Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenci s respirátory vytáhli z vlhké garáže na 15 let odstavený Ford GT ve zcela nechutném stavu, i tak hned naskočil
13.7.2024 | Petr Prokopec
Je skoro neuvěřitelné, že tohle výjimečné a ceněné auto nechal někdo tak dlouhou dobu doslova hnít ve vlhké garáži, ale stalo se. Jeho záchrana byla hodně nechutnou prací, auto je ale nakonec v lepší kondici, než se na první pohled zdálo.
První generace Fordu GT měla od pohledu vše potřebné k tomu, aby zabodovala. Vzhledově odkazovala na legendární GT40, se kterým Ford porazil Ferrari v Le Mans. Pohon zadních kol pak dostal na povel 5,4litrový, kompresorem přeplňovaný osmiválec, který produkoval 550 koní. A aby toho nebylo málo, v rámci vývoje byl na palubu přizván i Carroll Shelby, tvůrce originálu. Jenže zákazníků, které by tohle všechno oslnilo, nakonec bylo méně, než si Ford vysnil.
Automobilka totiž původně plánovala, že vyrobí přinejmenším 4 500 kusů - nakonec jich však vzniklo jen 4 038. Poslední exempláře se navíc prodávaly v roce 2007 jako skladová auta, tedy často i s nemalou slevou. Zdálo se tedy, že modrý ovál se ke své legendě již nikdy nevrátí. O to většího překvapení se svět v roce 2015 dočkal, když dorazila druhá generace. A i když vyměnila manuál za automat a osmiválec za šestiválec, zabodovala víc.
Stejně jako mnozí umělci docházejí uznání až po smrti, tak je dnes nahlíženo mnohem pozitivněji i na GT první generace. Mimo jiné i proto, že pochází z dob, kdy auta ještě nebyla prošpikována moderními technologiemi od podlahy až po střechu. V důsledku toho hlavně údržba techniky nemusí vést ke kompletnímu vybílení bankovního účtu. Což ostatně zajímavým způsobem potvrdil Ed Bolian z VINwiki spolu s dalším nadšencem.
Dvojice se totiž vypravila do Georgie, aby z jedné místní garáže vysvobodila právě GT první generace. To mělo sice pod střechou, ale ve značné vlhkosti, temnu a chladu odpočívat až 15 let. Takové podmínky pro skladování exkluzivního supersportu logicky nejsou zrovna ideální, nepřekvapí proto, že youtubeři raději vklouzli do ochranných obleků a nasadili si roušky. Byť jsme již viděli i horší „stáje“.
Jakkoli zjevné, že možná celý interiér vozu bude nutné kvůli vlhkosti a s ní spojené nechutné plísní třeba přečalounit, a stejně tak bude třeba poklepat na zoubek karoserii, technika zůstává plně funkční. Stačilo totiž připojit baterii, otočit klíčkem, a osmiválec znovu ožil. Jeho zvuk sice naznačuje, že vylepšovat bude co i v tomto ohledu, s ohledem na dobu stání je však kondice pohonné jednotky úžasná.
Je škoda, že nadšenci neprozradili nájezd vozu, ten ale příliš vysoký nebude. I kdyby tedy na konto renovace šly třeba dva miliony korun, stále se to vyplatí - málo jeté GT první generace se dnes prodávají za zhruba 14 milionů korun, tedy čtyřnásobek své původní ceny. Proč někdo nechal tento kousek tak dlouhou dobu na ocet, i když bylo dávno jasné, že jde o cenné zboží, zůstává záhadou.



Ford GT první generace je dnes velmi ceněným zbožím, kusy s nízkým nájezdem se prodávají i za 14 milionů korun. A hodnotný vůz to byl už dávno, o to víc překvapí, že jej někdo nechal doslova shnít až do stavu, který můžete vidět na videu níže. Foto: Ford
Zdroj: VINWiki@YouTube
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejnovější články
Nový sporťák autora Sennovy neporazitelné F1 chce být ideálem pro pravé řidiče, připomíná Ayrtonův stroj
před 5 hodinamiV Itálii začali používat nový typ radaru. Zaznamená i přestupky, na které byla dosud technika krátká
před 7 hodinamiManuální převodovky zažívají nečekaný comeback, jejich podíl i v Evropě znovu roste. Až tak dobrá zpráva to ale není
před 8 hodinamiJediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda se dá nevyužitá koupit ve verzi, kterou nechtěl a nechce už téměř nikdo
před 10 hodinamiRegulace EU vrací brzdy aut zpátky v čase o víc než 50 let, její tlaky stále víc popírají evoluci
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.24. 16:28 - abgx1
- S větrem ve vlasech.... 08.24. 14:40 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 08.24. 13:55 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.23. 20:12 - Stepan
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 08.23. 15:49 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.22. 15:51 - Vrooom
- Onboard videa 08.22. 13:43 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000