Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mr. Bean prodává své auto. Mini? Ne, McLaren F1 za 0,3 miliardy
24.1.2015 | Petr Miler | 7 příspěvků
F1 je jedním z nejúchvatnějších aut vůbec a podle toho také stojí. Zvlášť byl-li jeho majitelem slavný komik.
McLaren P1 je jedním z nejobletovanějších aut posledních let, už při jeho premiéře jsme ale řekli, že se svému duchovnímu předchůdci z roku 1992 nemůže rovnat. Ten nejenže byl s maximální rychlostí 400 km/h rychlejší, tehdy dokonce úplně nejrychlejší na světě, byl zcela jedinečný, průlomový, svět automobilů nadobro měnící. Něco takového dnes P1 jednoduše neznamená, pokud ale chcete zažít revoluci, kterou přinesl jeho předchůdce, můžete si jej pořád koupit. Pochopitelně jako ojetý, třeba od Mr. Beana.
Samozřejmě nemluvíme o oné seriálové a filmové postavě, ale o člověku, který ji vymyslel a ztvárnil - Britu Rowanu Atkinsonovi. Dnes už 60letý herec je známý nejen pro svůj komediální talent, je také vášeň pro automobily. Rád je řídí a vlastní spoustu zajímavých vozů, mezi nimiž najdeme právě i jeden McLaren F1.
Že jde o naprostou automobilovou raritu jistě nemusíme připomínat. Těchto aut vzniklo pouze 106 ve všech verzích a v silniční specifikaci, jakou má „Mr. Bean”, jich ve Wokingu vyrobili jen 64. Atkinson si jej jako nový pořídil v roce 1997 s číslem 61 (vznikly už tedy jen tři další vozy) a zaplatil za něj 640 tisíc liber. Dnes, po 18 letech, 41 000 ujetých mílích (asi 66 tisíc km) a dvou nehodách, jej nabízí u londýnského prodejce luxusního zboží Taylor & Crawley za neskutečných 8 milionů liber, dnešním kurzem tedy bezmála za 300 milionů Kč.
Svou roli v této ceně jistě hraje i fakt, že prvním majitelem byl tak slavný člověk, klíčové to ale není. Za stamiliony se McLareny F1 prodávají po komkoli a i když Atkinson nemůže k vozu připnout cedulku „koupeno v UK, první majitel, nehavarované, servisní knížka”, s cenou to stejně nic špatného nedělá. Nakonec druhá Atkinsonova nehoda, která se zapsala do dějin britského pojišťovnictví, mohla autu i pomoci - účet za opravu ve výši 910 tisíc liber (dnešním kurzem přes 33 milionů Kč) nasvědčuje cosi o tom, že auto bylo do značné míry postaveno znovu. A to může být v tomto případě (ručně se ve Wokingu montovalo tak či onak...) opravdu plus.
Britský komik k celé věci říká, že si vůz nikdy nepořídil jako investici, teď už s ním ale nejezdí tolik jako dříve a prý nadešel čas, aby jej okusil i někdo jiný. Rowan A. o něm pořád hovoří v superlativech, prý mezi dnešními auty nenajdeme supersport, který by byl tak komfortní, tichý, dokázal pojmout tři cestující a tolik zavazadel a ještě k tomu zvládl uhánět 400 km/h. Navíc je prý subtilní a lehký, to dnes není obvyklé už vůbec. I když jsme F1 pochopitelně nikdy neřídili, tohle dodnes žádné auto vážně neumí ani na papíře.
Pro dokreslení dobových souvislostí dodejme, že F1 kdysi uzmul titul nejrychlejšího auta světa Bugatti EB110 a to i díky úžasnému atmosférickému dvanáctiválci BMW, který měl kdysi namířeno pod kapotu nakonec nevyrobeného modelu M8. Dodnes se řadí k nejrychlejším autům všech dob a s maximální rychlostí začínající čtyřkou i k naprosté automobilové smetánce.
Cena téměř 300 milionů Kč je pochopitelně šílená, odpovídá ale výjimečnosti vozu. Pokud byste toužili po nějakém levnějším, v Polsku se tu a tam dá koupit něco jako F1 za zlomek této cifry...










McLaren F1 Rowana Atkinsona i se samotným „Mr. Beanem”...
Zdroj: Telegraph
Diskuze 7 příspěvků
Bleskovky
- Rusové zkusil umýt auto venku v -40°C, dopadlo to tak, jak od začátku muselo
před 11 hodinami - Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
včera - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
28.2.2021 - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Ford má na krku žalobu kvůli motorům EcoBoost, odcházejí jim klíčové díly
9.12.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1) - Parkování elektromobilů v garážích je příliš velké riziko, první město jim zakázalo vjezd
15.2.2021 (1)
Živá témata na fóru
- Koronavirus 16:58 - řidičBOB
- BMW Divize 21:52 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 20:58 - Bond007
- Rychlodotazy 20:57 - řidičBOB
- Octavia 1 1.9 TDI 66 kW - nastartuje a zhasne 18:30 - Stepin
- Onboard videa 17:08 - Lachende Bestien
- Octavia IV 1.3.2021 - ctrl_j
- Elektromobily a vse kolem nich 1.3.2021 - rhinos
- Za kolik jezdíte s dieselem? 1.3.2021 - risomas
- Politický koutek 1.3.2021 - ExFun