Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nedoceněné Porsche použilo chytrý prvek, který nedostalo žádné auto dříve ani později
23.2.2021 | Petr Miler
Pokud se o auta bůhvíjak nezajímáte, nedivili bychom se, kdybyste pořádně neznali ani tohle auto, natož pak některá jeho specifika. Vyrábělo se 18 let a i když nebylo tím hitem, kterým se mělo stát, bylo skutečně promyšlené.
Porsche je dnes obdivovaná automobilka požívající velkého respektu a generující ještě větší zisky. Ne vždy tomu tak ale bylo, spíše tomu většinou bylo docela jinak. V 70. letech minulého století se německá firma dokonce začala ocitat v krizi, neboť byla tehdy až příliš závislá na modelu 911, který se s koncepcí „vše vzadu” zdál být u konce svých možností. Alfou a omegou pro fungování automobilky byl navíc americký trh, kde pod tíhou hysterie vyvolané nebezpečností Chevroletu Corvair uvažovali o zákazu prodeje aut s motorem vzadu. A aby toho nebylo málo, zdálo se, že mezi náročnými zákazníky roste zájem spíše o luxusní než sportovní vozy.
Tyto a další okolnosti vedly k tomu, že tehdejší šéf firmy Ernst Fuhrmann začal tlačit na nahrazení 911 autem docela jiné koncepce. Mělo jít luxusní sportovní kupé s motorem vpředu a pohonem zadních kol, které by lépe konkurovalo tehdejším kupé od BMW a Mercedesu. Ferry Porsche nebyl proti, a tak se zrodilo auto, které mělo všechny předpoklady stát se hitem, nikdy se jím ale zdaleka nestalo - model 928.
Lidé znalí automobilové historie budou hned vědět, oč se jedná, těm ostatním bude možná povědomý alespoň jeho vzhled. Mezi léty 1977 a 1995 bylo postaveno jen něco přes 61 tisíc exemplářů, což je na 18 let výroby zoufale malé číslo. Porsche 928 nebylo přijato s nadšením, a to navzdory atraktivnímu designu, vysokému komfortu, neskromné dynamice a nebývalé praktičnosti. Právě 928 a další podobně pojaté modely se nakonec paradoxně staly těmi, které automobilku málem přivedly ke krachu. A i když jsou dnes zajímavější verze v pěkném stavu vcelku ceněným zbožím, svého času jste si tohle Porsche mohli koupit v obyčejném autobazaru za docela směšné peníze.
Důvod toho všeho můžeme ve stručnosti shrnout do tří znaků: 911. Dnes už ikonický model byl pro Porsche vždy darem i prokletím a jakkoli skutečně už v 70. letech tápalo, zda z vozu s prehistorickou koncepcí dostane výkony srovnatelné s jinak pojatými stroji konkurence, nakonec s ní úspěšně válčí dodnes. Ne, že by se mu chtělo, ono mu nic jiného nezbývá. Model 928 byl opravdu dobrým autem, třebaže charakterově ne zcela srovnatelným s 911, nebylo to ale „to Porsche”, a tak jej lidé zkrátka nechtěli. Firma jen nahodile uspěla ve sportovním segmentu s jinak pojatým autem, bodovala vesměs jen s modely docela jiných tříd (jako SUV). Ani jedny, ani druhé si ale nedrží cenu tak dobře jako 911, to je zkrátka třída sama pro sebe.
Nicméně zpátky k 928, která byla opravdu promyšleným autem. Na jejím vývoji pracoval i geniální Ferdinand Piëch, který mimochodem tlačil na to, aby vůz dostal unikátní motor 4,6 V10 poskládaný ze dvou řadových pětiválců (Piëch byl prostě Piëch...) Audi. A kdo ví, kde by 928 byla, kdyby uspěl. Tehdy ještě neměl takovou moc, aby si svoje nápady prosadil, po Piëchovi ale „voní” i jiná věc, kterou 928 používala.
Je to něco, co tento model dostal velmi pravděpodobně jako jediné auto v historii a stoprocentně jediné sportovní kupé vůbec. Vůz byl uvnitř koncipován jako 2+2, tedy za dvěma předními sedadly disponoval dvojicí dalších. Současně byl ale vybaven dnes neopakovatelným prosklením karoserie, která zadní sklo vedla až do míst, kde by mohly být hlavy cestujících vzadu. A to by za slunečného počasí znamenalo, že by je středobod sluneční soustavy mohl začít „smažit”, což Němci zjevně nechtěli připustit.
Vymysleli tak chytrý fígl: k hraně stopu dali dozadu dvě věci velmi podobné těm, které mají auta snad vždy na stejném místě vepředu - sluneční clony. A protože dozadu není nutné vidět tak moc jako opačným směrem, jsou to opravdu velké clony. Cestující tak mohli tímto způsobem zabránit vstupu nechtěných paprsků dovnitř auta a jízdu učinit o mnoho příjemnější.
To je fascinující smysl pro detail, který nejlépe podtrhuje, jak moc promyšlená 928 byla - který sporťák té doby (nebo jakékoli doby) schopný uhánět rychlostmi až okolo 300 km/h takhle myslel na něco, co došlo téměř nulového využití? Neboť na zadních sedadlech podobných aut skoro nikdo nikdy nejezdí. Bohužel to ale nebyla 911, a tak na trhu neuspěla. A zřejmě by neuspěla, i kdyby podobných chytrostí byla plná od podlahy po střechu. Nakonec, širší povědomí o této je téměř nulové, i to podtrhuje, jak 928 byla a je přehlížená, bohužel.
Unikátní komfortní prvek připomíná, jak moc promyšleným autem bylo Porsche 928. Na trhu se ale nedočkalo zdaleka takového úspěchu, jaký si automobilka vysnila - té tak nakonec nezbylo než dále a dále piplat 911, dnes už se jí zbavit ani nepokouší. Foto: Porsche
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 8 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva