Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Obří loď plná nových aut zákazníků se po cestě hned třikrát srazila s jinou, šla ke dnu
22.11.2019 | Mirek Mazal
Příběh této plavby je natolik neobvyklý, že se zapsal do dějin automobilismu i námořní dopravy. Loď nakonec museli rozřezat na devět kusů, aby ji po dvou letech mohli odtáhnout do bezpečí.
Před sedmnácti lety vyděsil Američany neúspěšný pokus o dodání nových aut z Evropy. Patálie jindy rutinní plavby se v tomto případě staly natolik medializovanými, že mnozí američtí zákazníci dali pro příště raději přednost domácí produkci před auty dovezenými ze zámoří. Zkáza nákladní lodě MV Tricolor přepravující zboží mezi starým kontinentem a USA byla totiž tak svérázná, že ji zkrátka nešlo přehlédnout.
S rekapitulací všech událostí musíme začít ráno 14. prosince 2002, kdy naložená MV Tricolor vyplula z belgického přístavu Zeebrugge do britského Southamptonu. Na palubě byly naskládány tisíce nových automobilů převážně značek BMW, Volvo a Saab. Vše probíhalo hladce asi jen do dvou hodin po půlnoci, kdy hustou mlhou proniklo skřípění železa. To se MV Tricolor srazila s kontejnerovým plavidlem Kariba. Druhá jmenovaná loď mohla po srážce pokračovat dále, MV Tricolor ale zastavila na místě a začala nabírat vodu.
Poškození bylo enormní, proto se norská loď potopila hned v místech kolize, asi 17 námořních mil (31 km) severně od francouzského pobřeží. Posádku se podařilo včas evakuovat, 190 metrů dlouhý kolos plný nových aut ale zůstal ležet na boku v bahně třicet metrů hluboké námořní dálnice vedoucí do známého přístavu Dunkirk.
Potopení lodi způsobilo značné škody dopravní společnosti i výrobcům aut, kteří si zakládali na plnění dodacích lhůt. Pro opuštěný vrak to ale byl jen začátek, ten škodil nadále. I když francouzské námořní hlídky monitorovaly místo nehody a upozorňovaly na možná rizika, hned další dvě lodě do MV Tricolor narazily. Aby neštěstí vygradovalo, tak při jedné z následných nehod povolil pojistný ventil nádrží s palivem, což způsobilo vznik obří ropné skvrny znečišťující Lamanšský průliv.
Všechno zlé ale může být k něčemu dobré, a tak ekologická havárie urychlila odklízení potopené lodě. S tonáží 49 792 GT to ale nebylo ani snadné, ani rychlé. Těžkého úkolu se ujala nizozemská společnost SMIT Salvage a její práce byly rozděleny do dvou etap. První část projektu zahrnovala odčerpání zbývajícího paliva, což byla výzva dokončená až 25. února 2003. Další krok byl velice ambiciózní, jelikož obrovská masa železa byla v době potopení plná nákladu a nebylo možné vše najednou vyzvednout. Zaměstnanci SMIT použili stejnou techniku jako při odstraňování vraku ruské jaderné ponorky Kursk v roce 2001, kdy zvolili řezání vroubkovaným kabelem z tvrdého karbidu wolframu. Loď se takto povedlo „rozkrájet” na 9 kusů, každý o hmotnosti okolo tří tisíc tun.
Kusy MV Tricolor byly odvezeny zpět do belgického přístavu Zeebrugge a všechna auta putovala rovnou do šrotu. Náročná operace oficiálně skončila 27. října 2004 téměř po dvou letech od chvíle, kdy se nad vlnami ozvalo volání o pomoc. Odklízení následků dodnes patří mezi nejsložitější a nejvíce fascinující procesy odstraňování následků lodních havárií v celé historii lidstva.















Na potopení MC Tricolor nezapomenou záchranáři ani zákazníci za oceánem, její zkáza byla neobyčejná hned z několika úhlů pohledu
Zdroj: Marine Insight
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
včera„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Elektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
14.5.2025Italové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
14.5.2025Ford zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
14.5.2025Němcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
15.5.2025Moskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
15.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva