Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás

Možná si říkáte, že do vašeho života žádná F50 nevstoupila, protože jste žádnou nevlastnili, ale to se mýlíte. Tento kus se stal předlohou pro všechna oficiální připodobnění i veřejné prezentace a je skoro nemožné, že byste jej nikdy neviděli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás

8.2.2020 | Mirek Mazal

Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Možná si říkáte, že do vašeho života žádná F50 nevstoupila, protože jste žádnou nevlastnili, ale to se mýlíte. Tento kus se stal předlohou pro všechna oficiální připodobnění i veřejné prezentace a je skoro nemožné, že byste jej nikdy neviděli.

Až donedávna Ferrari F50 platilo za nemilovaný stroj mezi pěticí moderních superstrojů značky - 288 GTO, F40, Enzo i LaFerrari si sběratelé cenili o hodně více. Dnes to až tak neplatí, i F50 je vyhledávaným sběratelským artiklem prodávaným za ceny okolo 60 milionů Kč. Ani jeden obletovaný exemplář však nemůže konkurovat kusu, který zamířil do aukce a nikdo ho nakonec nechtěl.

Společnost Worldwide Auctioneers nabídla kupcům ve Scottsdale úplně první F50 představenou široké veřejnosti. Rudé Ferrari je prvním finálním prototypem s neobvyklým číslem 99999 ve svém VIN a má za sebou velmi bohatou kariéru. Nejdříve se F50 Berlinetta Prototipo, jak zní plný název vozu, představila na autosalonech v Ženevě nebo Tokiu a za volantem se postupně vystřídala řada motoristických celebrit od Nikiho Laudy přes Gerharda Bergera až po Jeana Alesiho. Opravdu privilegovaný stroj se stal předlohou zmenšených modelů společností Bburago, Maisto, Tamiya, Revell a dalších, stejně jako právě tato F50 hleděla na své obdivovatele ze všech oficiálních plakátů.

K propagačním účelům sloužila tato specialita až do konce 90. let, kdy byl vůz kompletně renovován a s homologací pro běžný provoz předán do vlastnictví Jacqua Swaterse, blízkého přítele samotného Enza Ferrariho, který mu ještě před svou smrtí prodej prvního kusu budoucího nástupce F40 přislíbil. Ten si jej nechal do roku 2007, kdy vůz koupil sběratel z Kalifornie. Od té doby zůstal v USA a do dnešního dne má najeto pouze 2 250 kilometrů.

Běžně neprodejné Ferrari má stejnou pohonnou jednotku jako ostatní kusy z edice 349 vyrobených exemplářů. Za kabinou hlasitě exceluje atmosférický dvanáctiválec o objemu 4,7 litru s výkonem 382 kW (520 koní) a 471 Nm. Manuál o šesti mechanických stupních stojí v cestě energii putující na zadní kola se samosvorným diferenciálem. Zrychlení na 100 km/h je otázkou 3,9 sekundy a maximální rychlost činí 325 km/h.

O auto tohoto stupně výjimečnosti by se sběratelé měli poprat, ale nestalo se, ve Scottsdale o něj nikdo nestál. Divíme se tomu, číslo 99999 je považováno za nejvýjimečnější ze všech výjimečných F50 a představy majitele o ceně nejsou až tak přehnané. Rezervní cenu z aukce neznáme, po neúspěšné aukci se ale auto objevilo v přímém prodeji za 3 300 000 dolarů, tedy asi 75 milionů Kč. Je to více, než u jiných F50, ale zase ne o tolik více, uvážíme-li historii tohoto stroje. Přes zlepšení svého renomé je zřejmě stále znát, že F50 v očích sběratelů neznamená tolik co F40 nebo Enzo.


Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 1 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 01Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 2 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 02Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 3 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 03Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 4 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 04Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 5 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 05Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 6 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 06Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 7 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 07Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 8 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 08Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 9 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 09Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 10 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 10Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 11 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 11Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 12 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 12Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 13 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 13Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 14 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 14Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 15 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 15Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 16 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 16Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 17 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 17Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 18 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 18Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 19 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 19Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 20 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 20Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 21 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 21Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 22 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 22Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 23 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 23Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 24 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 24Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 25 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 25Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 26 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 26Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 27 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 27Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 28 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 28Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 29 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 29Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 30 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 30Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 31 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 31Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 32 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 32Nejslavnější Ferrari F50 nikdo nechce, i když vstoupilo do života většiny z nás - 33 - Ferrari F50 1995 aukce novinarskeho kusu 33
Nejslavnější Ferrari F50 se v aukci ve Scottsdale neprodalo, F50 sběratele zjevně stále nebere tak jako jiné speciální modely značky

Zdroje: Worldwide Auctioneers, Classic Car Sales USA

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.