Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Měnič CD kdysi nejrychlejšího auta světa nejlépe ukazuje, o jak výjimečný vůz jde
20.3.2019 | Petr Prokopec
Jeho rekordy byly už dávno překonány, jeho výjimečnost už mu ale nikdo nikdy nevezme. I taková prkotiny, jako je měnič CD, ukazuje jeho jedinečnost.
Před několika málo dny Gordon Murray tak trochu šokoval celý svět. A možná nejvíce britskou automobilku McLaren, pro kterou stvořil legendární model F1. I když se značka tomuto ultimativnímu hypersportu pokouší klanit moderní variantou zvanou Speedtail, sám Jihoafričan ji nepovažuje za legitimního nástupce. Jakkoliv je tu totiž unikátní koncepce sedadel 1+2, vše ostatní již bylo vyvíjeno na základě trochu odlišného scénáře. I kvůli tomu hmotnost vystoupala na 1 430 kg, což za působivé možná považují všichni ostatní, nikoliv však Murray.
Technický génius proto prohlásil, že „nastal čas, aby někdo přišel s dalším McLarenem F1“. A myslel tím samozřejmě sám sebe. To možná na první pohled může působit docela neskromně, nicméně Murray má na tento postoj plný nárok. Jeho nejznámější dílo je totiž mnohými považováno za vůbec nejlepší automobil všech dob. A pokud strávíte 40 minut ve společnosti Douga DeMura a jeho nejnovějšího videa, stoprocentně se do tohoto tábora zařadíte. Již po chvíli totiž zjistíte, že posedlost detaily v tomto případě dosáhla vrcholu.
Pochopíme, když 40 minut na sledování Dougova veledíla mít nebudete, a tak z jeho videa vypíchneme to nejzajímavější, co vůz nejvýmluvněji definuje. Naše „turné“ odstartujeme pod přední kapotou, kde nenajdete ani pohonnou jednotku, ani zavazadelník, nýbrž kupříkladu víčka pro dolévání spojkové a brzdové kapaliny či vody do ostřikovačů. Daleko více ale vaši pozornost zaujme přehrávač CD značky Kenwood, který byl vyroben speciálně pro toto auto. Místo obvyklých magnetů v něm byly použity speciální hliníkové prvky, u nichž došlo ke zmagnetizování použitím speciálního spreje. To ušetřilo... asi 170 gramů.
Tato porce je na první pohled zanedbatelná, koneckonců jde o hmotnost, kterou jinak na vahách vykážou třeba dvě polévky v pytlíku. Ovšem nejlépe dokazuje, na jakých ideálech McLaren F1 vznikl a proč žádný druhý dosud nevznikl. Pokud totiž jiné automobilky touží po nízké hmotnosti, přikročí k eliminaci audio systému. Ovšem Murray chtěl, aby tento vůz nebyl jen maximálně lehký, ale i dokonale prakticky využitelný. Proto audio systém nevystrnadil úplně, jen mu přisoudil velmi neobvyklé provedení.
Podobně lze hovořit o neobvyklé lokaci zavazadlového prostoru, který tvoří dvě výklopné schránky před zadními koly. K jejich otevření slouží páčka integrovaná do dveřních nosníků, přičemž na levé straně kromě vcelku prostorné schránky najdete i červené tlačítko „Modem Switch“. Jeho stisknutí přitom britské automobilce umožňuje vzdálený přístup k vozu, což je něco neskutečného, neboť se bavíme o hypersportu ze začátku 90. let. Tedy z doby, kdy o internetu věděla pomalu jen NASA a pár lidí jako Elon Musk.
Právě skutečnost, že McLaren má na krku již takřka tři křížky, vede k mnoha dalším unikátním řešením, jenž jinde nenajdete. Řeč je kupříkladu o motorovém prostoru, jenž byl zčásti obložen pravým zlatem. Britové totiž i přes zapojení do šampionátu F1 měli jen málo zkušeností s karbonem, zvláště u silničních aut. A jelikož se obávali, že výfukové ústrojí usazené za pohonnou jednotkou by jej mohlo zdeformovat, rozhodli se pro termální štít vyrobený ze žlutého kovu.
Podobnými finesami je McLaren F1 doslova prošpikován, ostatně stačí jen návrat pod přední kapotu, kde se kromě speciálního CD přehrávače skrývá i souprava s nářadím. Ta je do značné míry zcela zbytečná, neboť se nedá předpokládat, že by kterýkoliv z majitelů svůj vůz odstavil u krajnice a začal jej opravovat. Nicméně Murray si vydupal i tuto sadu, a co více, požadoval, aby byla vyrobena z titanu, díky čemuž jsou klíče znovu o běco lehčí než ty běžné.
Právě díky této obsesi se britské kupé dostalo na pouhých 1 138 kilogramů, přestože se o jeho pohon stará poměrně velký a těžký 6,1litrový dvanáctiválec s 627 koňmi. Tyto hodnoty přitom Murray hodlá se svou novinkou překonat, nová „eF-jednička“ by totiž prý neměla vážit ani tunu. Navíc znovu dorazí s atmosférickým motorem V12, ten by však měl produkovat alespoň 800 koní. Zdá se tedy, že nejlepší auto všech dob nakonec ještě nevzniklo, ale teprve se jej dočkáme.
















Doug DeMuto do detailu představil McLaren F1 i se všemi jeho skrytými detaily. Při jejich popisu nakonec není překvapivé, že dle Gordona Murrayho ještě žádný legitimní nástupce nepřišel. Autor originálu to ale prý změní
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1