Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti
4.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Velmi efektivní a bezpečný byl koncept Mercedesu, který roku 1981 symbolizoval auto 21. století.
Německé ministerstvo pro výzkum a technologie spustilo na konci sedmdesátých let minulého století projekt, na kterém se podílela řada automobilových výrobců. Cílem bylo u vozů s hmotností až 2 150 kilogramů dosáhnout spotřeby 11 litrů, u těch v kategorii 1 250-1 700 kilogramů byla metou hodnota 9,5 litru. Mercedes se toho chytl a ve Frankfurtu v roce 1981 strhl plachtu ze svého revolučního konceptu Auto 2000, který se takovou efektivitou mohl pochlubit.
Vůz stojící po boku kupé třídy S (W126) hlásal „bezpečnost především” - takové bylo jeho primární poslání, ale stejně jako v otázce ochrany cestujících, Mercedes již tehdy řešil také problematiku životního prostředí. Brouzdající návštěvníky výstaviště tehdy zaujal konceptem hatchback-limuzíny hned z několika prostých důvodů.
Rok 2000 byl ještě devatenáct let daleko, ale vidina rychlého a zároveň úsporného vozu vzrušovala všechny. Koncept se vyjímal karosérií, která připomíná současný stylově orientovaný model CLS Shooting Brake, jenomže nešlo jen o design. Zajímavostí bylo třeba i řešení stěračů, které Mercedes schoval do A-sloupků. Zešikmená záď tehdy neměla hrát jen na emoce, ale poskytovat zcela perfektní aerodynamiku pro dosažení co nejnižší spotřeby paliva. Hodnota aerodynamického koeficientu odporu vzduchu dosahovala tehdy nevídané hodnoty 0,28, což znamenalo výsledek, za který by se nemuseli stydět ani hybridní vozy současnosti.
Mercedes ale pro maximální provozní efektivitu vozu vyvíjel také velké snahy v laboratořích konstrukčního oddělení. Nakonec tedy vznikly tři prototypy vozidel s různými způsoby pohonu a inovativními konstrukčními prvky. První z nich byla benzínová varianta osazená motorem V8 o objemu 3,8 litru s výkonem 150 koní se systémem vypínání válců. Díky tomu dosahoval vůz průměrné spotřeby 9,3 litru, což se v dá i v dnešní době modernějších technologií považovat optikou provozní reality za akceptovatelné číslo.
Jistě, tohle řešení se v roce 1981 objevilo například také v jednotkách Cadillacu L62, ale nikdy nefungoval tak dobře, což vedlo až k jeho úplné eliminaci. U Mercedesů si však do běžných modelů našel cestu o tři desetiletí později. Běh osmiválce „na čtyři“, znamenal úsporu paliva při částečném zatížení motoru, což je technologie, která si našla svou cestu do velkoobjemových modelů Mercedesu o tři desetiletí později.
Druhý vůz Auto 2000 měl v útrobách 3,3litrový šestiválcový vznětový motor přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, s nímž se podařilo dosáhnout odběru 7,5 litrů nafty při rychlosti 120 km/h. Nicméně, největším průkopníkem se stala třetí verze poháněná plynovou turbínou, která přinesla výhodu spalování s velmi nízkými emisemi znečišťujících látek, kombinovanou s nízkou hmotností, kompaktními rozměry, příznivým točivým momentem a možností odstranění vodního chlazení. Tento koncept byl považován za nový dokonce až do příchodu studie Jaguaru C-X75 v roce 2010.
I když nemusí být koncept Auto 2000 zrovna designovou ikonou, rozhodně otevřel bránu pro technologie a konstrukční prvky, které zakotvily v Mercedes vyráběných o desetiletí později. A vzhledem k tomu, že technologie plynové turbíny stále ještě nedošla do sériové výroby v produkčním voze, možná bude tento koncept v budoucnosti ještě znovu připomenut. Jeho dopad na budoucí produkty je totiž zřejmě daleko širší, než by si mohl kdokoli v osmdesátých letech pomyslet, i když typické auto začátku 21. století tak úplně nezobrazoval...
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 1 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 2 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 3 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 4 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 5 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 6 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 7 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 8 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 9 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 10 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 11 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 12 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 13 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Mercedes Auto 2000: takhle si Němci v roce 1981 představovali vůz budoucnosti - 14 - Mercedes-Benz Auto 2000 1981 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Z dnešní enklávy Mercedesu zdánlivě připomíná CLS Shooting Brake
Video z muzea Mercedesu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před 4 hodinamiStavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včeraNejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024
Nejnovější články
Rusové si nové Maybachy koupit nemohou, a tak si postavili vlastní. Dokonce takový, který automobilka ani neprodává
před hodinouNezničitelné dieselové Mercedesy z 90. let stoupají na ceně jako blázen, hezký kus se nyní prodal za 2,3 milionu Kč
před 3 hodinamiNepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před 4 hodinamiVW vyhrál soud s dealerem, který dovážel jeho o polovinu levnější auta z Číny, nejspíš je čeká sešrotování
před 5 hodinamiNěmci vyzkoušeli jedno z nejspolehlivějších „normálních” moderních aut, tuto Toyotu lidé v bazarech zbytečně přehlíží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 10:56 - řidičBOB
- BMW Divize 06.17. 09:26 - pavproch
- Onboard videa 06.17. 07:15 - Truck Daškam
- Vozidlo do 200k 06.16. 21:52 - petr_riha
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 06.14. 11:15 - pavproch
- Škoda Auto obecně 06.13. 20:46 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 06.13. 14:01 - řidičBOB