Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 3 hodinami | Petr Prokopec
Značku Orient Express si člověk primárně spojí s luxusními vlaky, její vlastníci ale nechtějí zůstat jen u přepychové dopravy po souši. Příští rok chtějí zamířit i na moře a mají k tomu velmi dobře nakročeno.
Orient Express je asi nejslavnějším vlakem v historii. Na svou první cestu vyrazil 5. června 1883, tedy ještě předtím, než Karl Benz začal měnil svět svou motorizovanou tříkolkou. Po druhé světové válce však zájem o jízdu v něm začal poněkud chřadnout. Postupně tak došlo na rušení některých linek, zatímco ty, které byly zachovány, byly zkráceny. Ovšem ani to nezabránilo úplnému konci, který přišel v roce 2009.
O osm let později nicméně poloviční podíl na právo užívat slavný název odkoupila francouzská společnost Accor. Ta v roce 2018 odstartovala i renovaci 17 původních vagónů, které sloužily v Istanbulu ve 20. a 30. letech minulého století. Napříč Evropou se přitom mají vydat v závěru příštího roku, letos se ovšem rozjel Orient Express La Dolce Vita, tedy vlak se šesti vagóny, který křižuje napříč Itálií.
Společnost Accor se ovšem nehodlá omezit jen na železniční dopravu. V roce 2026 totiž zamíří také na moře a oceány, a to s vůbec největší plachetnicí světa. Její výstavbu má na povel francouzská loděnice Chantiers de l'Atlantique, která se pozvolna blíží k dokončení. Aktuálně totiž na lodi instalovala tři obrovské karbonové stěžně, z nichž každý má na výšku 69 metrů a plachty každého čítají 1 500 metrů čtverečních.
Díky tomu se 220 metrů dlouhá jachta dokáže pohybovat také jen s využitím přírodních sil. Na ty ale nelze spoléhat vždy, proto také došlo instalaci motoru 25DF od společnosti Wartsila. Toto pohonné ústrojí dokáže spalovat LNG, což má uhlíkovou stopu plavidla výrazně zredukovat. Accor nicméně uvádí, že v blízké budoucnost by chtěl přepřáhnout na vodík, pročež bude z papírového pohledu zcela čistý.
Jachta ale pochopitelně nemá být primárně ekologická, ale hlavně nadmíru luxusní. O interiéry se tak postaral uznávaný architekt Maxime d'Angeac, jehož úkolem bylo napodobit transatlantické parníky ze zlaté éry. Chybět tedy nemá ani kabaret pro 115 hostů, michelinské restaurace či pochopitelně řada bazénů a fitness či wellness centra. Bary či kajuty oplývající naprostou opulencí jsou pak samozřejmostí.
První jachta Orient Expressu ponese název Corinthian, Francouzi nicméně již pracují i na její sestře, další plachetnici zvané The Olympian. Accor kvůli tomu i založil novou pobočku Orient Express Sailing Yachts, přičemž jak jachty, tak i vlaky budou využívat firemních hotelů, jejichž síť společnost taktéž již nějaký ten pátek buduje. Co tedy v roce 2009 vypadalo jako konec slavné značky, bylo z dnešního pohledu spíš preludium nového začátku.












Orient Express se příští rok vydá na moře, první jachta společnosti se aktuálně dočkala 69metrových stěžňů, z nichž každý ponese plachty o celkové ploše 1 500 metru čtverečných. Ostatně se jen podívejte, jak vedle nich působí lidé. Foto: Orient Express Sailing Yachts, tiskové materiály
Zdroj: Orient Express Sailing Yachts
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 8 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 4 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 5 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 5 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 8 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva