Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lotec Mercedes C1000: stroj na přání zvládal 431 km/h už v roce 1995
23.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Už Před dvaceti lety vznikl silniční vůz schopný maximálky, jež Veyron zvládá dnes. Byl jen jediný.
Píše se rok 1994, silniční auta se teprve nedávno dostala s maximálkou přes 350 km/h, a to zásluhou McLarenu F1, tehdy nejrychlejšího produkčního auta na světě. U Mercedesu zvoní telefon a na druhém konci linky je byznysmen ze Spojených arabských emirátů, obchodník s černým zlatem. Jeho přání zní jasně: automobil, který v rychlosti zesměšní všechno ostatní, co na silnicích člověk může potkat.
Takhle nějak mohl probíhat první impuls ke stavbě stroje, který by ještě do nedávné doby držel rekord nejrychlejšího silničního auta planety. Jmenuje se Lotec Mercedes C1000 a už tento název může dávat tušit, co se za jeho rychlostí skrývalo, ale nepředbíhejme. Mercedes se s tímto úkolem obrátil na tunerskou firmu Lotec, se kterou v 90. letech spolupracoval, a společně se pustili do stavby tohoto stroje.
Písmenko C v názvu znamená Carbon fibre, tedy karbonové vlákno - a právě z tohoto materiálu je drtivá většina tohoto auta postavena. Základem šasí je karbonová vana, na kterou jsou připevněny ostatní díly konstrukce a samozřejmě karbonová karoserie. Jak vidno i na obrázcích a jak je u supersportů z 90. let obvyklé, postupně lze odklopit většinu karoserie. Dveře se otvírají nahoru a například pro přístup k motoru je třeba zvednout celou záď.
Tím motorem není nic jiného než 5,6litrový vidlicový osmiválec Mercedesu, který dostal dvě turbodmychadla Garrett s měnitelným tlakem. Samozřejmě dostal hromadu dalších novinek, zejména byl namontován doprostřed, takže chlazení, sání i výfukový systém jsou kompletně zakázkové. Ona turbodmychadla z motoru byla schopna dostat 850 koní a 980 Nm. To však nebyla konečná, tlak se dal zvýšit na 1,1 baru, kdy motor produkoval rovných 1 000 koní - a odtud je v názvu ta tisícovka.
Výkon proudí na zadní kola přes pětistupňový manuál Hewland a díky karbonu ukáže Lotec Mercedes C1000 na váze asi 1 080 kilogramů, takže s oněmi 850 PS zvládne stovku za 4,2 vteřiny a maximálku dost blízkou McLarenu F1 - je na hodnotě 374 km/h. Když ale plnicí tlak zvýšíte na 1,1 baru a motor produkuje tisíc koní, je čas potřebný ke zrychlení na 60 mph 3,2 vteřiny a maximálka není o nic méně než 431 km/h.
Necelých 1,1 tuny je na auto takových výkonů hmotnost skutečně nízká, mohla ale být ještě nižší. V kabině si totiž řidič může užívat kvalitního audiosystému, klimatizace nebo koženého čalounění, není zas tak spartánská, jak by člověk od stroje postaveného pro maximální rychlost očekával. Zajímavostí může být také fakt, že sedačky tu ve skutečnosti vůbec nejsou, polstrování je přilepeno přímo na karbonové vaně, a seřizují se volant a pedály. A obě místa mají k dispozici dva klasické tříbodové bezpečnostní pásy, každý z jedné strany. Displej na videu ukazuje stav pohonného ústrojí, například se tu dozvíte i aktuální tlak paliva, ale určitě nebudete mít čas se sem za jízdy dívat.
Čeho tu nicméně není nazbyt, je prostor - toho tu je velmi, velmi málo a pasažéři si sedí dost blízko. Auto není malé, na šířku má rovné dva metry, jenže má ohromné prahy, takže kromě toho, že tu není místo, se dovnitř člověk souká dost těžko. A mezi sedadly moc místa být nemusí, protože řidič sedí vpravo a řadicí páka je vpravo od volantu, jak ukážou i obrázky a video. Kromě dvoumetrové šířky zmiňme také délku 4,3 metru a výšku pouhých 1 150 mm. Vůz sedí na 17" kolech BBS s centrálními matkami, obutých do pneumatik o rozměru 265/40 R17 vpředu a 335/35 R17 vzadu. Pod nimi pracují závodní ocelové brzdy AP-IMSA.
Mercedes spolu s Lotecem toto auto dokončil a onomu majetnému arabskému podnikateli předal v roce 1995. Na světě existuje pouze tento jediný kus, oděný do stříbrného laku s červenočerným interiérem. Proto se také o tomhle autě nikdy nezmiňovaly knihy rekordů jako o nejrychlejším autě - je to totiž vůz silniční, ale nikoliv produkční, sériový proto i po jeho představení zůstal králem McLaren F1 a o deset let později žezlo převzalo Bugatti Veyron, které jej oficiálně svou verzí Super Sport drží dodnes.
Netušíme, zda někdo někdy skutečně zkoušel maximálku 431 km/h. Po pravdě, byl by to počin dost odvážný, zejména když se podíváte na video níže, na kterém C1000 působí dost chatrně. Nicméně funguje, zní naprosto božsky a dělá pořádný kravál, jak se na tisícikoňový supersport z 90. let patří. A ještě dnes vypadá jako z jiného světa, když mu odpustíte ta zadní světla ze staré Alfy Romeo.
Před několika lety se Lotec Mercedes C1000 z ničeho nic objevil v USA v jednom dealerství a o chvíli později byl na prodej v aukci v přepočtu za 31,3 milionu korun. To je hromada peněz, ale i tak to je zlomek částky, kterou do něj onen arabský podnikatel investoval. V roce 1995 to bylo 3,5 milionu dolarů a to v dnešních penězích odpovídá více než 132,2 milionu korun...

































Ještě dnes tvary i výkony Lotecu Mercedesu C1000 ohromí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Agostini chválí Márqueze – kritika fanoušků Rossiho 03:27
- Jezdci MotoGP od Ducati testovali na Balaton Ringu včera 20:00
- Superbike: Za jakých podmínek může zůstat Bautista u Ducati Aruba.it. včera 12:00
- Nový rekord Locatelliho v Suzuce 5.8.2025
- Rozhodnutí IRRC se u mnohých setkává s nepochopením 4.8.2025
Nejnovější články
Honda prodělala za jediný kvartál na elektromobilech 16 miliard Kč. Ve světlé chvíli přiznala: Byl to omyl
před 2 hodinamiNěmci vzali Erdoganovu pýchu a zkusili s ní ujet 2 000 km z Turecka do Německa. Takto dopadli
včeraBezpečnost moderních SUV je fikce. Spousta lidí už z nich ani pořádně nevidí na cestu
včeraHonda Civic pro EU dostala facelift. Její fiasko nemá šanci zvrátit, leda by ji tuningové firmy začaly předělávat na BMW 3
včeraAni 40 modelů není dost. Mercedes brzy odhalí hned 18 dalších novinek, chce jimi zachránit upadající prodeje
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 08.06. 15:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch
- Rychlodotazy 08.06. 10:15 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.06. 09:55 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 08.05. 20:38 - řidičBOB
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 08.05. 15:14 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.05. 09:07 - řidičBOB
- Politický koutek 08.04. 19:59 - M.Z.