Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek

Je to jedna z nejslavnějších aukčních firem světa, která už do světa poslala auta za miliardy, přesto si v tomto případě netroufá odhadnout, kam až vyšplhá přihazování zámožných sběratelů. Spojení McLarenu F1, Larryho Ellisona a minimálního nájezdu táhne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek

včera | Petr Prokopec

Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek

/

Foto: Sothebys, tiskové materiály

Je to jedna z nejslavnějších aukčních firem světa, která už do světa poslala auta za miliardy, přesto si v tomto případě netroufá odhadnout, kam až vyšplhá přihazování zámožných sběratelů. Spojení McLarenu F1, Larryho Ellisona a minimálního nájezdu táhne.

Revoluční McLaren F1 asi není třeba komukoli představovat, jde o jednu z největších automobilových ikon, jaké kdy vznikly. S jeho výrobou britská firma (tehdy to ani nebyla automobilka) odstartovala v roce 1992, přičemž celkově vzniklo pouze 106 exemplářů. V to jsou počítány jak čistě silniční verze, tak i závodní speciály a prototypy. Díky tomu zde máme také jedno z nejvzácnějších aut historie. Když k tomu pak ještě přihodíte titul někdejšího nejrychlejšího vozu planety a dodnes nejrychlejšího silničního vozu s motorem bez turba, je rázem jasné, proč každý McLaren F1 mění majitele za sumy, vedle nichž se studem červenají i ministři financí menších států.

Za pár dní ovšem nejspíš dojde na nový rekord. Aukční síň RM Sotheby's totiž chystá dražbu šasí č. 062, které bylo původně v roce 1997 doručeno Larrymu Ellisonovi, zakladateli společnosti Oracle. Šlo přitom o jeden z pouhých sedmi exemplářů, které byly oficiálně dodány do Spojených států, a to firmou Ameritech. Pro zajímavost dodáme odbočku, která se týká jednoho z dalších šesti vozů - šasí č. 067 si totiž o dva roky později převzal další z tehdejších vzkvétajících vizionářů v Silicon Valley, a sice Elon Musk, který jej později nepojištěný rozsekal na kaši.

Ellison si vůz ponechal do roku 2005 (Musk ještě o dva roky déle), kdy jej prodal dalšímu sběrateli ze San Franciska. Tou dobou měl přitom McLaren F1 najeto méně než čtyři tisíce kilometrů. Další během následujících pěti let přihodil dalších zhruba 1 600 km, než se kupé lakované stříbrnou barvou Magnesium Silver dostalo ke svému současnému majiteli. Ten si jej užíval ze všech nejvíc, počet najetých kilometrů totiž navýšil na přibližně 10 500. Po celou tu dobu ale zůstával v oblasti sanfranciského zálivu.

S ohledem na tak nízký nájezd asi nepřekvapí špičková kondice. Třetí majitel v pořadí navíc vzácnému vozu dopřál odpovídající servis. V roce 2012 tak kupé zamířilo zpátky do Británie, kde se přímo u McLarenu dočkalo nových chladičů a vylepšené klimatizace. Zároveň také disponuje speciálními hliníkovými palivovými nádržemi, stejně jako sportovním výfukem. Předloni pak vůz ve filadelfském servisu značky dostal nové obutí a svíčky. Došlo pak i na repasi převodovky.

Vůbec poslední servis se týkal nahrazení čelního okna novým, přičemž drobných oprav se dočkala také zlatá fólie v motorovém prostoru. McLaren zároveň po důkladné kontrole vydal certifikát, ve kterém stvrzuje špičkovou mechanickou i vizuální kondici. I proto si u RMS ani netroufají odhadovat, za kolik se vůz přesně prodá - sázejí jen na „víc než 23 milionů dolarů”, tedy nejméně skoro půl miliardy korun. Nedivili bychom se ale, kdyby to bylo klidně milionů 30, a to přesto, že vůz bude dražen v uzavřeném kruhu vybraných zájemců - na vaši naditou prkenici bez pozvánky nebude nikdo zvědavý.

Můžeme už jen dodat, že součástí „prodejního balíčku“ je nejen původní výfuk, ale také veškeré typické doplňky s McLarenem F1 spojené. Tedy původní sada zavazadel, servisní modem/laptop, sada nářadí, sada leštících prostředků Auto Glym, cestovní oblek či ochranný potah karoserie. Klíčové pak je, že nikdy nebyl přelakován a měněno nebylo ani vnitřní černo-šedé čalounění, na což u řady jiných kousků došlo. A i to koncovou cenu požene hodně vysoko.


Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 1 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 01Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 2 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 02Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 3 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 03Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 4 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 04Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 5 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 05Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 6 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 06Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 7 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 07Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 8 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 08Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 9 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 09Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 10 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 10Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 11 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 11Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 12 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 12Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 13 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 13Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 14 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 14Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek - 15 - McLaren F1 1997 Larry Ellison 15
Tento McLaren F1 měl od svého vzniku v roce 1997 jen tři majitele, přičemž poslední z nich na údržbě rozhodně nešetřil. A i když za volant usedal ze všech nejčastěji, celkový nájezd nečiní ani 10 500 km. Na koupi tak i půl miliardy korun může být málo. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.