závodu Mille Miglia. Ten pak společně se spolujezdcem Wilhelmem Sebastianem opanoval.

Vrátit se tím můžeme k von Brauchitschovi, kterému Reinhard von Koenig-Fachsenfeld navrhl aerodynamickou hliníkovou karoserii, aby jeho standardní vůz byl alespoň trochu konkurenceschopný. Šlo přitom o krok správným směrem, neboť upravený SSKL dosahoval na rovinkách více než dvousetkilometrové rychlosti. Díky tomu von Brauchitsch svedl ostrý souboj s Caracciolou, který nakonec skončil jeho vítězstvím.

Kde přesně se jeho auto stalo stříbrným, není jasné, ale rozhodně se to nestalo až v roce 1934, přišlo to mnohem dříve. Legenda kolem Eifelrennen a Avusrennen má díry už v tom, že nebyly pořádány podle pravidel platných pro tehdejší Grand Prix, a tak neplatil ani limit pro minimální hmotnost. Mercedesy navíc nebyly jedinými vozy, které přešly na stříbrno barvu, existují fotografické důkazy, že už před závodem v roce 1934 byly Auto Uniony Typ A oděny do stejné barvy.

Označení Stříbrné šípy se v roce 1934 zrodilo jinak. Mercedesy nastoupily do závodu v už zažitých stříbrných barvách, Avusrennen byl ale jedním z prvních závodů, který byl naživo vysílán v rádiu. Komentátoři upravený Mercedes, který nebyl dvakrát vzhledný, tehdy podle jeho barvy poněkud optimisticky označili jako Stříbrný šíp, což si lidé i kvůli strhujícímu finále velmi dobře zapamatovali. Neubauer ale na tomto příběhu legendu nezaložil, místo toho si vymyslel tu o odlehčování.

Lze pak už jen dodat, že Neubauer se i díky tomu úspěchu stal vůbec prvním šéfem továrního týmu Mercedesu, do kterého v roce 1934 nalákal i von Brauchitsche. Ten pak zmiňovaný závod na Nürburgringu skutečně vyhrál, přičemž pro W25 šlo skutečně o debutový podnik. Alespoň část legendy je tedy pravdivá.


Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 1 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 01Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 2 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 02Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 3 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 03Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 4 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 04
Závodní vozy Mercedesu byly původně lakovány bílou, která je patrná třeba na modelu SSKL, za jehož volantem Rudolf Caracciola opanoval v roce 1931 podnik Mille Miglia. Foto: Mercedes-Benz

Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 5 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 05Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 6 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 06
V roce 1932 se pak na šasí SSKL objevila upravená hliníková karoserie, která již nebyla lakována. Za volantem přitom v závodě Avusrennen seděl Manfred von Brauchitsch (na snímku uprostřed, vpravo je pak Alfred Neubauer), jenž svedl těžkou bitvu s Caracciolou. Rádia přitom posluchače zmiňovala právě o vítězství Stříbrného šípu. Foto: Mercedes-Benz

Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 7 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 07Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 8 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 08Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 9 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 09Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 10 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 10Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 11 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 11Legenda o označení Stříbrné šípy pro závodní Mercedesy je lež, ač ji rozšířil sám šéf týmu - 12 - Mercedes-Benz SSKL a Stribrne sipy 12
Slavný vůz německá automobilka v roce 2019 zrenovovala. Respektive, jelikož se originál ztratil, vyrobila jej znovu, a to za použití některých dobových komponentů, mezi něž patřilo šasí modelu SSK a motor modelu SS. Foto: Mercedes-Benz

Zdroje: Jalopnik, Mercedes-Benz

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše