Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mercedes se před 120 lety postaral o to, že století páry bylo jen jedno
14.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Mercedes připomíná roli revolucionáře pohledem k začátkům své kariéry v motorsportu. Jeho spalovací motory poslaly parní stroje v autech do důchodu.
Dnešní doba nám přináší stále nové a nové vynálezy, po nichž lidé mnohdy prahnou, aniž by zvažovali, zda mají nějakou budoucnost, bez hlubšího zkoumání, zda jsou skutečně lepší než ostatní dostupné a mnohdy konvenčnější a levnější produkty a technologie. A je vlastně docela jedno, zda se bavíme o chytrých mobilních telefonech, počítačích a jejich programech, nebo zda si vezmeme pod drobnohled jednotlivé druhy pohonů automobilů. Ano, těmi se i dnes hodláme zabývat především.
Příkladem za všechny automobily jsou v tomto směru elektromobily. To jsou výmysly, které sice fungují z hlediska jízdního projevu i papírového snižování hodnot spotřeby, život s nimi ovšem není s ohledem na přetrvávající limity akumulátorů zase tak okouzlující, jak nám automobiloví výrobci tvrdí. Stále existuje mnoho překážek a dalších známých ohledů, kde platí ono nepřesvědčivé „ale“, a proto se dá předpokládat, že se v budoucnu mohou namísto rozkvětu dostat už poněkolikáté do slepé uličky. Tak nakonec dopadly i automobily poháněné párou, stalo se tak ovšem v době, kdy o uplatnitelnosti toho či onoho řešení rozhodovala ryzí racionalita, nikoli lidé u zelených stolů. Na tuhle myšlenku nás přivádí automobilka Mercedes, která má k takovému tématu pohledem do historie rozhodně co říci.
Mercedes v letošním roce oslavuje 120 let od vstupu na pole motoristického sportu. Do své historie započítává sice započítává i období samostatnosti automobilek Daimler a Benz, které se sloučily až v roce 1926, ale dle následujících faktů zcela oprávněně. Roku 1894 totiž dvouválcové motory Daimler poháněly francouzské vozy ve vůbec prvním automobilovém závodu z Paříže do Rouen. Trasa vedla po náročných 126 kilometrech všemožných povrchů nevalné kvality, a tak se jednalo o velmi náročnou prověrku odolnosti a spolehlivosti každého zúčastněného auta. Ve skutečnosti šlo ovšem především o souboj různých konstrukčních řešení - o souboj páry a ostatních druhů pohonu.
Rychloběžné spalovací vidlicové dvouválce s výkonem 3,5 koně - vznikající na základě licence ve Francii podle původních plánů Gottlieba Daimlera - při tomto závodu dohnaly vozy Peugeot a Panhard & Levassor do cíle na na prvních dvou příčkách. A ani pětikoňový motor v modelu zúčastněného Benzu koneckonců nebyl vůbec špatný, do cíle závodu ovšem dojel na páté pozici.
Závod, který díky organizaci a mohutné propagaci tehdejšího pařížského deníku Le Petit Journal přilákal neuvěřitelné množství diváků, se nakonec stal díky triumfu spalovacích motorů velkým hřebem do rakve vozů, které poháněla tehdy favorizovaná pára, což byl ve finále veledůležitý krok k rapidní proměně tehdejší mobility. Bezpečnost, snadné ovládání a transparentní náklady po pouhých 8 letech vývoje byly jednoznačnými argumenty, jaká technologie je opravdovou hudbou budoucnosti.
Mercedes vysvětluje, že tehdejší parou poháněné traktory hraběte Jules-Alberta de Diona, které už se dnes můžou jevit jako velmi bizarní, měly sice veškeré předpoklady pro dokončení trasy v nejkratším čase, ale tvůrci spalovacích motorů věděli, že pravidla soutěže splní mnohem méně efektivně než komplikovaný parní vynález, který navíc potřebuje neustálou péči a dozor. Tři takové z celkových 21 vozidel závod vůbec nedokončily, a od té doby se už pára propadala jen hlouběji.
Různá vozidla se spalovacími motory Daimleru zaznamenala mnohočetná vítězství i v následujících letech, a tak si také výrobce ze Stuttgartu vydobyl pověst inovátora. V červnu roku 1895 se pak už konal první automobilový závod, v němž závodila už jen auta se spalovacími motory. Kdo by byl řekl, že je využíváme teprve 120 let...
Ještě před takovou dobou se jednoznačně věřilo myšlence, že budoucností bude parní pohon, ostatně 19. století se „století páry” neříkalo jen v onom Smoljakově filmu. V některých jiných odvětvích pára ještě úspěchy zaznamenávala a princip parního stoje není mrtvý ani dnes, v případě automobilismu ale bylo takové století jen jedno, i díky Mercedesu.
Vrátíme-li se zpět na začátek, ukazuje nám tento historický případ také to, jak snadno dokáže skutečně lepší řešení poslat ta horší do důchodu. Spalovací motor byl ještě v plenkách, přesto dal během jediného roku na páru zcela zapomenout. Elektromobily jsou „budoucností” už přes 100 let, přesto ani dnes, za nehorázné podpory ze všech stran, nedokážou uspět ani v zemích, které je protěžují. Až jejich čas přijde, poznáme to hned a spalovací motory pošleme do důchodu stejně jako ony kdysi poslaly do důchodu páru. Během chvíle a rádi. Zatím se to prostě neděje a snaha změnit přirozený běh věcí za každou cenu si vyžádá jen zbytečné oběti od nás všech...







Málokdy si zřejmě uvědomuje, že díky Mercedesu jezdíme na benzin teprve 120 let. Tehdy vynález spalovacího motoru jednoznačně zastínil příliš těžkopádné a uživatelsky nepřívětivé parní stroje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Znovuzrozená legenda italských sporťáků je balzám na duši staromilců, má V8, manuál a ani jeden digitální displej
před 2 hodinamiRolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před 5 hodinamiMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 7 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva