Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nedoceněné Porsche použilo chytrý prvek, který nedostalo žádné auto dříve ani později
23.2.2021 | Petr Miler
Pokud se o auta bůhvíjak nezajímáte, nedivili bychom se, kdybyste pořádně neznali ani tohle auto, natož pak některá jeho specifika. Vyrábělo se 18 let a i když nebylo tím hitem, kterým se mělo stát, bylo skutečně promyšlené.
Porsche je dnes obdivovaná automobilka požívající velkého respektu a generující ještě větší zisky. Ne vždy tomu tak ale bylo, spíše tomu většinou bylo docela jinak. V 70. letech minulého století se německá firma dokonce začala ocitat v krizi, neboť byla tehdy až příliš závislá na modelu 911, který se s koncepcí „vše vzadu” zdál být u konce svých možností. Alfou a omegou pro fungování automobilky byl navíc americký trh, kde pod tíhou hysterie vyvolané nebezpečností Chevroletu Corvair uvažovali o zákazu prodeje aut s motorem vzadu. A aby toho nebylo málo, zdálo se, že mezi náročnými zákazníky roste zájem spíše o luxusní než sportovní vozy.
Tyto a další okolnosti vedly k tomu, že tehdejší šéf firmy Ernst Fuhrmann začal tlačit na nahrazení 911 autem docela jiné koncepce. Mělo jít luxusní sportovní kupé s motorem vpředu a pohonem zadních kol, které by lépe konkurovalo tehdejším kupé od BMW a Mercedesu. Ferry Porsche nebyl proti, a tak se zrodilo auto, které mělo všechny předpoklady stát se hitem, nikdy se jím ale zdaleka nestalo - model 928.
Lidé znalí automobilové historie budou hned vědět, oč se jedná, těm ostatním bude možná povědomý alespoň jeho vzhled. Mezi léty 1977 a 1995 bylo postaveno jen něco přes 61 tisíc exemplářů, což je na 18 let výroby zoufale malé číslo. Porsche 928 nebylo přijato s nadšením, a to navzdory atraktivnímu designu, vysokému komfortu, neskromné dynamice a nebývalé praktičnosti. Právě 928 a další podobně pojaté modely se nakonec paradoxně staly těmi, které automobilku málem přivedly ke krachu. A i když jsou dnes zajímavější verze v pěkném stavu vcelku ceněným zbožím, svého času jste si tohle Porsche mohli koupit v obyčejném autobazaru za docela směšné peníze.
Důvod toho všeho můžeme ve stručnosti shrnout do tří znaků: 911. Dnes už ikonický model byl pro Porsche vždy darem i prokletím a jakkoli skutečně už v 70. letech tápalo, zda z vozu s prehistorickou koncepcí dostane výkony srovnatelné s jinak pojatými stroji konkurence, nakonec s ní úspěšně válčí dodnes. Ne, že by se mu chtělo, ono mu nic jiného nezbývá. Model 928 byl opravdu dobrým autem, třebaže charakterově ne zcela srovnatelným s 911, nebylo to ale „to Porsche”, a tak jej lidé zkrátka nechtěli. Firma jen nahodile uspěla ve sportovním segmentu s jinak pojatým autem, bodovala vesměs jen s modely docela jiných tříd (jako SUV). Ani jedny, ani druhé si ale nedrží cenu tak dobře jako 911, to je zkrátka třída sama pro sebe.
Nicméně zpátky k 928, která byla opravdu promyšleným autem. Na jejím vývoji pracoval i geniální Ferdinand Piëch, který mimochodem tlačil na to, aby vůz dostal unikátní motor 4,6 V10 poskládaný ze dvou řadových pětiválců (Piëch byl prostě Piëch...) Audi. A kdo ví, kde by 928 byla, kdyby uspěl. Tehdy ještě neměl takovou moc, aby si svoje nápady prosadil, po Piëchovi ale „voní” i jiná věc, kterou 928 používala.
Je to něco, co tento model dostal velmi pravděpodobně jako jediné auto v historii a stoprocentně jediné sportovní kupé vůbec. Vůz byl uvnitř koncipován jako 2+2, tedy za dvěma předními sedadly disponoval dvojicí dalších. Současně byl ale vybaven dnes neopakovatelným prosklením karoserie, která zadní sklo vedla až do míst, kde by mohly být hlavy cestujících vzadu. A to by za slunečného počasí znamenalo, že by je středobod sluneční soustavy mohl začít „smažit”, což Němci zjevně nechtěli připustit.
Vymysleli tak chytrý fígl: k hraně stopu dali dozadu dvě věci velmi podobné těm, které mají auta snad vždy na stejném místě vepředu - sluneční clony. A protože dozadu není nutné vidět tak moc jako opačným směrem, jsou to opravdu velké clony. Cestující tak mohli tímto způsobem zabránit vstupu nechtěných paprsků dovnitř auta a jízdu učinit o mnoho příjemnější.
To je fascinující smysl pro detail, který nejlépe podtrhuje, jak moc promyšlená 928 byla - který sporťák té doby (nebo jakékoli doby) schopný uhánět rychlostmi až okolo 300 km/h takhle myslel na něco, co došlo téměř nulového využití? Neboť na zadních sedadlech podobných aut skoro nikdo nikdy nejezdí. Bohužel to ale nebyla 911, a tak na trhu neuspěla. A zřejmě by neuspěla, i kdyby podobných chytrostí byla plná od podlahy po střechu. Nakonec, širší povědomí o této je téměř nulové, i to podtrhuje, jak 928 byla a je přehlížená, bohužel.










Unikátní komfortní prvek připomíná, jak moc promyšleným autem bylo Porsche 928. Na trhu se ale nedočkalo zdaleka takového úspěchu, jaký si automobilka vysnila - té tak nakonec nezbylo než dále a dále piplat 911, dnes už se jí zbavit ani nepokouší. Foto: Porsche
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nejčtenější články
Škoda zprznila jednu ze svých největších ikon ve jménu pochlebování podivnému novému designovému směru
26.9.2025
Nová spalovací verze Fiatu 500 dokázala zdánlivě nemožné. Je současně nejrychlejší i nejpomalejší v nabídce celého motoru
26.9.2025
Číňané nepřeháněli, jejich další klon je ztělesněnou noční můrou Rolls-Roycu
26.9.2025
Němci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
26.9.2025
Čas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
27.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
